Skip to content

Wat gebeurt er met de batterijen?

Steeds meer elektrische auto’s betekent ook steeds meer afgedankte batterijen.

_MG_7552

ARN zamelt zowel lithium-ion startaccu’s als aandrijfbatterijen in. In dat zorgvuldige traject zijn hoofdrollen weggelegd voor veilige demontage, opslag en transport. Batterijen die nog goed zijn, kunnen via een gespecialiseerd bedrijf een tweede leven krijgen. Andere batterijen gaan naar een recyclingbedrijf, dat de kostbare grondstoffen terugwint.

Autoproducenten en -importeurs zijn verplicht om ‘end-of-life’-batterijen weer terug te nemen, maar zij kunnen die verantwoordelijkheid delegeren door deel te nemen aan het ARN Beheerplan. ARN geeft zo uitvoering aan de producentenverantwoordelijkheid voor nagenoeg alle Nederlandse auto-importeurs en brengt jaarlijks verslag uit aan de overheid over het aantal ingezamelde batterijen en de recyclingprestatie. De wettelijke recyclingeis van minimaal 50% van het gewicht van de lithium-ion batterijen wordt ruimschoots gehaald.

Video voor automobilisten

Batterijrecycling: hoe gaat dat in zijn werk?

Klik op de afbeelding voor de video.

Route 1:

Batterijen een tweede leven geven

ARN werkt samen met partners met een end-of-waste-rechtsoordeel die lithium-ion batterijen een nieuw leven kunnen geven: EcarACCU en Time Shift energy storage. Dat zijn gespecialiseerde bedrijven die de batterijen als afval aannemen. Zij nemen de producentenverantwoordelijkheid over van de autofabrikant. De afgedankte batterijen mogen niet terug naar de auto-industrie, maar krijgen andere toepassingen zoals opslag van zonne-energie. Ook bij de stroomvoorziening in afgelegen gebieden biedt hergebruik van batterijen een goede oplossing.

Route 2:

Verwerking van batterijen

Het proces bij een batterijverwerker is gecompliceerd. De scheiding van materialen gebeurt onder meer door mechanisch scheiden, shredden of hydrometallurgie. In Nederland zijn nog geen eindverwerkers van batterijen; de afgedankte batterijen worden verwerkt in Duitsland, België of Frankrijk.

Startaccu’s

Startaccu’s, zoals loodaccu’s vallen ook onder het ARN Beheerplan. Ze hebben een positieve restwaarde en de grondstoffen kunnen worden hergebruikt. De markt pakt dit zelf op. Voor startaccu’s bestaat een recyclingverplichting van 65% van het gewicht. Die doelstelling wordt ruimschoots gehaald. 

ARN/STIBAT

Inzameling batterijen bij dealerbedrijven

Om batterijen op een verantwoorde manier in te zamelen voor recycling kunnen dealers gebruik maken van de dienstverlening van Stibat en ARN. Om het hen gemakkelijk te maken hebben we een informatiefolder gemaakt. Hierin staat informatie over de inzameling van de verschillende batterijen en hoe een bedrijf dit op een goede manier kan regelen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.