Skip to content
Gerrit van der Hoeven, De Populier
‘We gooien niets van een autowrak weg, alles is van waarde’
De Populier in Rotterdam is een van de grotere autodemontagebedrijven van Nederland. Het bedrijf is al sinds het eerste uur aangesloten bij ARN. Wat voor […]
Autodemontage De Populier, Gerrit van der Hoeven

De Populier in Rotterdam is een van de grotere autodemontagebedrijven van Nederland. Het bedrijf is al sinds het eerste uur aangesloten bij ARN. Wat voor oprichter Gerrit van der Hoeven (73) als een hobby begon, is uitgelopen tot een succesvol familiebedrijf.

“De eerste jaren klungelden we maar wat aan”, begint Van der Hoeven senior te vertellen. Na de detailhandelschool te hebben gevolgd wist hij nog niet goed wat hij wilde gaan doen. In zijn vrije tijd haalde hij weleens autowrakken op om mee te gaan crossen. “De onderdelen haalden we eruit en verkochten we.” Zo is hij er in 1968 ingerold. Op het terrein waar nu jaarlijks 3.500 auto’s worden gedemonteerd – of gesloopt, zoals Van der Hoeven senior zelf liever zegt – had zijn vader vroeger een graanhandel. De naam ‘De Populier’ kwam van de oude Van der Hoeven. “Mijn vader kwam met het idee, omdat hier een rijtje populieren langszij staat. Het is weer eens wat anders voor een autosloperij en de naam blijft goed hangen!”

‘Ik kan alles met die kraan. Van een autowrak optillen tot een koperen buis lostrekken’

Familiebedrijf

Hoewel het bedrijf al is overgedragen aan zijn zoon Mark, en zelfs zijn oudste kleinzoon Luuk (19) al interesse toont in het bedrijf, is Van der Hoeven senior nog dagelijks aanwezig op het terrein. Omdat hij niet van lopen houdt, en steeds heen en weer pendelt van het kantoor voor en zijn kraan achter op het terrein, heeft hij een opvallende gele fiets. “Daar ben ik zo blij mee!” Van der Hoeven senior is de enige die de grote kraan achter op het terrein bedient. “Ik kan er alles mee. Van een autowrak optillen tot een koperen buis lostrekken. Tegenwoordig heb je ook kranen, zodat je met een grote ‘pincet’ alles uit elkaar kunt halen, maar ik doe het hiermee en dat gaat perfect. Je kan toch niet met een pincet een heel autowrak optillen?!” Zijn zoon houdt zich onder andere bezig met het opkopen van autowrakken, het kopen en verkopen van auto’s voor de handel en de verkoop van gebruikte onderdelen.

Page image

Alle wrakken zijn welkom

Waar sommige autodemontagebedrijven zich specialiseren in bijvoorbeeld jonge schadeauto’s of Duitse auto’s, zijn bij De Populier alle wrakken welkom. “Wij nemen alles aan. Alles is van waarde.” Als een auto binnenkomt, worden eerst alle vloeistoffen, zoals benzine, diesel, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof, bij de droogleginstallatie met behulp van dunne slangen eruit getapt. “Dit duurt ongeveer een kwartier.” Ook wordt de accu verwijderd. Schroot gaat direct naar de shredder, maar autowrakken die nog waardevolle onderdelen bevatten worden tweehoog op het terrein opgestapeld. Hoewel ze momenteel vooral auto’s op brandstof demonteren, hebben ze ook al zo’n twintig elektrische voertuigen ontmanteld.

Page image

Samen maken we er iets moois van

Sinds 1 mei van dit jaar wordt een recyclingbijdrage geheven op alle auto’s die vanaf dat moment een Nederlands kenteken krijgen. Dit geldt ook voor auto’s die worden geïmporteerd uit het buitenland. Lees hier meer over de nieuwe recyclingbijdrage.

Help yourself

Voor De Populier is de verkoop van gebruikte onderdelen net zo belangrijk als de verkoop van oud ijzer. Die verkoop gebeurt nog op de traditionele manier. “We houden niet bij wat we in huis hebben. Mensen komen gewoon langs en halen het er zelf uit.” Ook het gereedschap moeten ze zelf meenemen. “Dat gaat heel goed. In principe helpen we niet.” Net op dat moment komt een wat ouder echtpaar met een keukentrap aanlopen. Mevrouw klapt haar trap uit bij een Renault Twingo, klimt erop en tuurt door de achterruit naar binnen waarna ze hem opent. Bij navraag blijken ze op zoek te zijn naar een hoedenplank voor hun eigen Twingo.

‘Dan is het mijn beurt! Er is geen wrak dat ik niet klein krijg’

‘Alles wordt in aparte containers opgeslagen’

Als na een poosje de meeste bruikbare onderdelen van een autowrak zijn verkocht, wordt een wrak door een van de sloopmedewerkers met de heftruck naar de snijplaats gebracht, waar de assen worden doorgesneden. Voor de veiligheid staat er, mocht een wrak vlam vatten, een grote bak met bluswater. “Je wilt niet dat het hele bedrijf in rook opgaat.” De chauffeur van de heftruck rijdt het wrak vervolgens weer naar buiten waar de kraan van Van der Hoeven senior staat. “Dan is het mijn beurt! Er is geen wrak dat ik niet klein krijg.” Met de grote kraan verwijdert hij zoveel mogelijk materialen, zoals kunststof, aluminium, ijzer en koperen draden. “Alles wordt in aparte containers opgeslagen. Kunststof bij kunststof, ijzer bij ijzer, airco’s bij airco’s en krikken bij krikken.” Als de bakken vol zijn, worden ze opgehaald door het shredderbedrijf of, in het geval van bijvoorbeeld de krikken, door een opkoper.

Page image

Andere markante ketenpartners

Eerder spraken we met Gabriël van Seumeren, directeur Prometaal. Een van de door ARN erkende tussenhandelaren en zelfbenoemd wrakkenkampioen. “We brengen zo’n tien procent van alle Nederlandse wrakken naar het shredderbedrijf. Ik ben opgegroeid in de autodemontagewereld en voel me er enorm thuis. Ik zou niet anders willen!”

Investeren in het bedrijf

Als Van der Hoeven senior klaar is met een autowrak wordt het door een van de chauffeurs naar de autowrakkenpers gebracht, waar het wrak – om het zo plat mogelijk te maken – samengeperst wordt. De geplette auto’s worden kop aan kont gestapeld en als er genoeg zijn, worden ze opgehaald door het shredderbedrijf of door een tussenhandelaar als Prometaal. Door de autowrakken zo klein mogelijk te maken kan de transporteur zoveel mogelijk wrakken vervoeren. Dit drukt niet alleen de kosten, maar is ook beter voor het milieu omdat er minder kilometers gereden hoeven te worden. Omdat een wrak altijd herkenbaar moet blijven als voertuig moet het merk, type, chassisnummer en voertuigidentificatienummer wel altijd identificeerbaar blijven.

Weegbrug

Een investering die z’n geld al ruimschoots heeft opgeleverd is de weegbrug bij de ingang. Niet zozeer wat erin komt, maar met name alles wat eruit gaat, wordt gewogen. “Ik wil precies weten wat een autowrak weegt. Voorheen werd nog weleens met het aantal kilo’s van een wrak gesjoemeld. Dat is sinds we de weegbrug hebben verleden tijd.” Daarnaast heeft het nog een ander voordeel op een groot terrein waar klanten zelf op mogen om onderdelen uit auto’s te slopen. “Je ziet het aan de weegschaal als iemand opeens nog van alles in z’n zakken heeft zitten. Sowieso komt dankzij het toegangshek niemand ongezien het terrein op, maar we hebben geen tijd om achter iedereen aan te lopen.”

Page image

‘Alles levert wat op’

Als je Van der Hoeven senior vraagt wat er het meest veranderd is de afgelopen jaren, is het dat de sector zo enorm geprofessionaliseerd is. Als ARN’er van het eerste uur – De Populier was het eerste bedrijf in de regio Rotterdam dat zich zesentwintig jaar geleden bij ARN aansloot – ziet hij nog steeds de enorme meerwaarde van je aansluiten bij ARN. “Vooral de eerste jaren heeft het ons geen windeieren gelegd!” Hij is blij dat alles zo goed geregeld is. “Er is toch geen branche die het beter doet dan wij?” Hoewel het milieu en duurzaamheid belangrijk zijn, ziet hij het hoogwaardig demonteren van autowrakken vooral als handel. “Alles levert wat op, dus we gooien niets zomaar weg!”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.