Voor het automatiseren van processen werkt Vincent onder meer samen met Thorsten Friedrich, Coördinator innovatie. Innovatie is voor ARN heel belangrijk. Dankzij innovaties worden de autorecyclingprestaties steeds beter. ARN laat daarom onderzoek doen naar de mogelijkheden voor het recyclen van nieuwe grondstoffen en het optimaliseren van processen, waar bedrijven in de recyclingketen van profiteren. “Hiervoor werken we samen met universiteiten en diverse onderzoeksinstituten”, vertelt Vincent. “Ik vind het interessant om bezig te zijn met vernieuwingen. De wereld is volop in verandering en er zal de komende jaren nog veel op ARN af komen.”
Dankzij innovaties worden de autorecyclingprestaties steeds beter
Grootste uitdaging voor 2024
Vincent is ooit via een stage bij ARN terechtgekomen. “Tijdens mijn stage heb ik onderzoek gedaan naar de samenstelling van auto’s – en dan vooral naar plastics – en hoe die samenstelling verandert. Ook onderzocht ik welke mogelijke vervolgstappen ARN kan nemen om plastics hoogwaardig te recyclen en daarmee aan de toekomstige doelstellingen te voldoen.” Waar een gemiddelde afgedankte auto voor 132 kilo uit plastics bestaat, bevat een elektrische auto zo’n 208 kilo aan plastics. Nieuwe Europese wetgeving vereist dat in 2030 25% van de plastics in een nieuwe auto van gerecyclede grondstoffen gemaakt moet zijn. “Doordat auto-importeurs meer gerecyclede materialen moeten gaan gebruiken zijn zij op zoek naar grondstoffenstromen. De noodzaak om gerecyclede materialen te gaan gebruiken begint nu te komen. Het doel van de recyclingketen is dat 30% van al het plastic in een auto wordt gerecycled voor materiaalhergebruik.” Vincent ziet het meer vormgeven van projecten rondom plastics als zijn grootste uitdaging voor 2024.
CO₂-voetafdruk
Sinds 2010 is ARN bezig met het in de kaart brengen van de CO₂-voetafdruk. “Op die manier achterhalen we de milieu-impact van de activiteiten van ARN en haar ketenpartners.” Het doel is om de CO₂-uitstoot zo laag mogelijk te krijgen bij alle recyclingactiviteiten en zo bij te dragen aan de beperking van klimaatverandering. “Momenteel zijn we aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om de CO₂-voetafdruk te bepalen aan de hand van een calculator. Deze calculator moet inzicht geven in de voetafdruk van de hele recyclingketen. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden om de CO2-calculator toe te passen voor reparatie-activiteiten bij garages. Op die manier kunnen particulieren milieubewustere keuzes maken bij herstelwerkzaamheden en verkrijgen verzekeraars meer informatie over het verduurzamen van hun werkzaamheden.”
Op die manier achterhalen we de milieu-impact van de activiteiten van ARN en haar ketenpartners
Methodiek voor afvalstoffen
Daarnaast houdt Vincent zich bezig met een methodiek voor de verwerking van afvalstoffen. ARN haalt deze kosteloos op bij autodemontagebedrijven. Jaarlijks vindt er een afrekening plaats, demontagebedrijven krijgen dan een vergoeding voor ORAD-afgemelde wrakken. “Voor deze afvalstoffen zijn normen opgesteld aan de hand van autodemontageproeven uit het verleden. In de nieuwe methodiek waar we nu aan werken, gaan we uit van ORAD-data en data uit de database voor importeurs. Op basis van deze data en kleine steekproeven maken we een analyse van wat het theoretische gemiddelde gewicht zou moeten zijn. Een voordeel van de nieuwe methodiek is dat er geen grote demontageproef nodig is, wat een intensieve planning en veel werk met zich meebrengt. Een ander voordeel is dat als je de data van de nieuwe modellen erbij voegt, je sneller zicht krijgt op de ontwikkeling van de norm in de komende jaren.”
Vanaf 1 april 2024 moeten aandrijfbatterijen en startaccu’s aangemeld worden bij ARN
Batterijportaal
Vincent houdt zich verder bezig met het testen van portalen. Onder meer een batterijportaal voor auto-importeurs. “Als auto-importeurs een batterij op de markt brengen, melden zij dit bij Stibat. Vanaf 1 april 2024 moeten aandrijfbatterijen en startaccu’s aangemeld worden bij ARN. Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van een batterijportaal, waarin importeurs gemakkelijk hun batterijen kunnen opgeven. We zitten nu in de testfase, zodat het straks perfect werkt voor de importeurs.”
Skiliefhebber
Begin dit jaar verwacht Vincent van Alphen aan de Rijn te verhuizen naar Zevenhuizen. “Begin 2023 heb ik daar een huis gekocht, dat nu wordt gebouwd. Dit was het eerste project waar ik mij voor had ingeschreven en ik werd gelijk ingeloot.” Vincent kijkt ernaar uit om deze zomer lekker buiten in zijn tuin te kunnen zitten. De adviseur Innovatie is verder enorm sportief. Hij voetbalt twee keer per week en speelt op zaterdag een wedstrijd. Verder fitnest hij en fietst hij in het weekend vaak met zijn zus, die professioneel wielrenner is. “Als zij op wedstrijdtempo gaat fietsen, is er geen houden aan.” Verder is hij een enorme skiliefhebber. Afgelopen kerstvakantie is hij twee weken in Oostenrijk geweest, waar hij op twee locaties verbleef. “Om het hele Zillertal te kunnen zien, moet je vanaf meerdere plekken vertrekken. Wij nemen ‘s ochtends de eerste lift omhoog en gaan door tot de laatste sluit.”
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief