Bij Renewi komen afvallogistiek, verwerking en recycling samen. Het bedrijf is in 2017 ontstaan na een fusie van de Shanks Group plc met Van Gansewinkel Groep BV. De visie van Renewi is om een toonaangevend waste-to-productbedrijf te zijn in de meest geavanceerde circulaire economie ter wereld. Dankzij de uitgebreide faciliteiten en installaties van het bedrijf én door gebruik te maken van de laatste state of the art-technologieën in afvalverwerking kan afval op verschillende locaties verwerkt worden tot secundaire grondstof. “Wij leveren een concrete bijdrage aan het oplossen van grondstoffen schaarste en het realiseren van klimaatdoelstellingen en vormen een verbindende schakel in een circulaire economie waarin afval niet meer bestaat”, legt accountmanager Jan-Peter de Grauw uit.
Bij Renewi hebben ze het trouwens liever over grondstoffen dan over afval. “Afval bestaat niet. Door afval te verzamelen, te recyclen en producten nieuw leven in te blazen kunnen we verandering brengen in de wereld”, verduidelijkt Jan-Peter.

Samenwerking met ARN
De samenwerking met ARN dateert vanaf 2011. “Het partnerschap loopt dus al even en is op alle niveaus altijd heel prettig”, zegt Jan-Peter. “Qua filosofie passen we als bedrijven goed bij elkaar. Samen met verschillende partners zetten we ons beide elke dag weer in voor een circulaire economie. Net als ARN streven we naar een zo hoog mogelijk recyclepercentage. Uiteindelijk willen we bij Renewi ons recyclingpercentage van alle materialen die we binnenkrijgen verhogen naar 75%. Dit noemen we onze Mission 75.” Voor materialen uit auto’s worden al veel hogere percentages behaald. Deze maken deel uit van de autorecyclingprestatie van ruim 98%.
“Voor een deel van de stromen verzorgt Renewi alleen de logistiek en de opslag. ARN houdt in die gevallen zelf het contact met de eindverwerker.”

Toen Renewi zo’n dertien jaar geleden begon met de inzameling van verschillende afvalstromen bij de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven, werd ook de PST-fabriek in Tiel door ARN geopend. Hiermee kwam een einde aan het verplicht demonteren van glas, purschuim en grote kunststof delen zoals bumpers en wieldoppen. De verschillende materialen, waaronder kunststoffen, worden tegenwoordig aan het einde van het traject in de PST-fabriek gescheiden en voor hergebruik geschikt gemaakt. Een deel van de materialen die autodemontagebedrijven nog wel verplicht zijn om te demonteren wordt ingezameld door Renewi. Denk aan: oliefilters, brandstofresten, remvloeistof, AdBlue, ruitensproeivloeistof en banden. Naar wens haalt Renewi ook autoruiten op. Dit glas wordt vervolgens verwerkt door Maltha glas in België, al mag glas ook met het afgedankte voertuig mee de shredderinstallatie in.

Zo’n hoogwaardig mogelijke verwerking
Die inzameling gaat altijd zo efficiënt en verantwoord mogelijk. Voor een deel van de afvalstromen verzorgt Renewi alleen de logistiek en opslag, zoals voor banden, oliefilters en remvloeistof. “ARN houdt in die gevallen zelf het contact met de eindverwerker.”
Voor andere stromen, brandstofresten, AdBlue en ruitensproeivloeistof verzorgt Renewi ook de verdere verwerking. In alle gevallen is het uitgangsput een zo hoogwaardig mogelijke verwerking van het materiaal. “De brandstofrestanten worden ingezet als alternatieve brandstof, met name in de industrie. In principe worden de stromen verwerkt via industriële biologische waterzuivering. In uitzonderingsgevallen kan verbranding noodzakelijk zijn.”

Dicht op de bal
De collega’s van Renewi hebben op vrijwel dagelijks intensief contact met het serviceteam van ARN. “We hebben als Renewi een landelijk dekkend netwerk. Alle ritten die we rijden, plannen we zo goed mogelijk omdat we streven naar zo min mogelijk CO2-uitstoot.”
Jan-Peter legt uit dat ze bijna altijd op afroep voor autodemontagebedrijven werken. “Het bedrijf geeft via een portal de opdracht voor inzameling aan ARN. Wij krijgen die gegevens vervolgens door, waarbij we altijd kijken naar de meest efficiënte route. In sommige gevallen betekent dit dat we een afvalstroom tijdelijk op een Renewi-locatie opslaan tot we die kunnen combineren met een andere rit in de buurt. Sinds kort belt Renewi autodemontagebedrijven op om te vragen hoeveel van alle afzonderlijke Renewi-afvalstromen zij in opslag hebben staan. Voorheen had vrijwel elk autodemontagebedrijf een melder in de droogleginstallatie die automatisch aangaf wanneer een tank bijna vol is. Dat zijn echter kwetsbare systemen. Door onze planner actief te laten bellen, weten we wanneer we een rit naar dat bedrijf kunnen verwachten.”
“Daarnaast maken we gebruik van historische data; het aantal autowrakken dat een bedrijf op jaarbasis verwerkt, is ook een indicatie. Het streven is om op een gegeven moment een jaar- of kwartaalplanning te kunnen maken, zodat we nog meer ritten kunnen combineren.”
Op deze manier zit het bedrijf samen met ARN dicht op de bal om de ritten zo duurzaam mogelijk te maken met zo min mogelijk CO2-uitstoot. “Het is een kwestie van goed teamwork, samen met de mensen van ARN, de autodemontagebedrijven en alle collega’s binnen Renewi”, besluit Jan-Peter zijn verhaal.