“In België is er sinds 1 januari 2024 een milieubijdrage van € 10,- bij aanschaf van een nieuwe auto. De nieuwe milieubijdrage dekt behalve onze factuur ook een deel van de voertuig gerelateerde producentenverantwoordelijkheden. Zo gaan we de producentenverantwoordelijkheid rondom vloeistoffen, bandeninzameling, kleine batterijen en opleidingen hiervan financieren en kunnen we hiermee onze service richting autoproducenten verbeteren”, begint Managing Director Febelauto Catherine Lenaerts te vertellen. Ze legt uit dat autoproducenten tot eind vorig jaar te maken hadden met veel verschillende organisaties, platformen en loketten waaraan zij moesten rapporteren. “Sinds 1 januari proberen we vier loketten bijeen te brengen. Dit scheelt al een hoop rompslomp voor autoproducenten. In de toekomst gaan we kijken hoe we dit nog verder kunnen vereenvoudigen. Febelauto als one-stop shop, dat is het doel.”
Level playing field creëren
Een andere reden om de milieubijdrage te introduceren is dat de bijdragen die autoproducenten tot en met 31 december 2023 betaalden, waren gebaseerd op het marktaandeel van de betreffende autoproducent negen jaar daarvoor. Dit is ooit ontstaan omdat auto’s 25 jaar geleden zo’n negen jaar meegingen en de bijdrage van de autoproducenten daarop was gebaseerd. “Om een level playing field te creëren moest er iets veranderen. Nieuwe toetreders tot het systeem zouden immers de eerste negen jaar profiteren van het systeem zonder eraan mee te betalen.” Ze voegt toe dat er in al die jaren veel veranderd kan zijn en dat bestaande autoproducenten dus eigenlijk het systeem financierden. “Hoe ga je hiermee om als een autoproducent de markt verlaat? Stuur je dan nog negen jaar jaarlijks een factuur van Febelauto? Dat terugrekenen was op een gegeven moment niet meer uit te leggen. Daarbij vinden we het ook niet passen bij onze toekomstvisie.”
“Om een level playing field te creëren moest er iets veranderen. Nieuwe toetreders tot het systeem zouden immers de eerste negen jaar profiteren van het systeem zonder eraan mee te betalen”
Milieubijdrage voor toekomstige recycling
Vanaf 1 januari 2024 is de publiekscampagne van de milieubijdrage voor de toekomstige recycling van auto’s van start gegaan. Voor het zover was, is er heel wat werk verzet. Waar wij in Nederland te maken hebben met één overheid, had Febelauto te ‘dealen’ met drie overheden die overtuigd moesten worden. Pas half december 2023 waren alle benodigde akkoorden binnen. Achter de schermen was er wel al gewerkt aan de campagne, die per 1 januari 2024 in moest gaan. “Je kan niet midden in het jaar met een nieuw systeem beginnen.” Voor de autorecyclingsector in België gaat er niet veel veranderen. Voor autoproducenten betekent de introductie een administratieve vereenvoudiging. Consumenten betalen € 10,- extra voor een nieuwe auto. En krijgen de garantie dat hun auto als die op een dag wordt afgedankt hoogwaardig wordt gerecycled.
Synergie tussen ARN en Febelauto
Tussen ARN en Febelauto is veel synergie. In het proces naar de invoer van de milieubijdrage heeft Catherine veel contact gehad met onder meer Algemeen directeur Paul Dietz van ARN. “Hoewel de inzet anders is zien we toch dat beide systemen naar elkaar toe groeien.” Ook op het gebied van wet- en regelgeving is er veelvuldig contact tussen ARN en Febelauto. “We hebben regelmatig overleg met ARN om te kijken wat de ontwikkelingen, trends en technologieën zijn en hoe we daarop kunnen inspelen. Denk aan de ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld de solid state batterij. Ook nemen we gezamenlijk deel aan een aantal studies en projecten, zoals een project rond de traceerbaarheid van stromen en materialen en het hergebruik van PU-schuim van de zetels. Dit materiaal belandt nu in de shredder, maar wij denken dat PU-schuim hoogwaardiger gerecycled kan worden.”
Waar wij in Nederland te maken hebben met één overheid, had Febelauto te ‘dealen’ met drie overheden die overtuigd moesten worden
Aankomende ELV Directive
Net als ARN heeft Febelauto input gegeven op de aankomende regelgeving voor autowrakken, de ELV-verordening. Nederland en België hebben voorafgaand aan het jaarlijkse International Automotive Recycling Congress (IARC) het initiatief genomen om een en ander te bespreken binnen de verschillende Producer Responsibility Organisations. Inmiddels nemen zestien landen hieraan deel. “We hebben sinds kort elk jaar drie virtuele meetings en zien elkaar live voorafgaand aan het congres.” Samen optrekken is belangrijk, maakt Catherine duidelijk, omdat het doel is om in het voorjaar van 2024 met een gemeenschappelijk standpunt te kunnen komen op de ELV Directive. “We zijn nu alle standpunten aan het vergelijken om te kijken waar gemeenschappelijke factoren zitten.” Ze legt uit dat je samen sterker staat. “Als zestien landen aangeven dat sommige zaken niet haalbaar zijn, hopen we dat de Europese Commissie daar rekening mee houdt.”
Plannen voor 2024
Voor 2024 is de agenda van Catherine en haar medewerkers ook weer goed gevuld. Onder meer omdat België van 1 januari tot 30 juni 2024 het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie waarneemt, wordt Febelauto veel gevraagd om de visie op autorecycling en autobatterijrecycling te geven. Daarbij vindt IARC dit jaar in Antwerpen plaats. En dan moet de implementatie van de milieubijdrage natuurlijk ook allemaal vlotjes verlopen. “Het wordt een druk jaar”, besluit Catherine.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief