Wetten en regels rond autorecycling
Met het Besluit beheer autowrakken geeft de Nederlandse overheid invulling aan Europese richtlijnen voor milieuverantwoorde verwerking van autowrakken.
Een belangrijke bepaling hierin is dat ten minste 95% van een auto nuttig moet worden hergebruikt.
Dat percentage bestaat uit twee componenten.
Ten minste 85% moet worden hergebruikt of als materiaal worden gerecycled, en voor nog eens 10% moet een nuttige toepassing worden gevonden, bijvoorbeeld in de vorm van verbranding met energieterugwinning.

Het Besluit beheer autowrakken stelt strikte eisen aan:
- Afgifte, inname en verwerking van autowrakken en de bijbehorende financiering
- Voorkoming van het gebruik van gevaarlijke stoffen in nieuwe voertuigen
- Codering van materiaalaanduiding
- Jaarlijkse verslaglegging
- De volledige regelgeving staat op de site van de overheid.
Landelijk afvalbeheerplan LAP3
In het Landelijk afvalbeheerplan LAP3 is vastgelegd hoe met verschillende afvalstoffen in Nederland moet worden omgegaan.
Daarin staat bijvoorbeeld welke minimumstandaarden gelden voor de verwerking. Voor aandrijfbatterijen en startaccu’s is er een sectorplan.
In dat plan is het afvalbeleid van het LAP3 vertaald naar de verschillende afvalstromen, waaronder die afkomstig zijn van afgedankte auto’s.
Europese wetgeving
In de Europese richtlijn 2006/66/EG zijn de EU-voorschriften over de omgang met batterijen en accu’s vastgelegd.


Demontage-informatie per merk
Voor autodemontagebedrijven is het van belang gebruik te kunnen maken van het informatiesysteem van autofabrikanten. Dit systeem heet IDIS.
Daarin staat demontage-informatie per merk en model. Dat is extra belangrijk bij het veilig demonteren van hoog-voltage batterijen, zoals de aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s.
Wetten en regels voor batterijen
Voor de inzameling en recycling van accu’s en aandrijfbatterijen gelden specifieke regels. Zie daarvoor: Wetten en regels voor recycling van batterijen.