Wat er gebeurt er met een sloopauto?
Een afgedankte auto doorloopt een heel proces: van het inleveren van de auto, de demontage, de vermaling van het wrak en de scheiding van materialen tot nieuwe toepassingen.
Ketenpartners
ARN werkt samen met ruim tweehonderd ketenpartners die zorgen voor een duurzame recycling van sloopauto’s en batterijen. De wet schrijft voor dat tenminste 95% van het autogewicht wordt gerecycled of nuttig toegepast. In de praktijk komt dat percentage zelfs boven de 98%.
Autodemontage
Na het inleveren van een sloopauto bij een ARN autodemontage- of sloopbedrijf worden de vloeistoffen uit de auto verwijderd en start de demontage. Veel onderdelen van een afgedankte auto zijn goed herbruikbaar en krijgen een nieuw leven. Denk aan de versnellingsbak, startmotor of koplampen. Nadat alle bruikbare delen en de batterijen zijn gedemonteerd gaat het wrak voor verdere verwerking naar een shredderbedrijf. ARN regelt het vervoer vanaf het autodemontagebedrijf en zorgt dat dat voldoet aan de geldende milieuregels.
Shredder en PST-bedrijf
Als het kale autowrak is aangekomen bij een bij ARN aangesloten shredderbedrijf wordt de auto daar vermalen tot kleine stukjes metaal en restmateriaal. De teruggewonnen metalen, zoals koper, ijzer en aluminium, worden gebruikt door de metaalverwerkende industrie. Het restmateriaal gaat voor verwerking naar het PST-bedrijf (PST staat voor Post Shredder Technologie). In verschillende modules worden uit dat restmateriaal minutieus mineralen, kunststoffen, vezels en metaalrestanten gescheiden, die daarna nieuwe, nuttige toepassingen krijgen.
Vloeistoffen
Tijdens de demontage worden vloeistoffen op een milieuvriendelijke manier uit de auto verwijderd, zoals olie, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof en remvloeistof. Recycling van de vloeistoffen gebeurt door een gespecialiseerde partner van ARN, zoals GS-Recycling. In deze verwerkingsfabriek, net over de Duitse grens, gaat de olie een raffinageproces in. Zo wordt basisolie gemaakt die geschikt is voor de productie van smeermiddelen. De afgewerkte koelvloeistof levert via een vergelijkbaar proces zuivere glycol op, waarmee nieuwe koelvloeistof kan worden gemaakt. Ook de andere vloeistoffen krijgen dankzij een recyclingproces een nieuwe bestemming.
Autobanden
Autobanden worden bij het autodemontagebedrijf, in vroeger tijden ook wel ‘sloperij’ genoemd, gedemonteerd. Als ze nog goed zijn, worden ze voor hergebruik doorverkocht. Afgedankte banden gaan een gespecialiseerd recyclingproces in. Als de bandenopslag bij een demontagebedrijf vol is, laat ARN de gevulde container ophalen door inzamelaar Renewi. De banden gaan voor verwerking naar een gespecialiseerd bedrijf als Lintire of Granuband. Ze worden daar vermalen tot zogeheten monostromen: granulaat, poeder, nylon en staaldraad. Al deze teruggewonnen grondstoffen vinden weer hun weg naar nieuwe producten, zoals tegels voor fitnessruimtes, atletiekbanen, bokszakken en wapening voor kluizen.
Glas
Autoruiten van afgedankte auto’s worden gescheiden voor recycling. Bij het autodemontagebedrijf kunnen de ruiten er handmatig worden uitgehaald. Daarna gaan ze met behulp van ARN naar een recyclingbedrijf, zoals glasverwerker Maltha, dat er nieuwe glasproducten van maakt. De andere methode is dat het glas met het autowrak meegaat naar de shredder en later wordt gescheiden in de PST-fabriek. Dat teruggewonnen glas wordt vooral in de bouw gebruikt.
Batterijen
Door de snelle toename van elektrische en hybride auto’s komen er steeds meer afgedankte autobatterijen. Importeurs hebben de verplichting deze batterijen in te zamelen en te recyclen, maar kunnen de uitvoering daarvan uitbesteden aan ARN. Voor de verwerking gelden speciale regels. Meer informatie daarover in de sectie over batterijen.
Nieuwsbrief