Het aantal natuurrampen stijgt sinds 1980. Meer en meer bedrijven én particulieren zullen te maken krijgen met droogte en overstromingen. In de zomer van 2021 waren er overstromingen in Limburg, België en Duitsland. In België hebben naar schatting 12.000 auto’s waterschade opgelopen. Slechts zo’n 1.000 daarvan kwamen bij gecertificeerde autodemontagebedrijven terecht. In de USA was het na orkaan Katrina niet anders. Van de 600.000(!) wrakken bleek later de helft doorverkocht. “In België is dit een groot probleem,” vertelt Catherine Lenaerts, managing director Febelauto. “Deze auto’s worden veelal opgeknapt en doorverkocht zonder dat erbij vermeld wordt dat ze onder water hebben gestaan. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren op de weg. Alles wat tot de stoel onder water heeft gestaan zou gedemonteerd en gerecycled moeten worden door een erkend autodemontagebedrijf.”
Rivier stroomde door het bedrijf
Vlak voor de overstromingen en enkele weken daarna bezocht Catherine Lenaerts het bedrijf Car Parts & Recycling in Pepinster. “Eind juni had ik het totaal vernieuwde bedrijf nog bezocht. De hele infrastructuur compleet met demontagehal en magazijn was vernieuwd en alles zag er prachtig uit. Vier weken later liep de naastgelegen rivier dwars door het bedrijf. De schade was enorm! Het water had 2,5 meter hoog gestaan. Zakelijk gezien een drama. Helemaal omdat je je hier niet of nauwelijks tegen kunt verzekeren. Een particulier kan in België aanspraak doen op het Calamiteitenfonds, een bedrijf kan dat niet. Car Parts & Recycling kreeg slechts 10 procent van de geleden schade vergoed. Dit was voor hen en vele anderen een hard gelag.”

Overheid in België
Lenaerts legt uit dat er na een ramp zoals deze, waarbij veel autowrakken ontstaan, direct een handeltje op gang komt. Waar autowrakken normaal gesproken afgevoerd worden naar erkende bedrijven staan er nu partijen op die de milieuwetgeving niet respecteren en puur voor de hoogste opbrengst gaan. Om iets te doen tegen deze ongewenste praktijken heeft Lenaerts namens Febelauto kort na de overstromingen negen ministers aangeschreven. “We hebben de ministers op het hart gedrukt of zij ervoor wilden waken dat de milieuwetgeving werd toegepast. Daarnaast hebben we het calamiteitenfonds verzocht om alleen geld uit te keren aan particulieren die een certificaat van vernietiging konden overhandigen. Zonder certificaat, geen geld.”
Regels werden niet gevolgd
Ook in de nasleep van de overstromingen ging niet alles zoals het hoorde te gaan. “Normaal gesproken verkopen verzekeringsmaatschappijen autowrakken aan erkende autodemontagebedrijven. Alleen deze bedrijven mogen een auto die door een expert total loss is verklaard demonteren. Maar in de nasleep van de overstromingen probeerden verzekeringsmaatschappijen zoveel mogelijk geld te vangen voor een wrak. Experts stonden onder druk om zo weinig mogelijk voertuigen total loss te klasseren. Alles om de opbrengst zo hoog mogelijk te laten zijn voor zowel de verzekeringsmaatschappij als voor de particulier.”
Experts stonden onder druk om zo weinig mogelijk voertuigen total loss te klasseren. Alles om de opbrengst zo hoog mogelijk te laten zijn voor zowel de verzekeringsmaatschappij als voor de particulier

Eenduidige regels in Europa
Om het tij te keren en ervoor te zorgen dat bij volgende overstromingen de regels wél gevolgd worden, pleiten Febelauto en de regionale overheden in België voor eenduidige regels in Europa. “Wij vinden dat er bij waterschade overal in Europa dezelfde regels zouden moeten gelden. Als een auto onder water heeft gestaan moeten we het beschouwen als een total loss en moet hij via de erkende kanalen gerecycled worden. Alleen zo voorkomen we dat hij als tweedehandsauto wordt verkocht en terugkomt in het circuit, met alle risico’s van dien.” Lenaerts hoopt dat dit onderwerp begin volgend jaar wordt meegenomen in de herziening EU Richtlijn autowrakken.
Een volgende overstroming of andere natuurramp kunnen we niet voorkomen, maar je hier op voorbereiden kan wél. Ze geeft aan dat de overheid ervoor moet zorgen dat bij een volgende watersnoodramp de wrakken bij erkende bedrijven terechtkomen. “Ondernemers van autodemontagebedrijven doen er goed aan om een sterk netwerk te hebben van partners en ervoor te zorgen dat zij zo goed als mogelijk verzekerd zijn.” Tot slot zijn er een aantal punten, zoals de verlichting en de vloermatten, waarop kopers van tweedehandsauto’s kunnen letten om te zien of een auto waterschade heeft geleden. “Zo voorkom je dat je een kat in de zak koopt.” In de USA en Canada worden auto’s die total loss zijn in een database vermeld. “Het zou goed zijn als we in Europa ook een dergelijk systeem zouden krijgen. Wrakken kunnen hier nu te makkelijk de grens over.”
Ondernemers van autodemontagebedrijven doen er goed aan om een sterk netwerk te hebben van partners en ervoor te zorgen dat zij zo goed als mogelijk verzekerd zijn
Auto’s die onder water hebben gestaan zijn verloren
Auto’s die bij overstromingen tot de stoelzitting onder water hebben gestaan (al is het maar voor even) zijn verloren. Vaak mankeert er motorisch niets aan – je kunt ze in veel gevallen nog starten, toch mogen ze de weg niet meer op, omdat er schade ontstaat aan elektronische componenten. Door de corrosie die op deze onderdelen ontstaat, kan er bijvoorbeeld kortsluiting ontstaan. Deze auto’s moeten gedemonteerd worden door een erkend autodemontagebedrijf. De losse niet-elektronische onderdelen, als portieren en bumpers, mogen wel verkocht worden.
Autorecycling in België
Febelauto verzorgt in België de inzameling, verwerking en recyclage van afgedankte voertuigen en industriële batterijen. Managing director Catherine Lenaerts geeft leiding aan een klein team van experts. Meer informatie vindt u op hun website.