Skip to content

Organisatie en stakeholders

ARN is in 1995 opgericht als ‘Auto Recycling Nederland’ door de volgende marktpartijen in de autobranche: BOVAG, RAI Vereniging en Stiba.

Autodemontage De Populier, Gerrit van der Hoeven

Initiatief van de sector

ARN is niet ingesteld door de overheid, maar door de sector zelf. Vanaf het begin is het doel te voldoen aan de Europese normen, en de autodemontage en recycling zo duurzaam en volledig mogelijk te maken.

De marktpartijen uit de autobranche, BOVAG (dealerbedrijven), RAI Vereniging (importeurs), Stiba (voertuigdemontagebedrijven) leveren elk een bestuurder aan de Stichting Auto & Recycling.

Organogram

230912-ARN-Infographic-Organigram-Web_Nl

De oprichters van ARN

BOVAG is de brancheorganisatie met ruim achtduizend ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden: van autodealers, autoverhuurbedrijven, verkeersopleidingen, schadeherstelbedrijven tot tankstations. Daarnaast is BOVAG een kwaliteitskeurmerk. De aangesloten ondernemers/leden zorgen dat BOVAG-klanten zorgeloos kunnen genieten van hun mobiliteit.
BOVAG is de brancheorganisatie met ruim achtduizend ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden: van autodealers, autoverhuurbedrijven, verkeersopleidingen, schadeherstelbedrijven tot tankstations. Daarnaast is BOVAG een kwaliteitskeurmerk. De aangesloten ondernemers/leden zorgen dat BOVAG-klanten zorgeloos kunnen genieten van hun mobiliteit.
De RAI Vereniging, voluit de Nederlandsche Vereniging ‘de Rijwiel en Automobiel Industrie’, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van auto’s en andere voertuigen. Ook leveranciers van onderdelen en van garage-uitrusting zijn aangesloten.
De RAI Vereniging, voluit de Nederlandsche Vereniging ‘de Rijwiel en Automobiel Industrie’, behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van auto’s en andere voertuigen. Ook leveranciers van onderdelen en van garage-uitrusting zijn aangesloten.
Stiba is de brancheorganisatie en belangenbehartiger van gecertificeerde demontagebedrijven voor auto’s en andere voertuigen. Lidmaatschap van Stiba garandeert dat het bedrijf voldoet aan de eisen voor vergunningen, garanties en kwaliteit.
Stiba is de brancheorganisatie en belangenbehartiger van gecertificeerde demontagebedrijven voor auto’s en andere voertuigen. Lidmaatschap van Stiba garandeert dat het bedrijf voldoet aan de eisen voor vergunningen, garanties en kwaliteit.

De ARN-organisatie

In 2021 is een belangrijke wijziging in de organisatie aangebracht: een splitsing van de stichtingen die de basis onder ARN vormen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen autorecycling en batterijrecycling. Zo zijn er nu de Stichting Auto Recycling en de Stichting Autobatterij Recycling. Zij geven namens de auto-importeurs uitvoering aan de producentenverantwoordelijkheid. De splitsing is onder meer van belang omdat voor de recycling van auto’s en autobatterijen deels andere regels gelden.

Stichting Autorecycling Holding

De Stichting Auto Recycling en Stichting Autobatterij Recycling vallen onder de Stichting Autorecycling Holding. De bestuurders daarvan zijn Olaf de Bruijn (RAI Vereniging), George de Booij (BOVAG) en Martijn Traas (Stiba).

De Stichting Auto Recycling is enig aandeelhouder van ARN Auto Recycling Nederland B.V. De raad van commissarissen van ARN Auto Recycling Nederland B.V. speelt een belangrijke rol in de voortdurende verbetering van de organisatie. De commissarissen zijn:
Gerrit Mastenbroek (voorzitter), Gerard Bolder en Marinke Wijngaard.

Kwaliteitsbeleidsverklaring

Omdat ARN de kwaliteit van haar dienstverleningsprocessen wil monitoren, meten en verbeteren, heeft zij een kwaliteitsmanagementsysteem ingericht volgens de kwaliteitsnorm ISO 9001:2015. U vindt de kwaliteitsbeleidsverklaring 2022 hier.

ISO-gecertificeerd

ARN Auto Recycling Nederland is ISO-gecertificeerd en voldoet aan de eisen gesteld in de Kwaliteitsmanagementsysteem norm ISO 9001:2015. U vindt het ISO certificaat 2023 hier.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.