ARN voor automobilisten
U kunt snel en zorgeloos van een sloopauto af bij een ARN-demontagebedrijf bij u in de buurt. De bedrijven regelen de formaliteiten en zorgen voor veilige en verantwoorde verwerking van uw afgedankte auto. Lees meer over de service voor automobilisten.

Video auto inleveren

Video auto inleveren
Je auto inleveren bij een autodemontagebedrijf; hoe gaat dat in z’n werk? Bekijk de video
Zoek uw inleverpunt

Zoek uw inleverpunt
Lever uw afgedankte auto kosteloos in bij een autodemontagebedrijf. Voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Video batterijrecycling

Video batterijrecycling
Wat gebeurt er met de autobatterij als een elektrische auto wordt afgedankt. Bekijk de video.
Startaccu inleveren

Startaccu inleveren
Vind het dichtstbijzijnde inleverpunt waar kostenloos een startaccu kan worden ingeleverd.
Recyclingbijdrage voor auto’s

Recyclingbijdrage voor auto’s
De recyclingbijdrage geldt voor alle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen. Dat zijn niet alleen nieuwe auto’s, maar ook geïmporteerde auto’s die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen.
Resultaten autorecycling

Resultaten autorecycling
Als een auto naar het autodemontagebedrijf gaat, wordt maar liefst 98,7% van het gewicht hergebruikt, gerecycled of voor een nuttige toepassing ingezet.
Resultaten batterijrecycling
Resultaten batterijrecycling
In 2021 hebben meer dan tachtig importeurs meegedaan aan het collectieve inname- en recyclingsysteem, het ARN Beheerplan.
Wat er gebeurt er met een sloopauto?
Wat er gebeurt er met een sloopauto?
Een afgedankte auto doorloopt een heel proces: van het inleveren van de auto, de demontage, de vermaling van het wrak en de scheiding van materialen tot nieuwe toepassingen.
Wat gebeurt er met batterijen?
Wat gebeurt er met batterijen?
Steeds meer elektrische auto’s betekent ook steeds meer afgedankte batterijen. ARN zamelt zowel lithium-ion startaccu’s als aandrijfbatterijen in.
De rol van ARN
De rol van ARN
Samen met bedrijven in de recyclingketen zorgt ARN ervoor dat ten minste 95% van het gewicht van een auto nuttig wordt hergebruikt. We geven uitvoering aan de producentenverantwoordelijkheid van importeurs.
Duurzaamheidsverslag
Duurzaamheidsverslag
In 2021 is het ARN samen met de partners gelukt 98,7% van het gewicht van een sloopauto nuttig te hergebruiken. Ook bij batterijen ligt het recyclingpercentage van meer dan 70% ruim boven de wettelijke normen.
Een greep uit onze nieuwsfeed
Richting een circulaire economie: 3 innovatieve autorecyclingtechnologieën
Richting een circulaire economie: 3 innovatieve autorecyclingtechnologieën
De ontwikkelingen in de autorecyclingindustrie staan niet stil. Diverse nieuwe technologieën maken het recyclen van end-of-life voertuigen makkelijker of efficiënter. We stellen – naar aanleiding van het recente Internationale Auto Recycling Congres (IARC) – er graag drie aan u voor.
Hoe staat het ervoor met de solid state batterij?
Hoe staat het ervoor met de solid state batterij?
Lithium-ion-batterijen hebben veel voordelen, maar ook nadelen. Dat merk je vooral als je op vakantie gaat met een elektrische auto en van laadstation naar laadstation rijdt. De solid state batterij moet een aantal van die nadelen gaan oplossen. Wanneer kunnen we de solid state batterij verwachten en wat bekent dit voor batterijrecycling?
De drie grootste uitdagingen voor de autorecyclingsector bij het recyclen van een elektrische auto
De drie grootste uitdagingen voor de autorecyclingsector bij het recyclen van een elektrische auto
De elektrische auto verschilt in de basis behoorlijk veel van zijn vertrouwde evenknie met brandstofmotor. Zoveel zelfs, dat de autorecyclingsector het wiel opnieuw moet uitvinden. Dat levert uitdagingen op én biedt kansen, klinkt het op het recente internationale autorecyclingcongres (IARC).
Hergebruik afgedankte batterij uit elektrische auto stijgt naar 83%
Hergebruik afgedankte batterij uit elektrische auto stijgt naar 83%
Het behaalde percentage hergebruik van afgedankte aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s is 83%. In 2020 lag dit op bijna 70%. Deze stijging komt omdat vorig jaar een groter aandeel van de batterijen in aanmerking is gekomen voor second use. De wettelijke recyclingeis van minimaal 50% van het gewicht van de lithium-ion batterijen is daarmee ruimschoots gehaald.
‘Wij demonteren jonge auto’s maximaal’
‘Wij demonteren jonge auto’s maximaal’
Acht jaar geleden heeft Robin Zijl (35) Boels Autodemontage overgenomen in het Groningse Alteveer. “Autodemontage past echt bij mij: autowrakken opkopen en proberen er nog wat aan te verdienen ook.”
Autodemontagebedrijf Opdam als eerste eigenaar van ARN-droogleginstallatie
Autodemontagebedrijf Opdam als eerste eigenaar van ARN-droogleginstallatie
Sinds begin dit jaar draagt ARN de droogleginstallaties over aan de autodemontagebedrijven. Inmiddels heeft meer dan de helft van de bedrijven de intentieverklaring voor de overdracht getekend. Dat is de eerste stap. Onlangs heeft het eerste ADB ook de laatste stap afgerond en daarmee heeft de ‘echte’ overdracht plaatsgevonden. Autodemontagebedrijf Gebr. Opdam in Zwaanshoek heeft daarmee de primeur en is als eerste 100 procent eigenaar van de droogleginstallatie die ze voorheen in gebruik hadden van ARN.