Wat gebeurt er met een sloopauto?
Een afgedankte auto doorloopt een heel proces: van het inleveren van de auto, de demontage, de vermaling van het wrak en de scheiding van materialen tot nieuwe toepassingen.

Ketenpartners
ARN werkt samen met ruim tweehonderd ketenpartners die zorgen voor een duurzame recycling van sloopauto’s en batterijen. De wet schrijft voor dat tenminste 95% van het autogewicht wordt gerecycled of nuttig toegepast. In de praktijk komt dat percentage zelfs boven de 98%.
Autodemontage
Na het inleveren van een autowrak bij een ARN autodemontage- of sloopbedrijf worden de vloeistoffen en de batterij uit de auto gedemonteerd. ARN zorgt voor afvoer van deze gevaarlijke afvalstoffen naar gecontracteerde recyclingbedrijven.
Shredder en PST-bedrijf
Als het kale autowrak is aangekomen bij een het shredderbedrijf wordt de auto daar vermalen tot kleine stukjes metaal en restmateriaal. De teruggewonnen metalen, zoals koper, ijzer en aluminium, worden gebruikt door de metaalverwerkende industrie.
Vloeistoffen
Tijdens de demontage worden vloeistoffen op een milieuvriendelijke manier uit de auto verwijderd, zoals olie, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof en remvloeistof. Recycling van de vloeistoffen gebeurt door een gespecialiseerde partner van ARN, zoals GS-Recycling. In deze verwerkingsfabriek, net over de Duitse grens, gaat de olie een raffinageproces in.
Autobanden
Autobanden worden bij het autodemontagebedrijf, in vroeger tijden ook wel ‘sloperij’ genoemd, gedemonteerd. Als ze nog goed zijn, worden ze voor hergebruik doorverkocht. Afgedankte banden gaan een gespecialiseerd recyclingproces in. Als de bandenopslag bij een demontagebedrijf vol is, laat ARN de gevulde container ophalen door inzamelaar Renewi.

Glas
Glas wordt veelal na demontage en shredden van een autowrak uit de reststromen gescheiden. Dat gebeurt bij de post-shredder fabriek in Tiel. Het teruggewonnen materiaal wordt gebruikt in de industrie.
Bij een aantal autodemontagebedrijven worden de ruiten handmatig verwijderd. In dat geval gaat het glas met behulp van ARN naar een recyclingbedrijf, zoals glasverwerker Maltha, dat er nieuwe glasproducten van maakt.
Batterijen
Door de snelle toename van elektrische en hybride auto’s komen er steeds meer afgedankte autobatterijen.
Importeurs hebben de verplichting deze batterijen in te zamelen en te recyclen, maar kunnen de uitvoering daarvan uitbesteden aan ARN.
Voor de verwerking gelden speciale regels. Meer informatie daarover in de sectie over batterijen.
