Iemand die voor het eerst een autodemontagebedrijf bezoekt, kijkt zijn ogen uit. De aanblik van een afgedankte auto kan alle mogelijke emoties oproepen. Naast emoties is er vaak herkenning van merken, modellen en types die jarenlang het straatbeeld bepaalden. Maar ook melancholie, omdat er auto’s opgestapeld staan die een jaar of twintig geleden heel geliefd waren. Wellicht staat er een exemplaar tussen dat u zelf ook nog hebt gehad. Je zou er weemoedig van worden. Denk nog eens terug aan alle belevenissen met die auto, waar heeft hij je niet allemaal gebracht. Als metaal toch kon praten…
Elke afgedankt auto heeft een verhaal
Een ding is zeker: de afgedankte auto’s op een autodemontagebedrijf hebben stuk voor een stuk een verhaal. Een verhaal dat alleen de oud-eigenaar kent of een verhaal dat je afleest aan de schade. Het is niet iets waar medewerkers van autodemontagebedrijven graag over praten, maar de zichtbare beschadigingen aan auto’s die betrokken zijn geweest bij een (zwaar) ongeval zullen nooit wennen. Gelukkig is dat niet de grootste oorzaak van het afdanken van een auto. De meeste verhalen gaan over een lang en gelukkig leven bij een of meerdere eigenaren. De gemiddelde leeftijd van een auto waarop deze wordt afgedankt in Nederland is 19 jaar en negen maanden en de verwachting is dat dit verder toeneemt.
De gemiddelde leeftijd van een auto waarop deze wordt afgedankt in Nederland is 19 jaar en negen maanden en de verwachting is dat dit verder toeneemt

De oudste en de jongste
Uit de Online Registratie Autodemontage (beter bekend als ORAD) blijkt dat de jongste auto die in 2023 werd afgemeld pas dertien dagen daarvoor in gebruik was genomen. De oudste auto die een enkeltje autodemontagebedrijf maakte, was een Buick Riviera Hardtop Coupe uit 1955, die zo in een film als Grease had kunnen figureren. Deze oorspronkelijk Amerikaanse auto haalde de respectabele leeftijd van 67,5 jaar. Dit is overigens wel een uitzondering. Ruim 80% van de in 2023 afgedankte auto’s was tussen de 15 en 25 jaar oud, 1% meer dan 30 jaar en 3% jonger dan 10 jaar.

674 hybride of elektrische auto’s afgemeld
Op dit moment bereidt de autorecyclingsector zich voor op de toestroom van hybride en elektrische auto’s die er zeker aan gaat komen. Nu er een omslag is in de verkoop van auto’s met hybride of volledig elektrische aandrijving versus auto’s met verbrandingsmotor, zal het aantal auto’s met elektromotor dat wordt afgedankt toenemen. Bij de meeste autodemontagebedrijven was het aantal gedemonteerde elektrische auto’s in 2023 nog op een hand te tellen (een enkele uitzondering daargelaten). In totaal zijn er vorig jaar 674 auto’s in ORAD gemeld met een gebruik brandstof code E (hybride/volledig elektrisch). Dat is nu nog geen 1% van het totaal aantal gedemonteerde auto’s. 88% had een benzinemotor en 11% waren diesels.