Wat gebeurt er nu precies als uw auto om wat voor reden dan ook aan het einde van zijn levensduur is gekomen? Want of u nu een gloednieuwe auto heeft of een met een veelbewogen leven; er komt een dag dat hij niet meer door de apk komt, niet meer start of door een ongeval niet meer rijden kan. Wat dan? Martijn Boelhouwer, communicatiemanager van ARN: “In Nederland gaan auto’s gemiddeld 19,5 jaar mee en de verwachting is dat dit alleen maar meer wordt. De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt neemt namelijk elke drie jaar met een jaar toe. Als uw auto niet meer verder kan, kunt u er op onze website arn.nl eenvoudig een inleverpunt voor vinden. Door de plaatsnaam in te voeren verschijnen de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven in uw buurt op het scherm. Als uw auto nog rijdt, kunt u hem er kosteloos inleveren of u maakt een afspraak om hem te laten ophalen.” Bij aankomst op het autodemontagebedrijf wordt de auto afgemeld bij de RDW. U ontvangt hiervan een vrijwaringsbewijs. Met dit vrijwaringsbewijs kunt u de autoverzekering zonder opzegtermijn opzeggen. Bovendien bent u dan niet langer motorrijtuigenbelasting verschuldigd. En dan is het tijd om afscheid te nemen. Afscheid dat, hoewel uw auto misschien al op leeftijd was, toch een beetje pijn doet. Want wat heeft u er niet allemaal mee beleefd?
Als uw auto niet meer verder kan, kunt u er op arn.nl eenvoudig een inleverpunt voor vinden

Vloeistofvrij maken
Als u vertrokken bent, wordt de auto vloeistofvrij gemaakt. Met behulp van de zogeheten droogleginstallatie wordt de olie afgetapt en de brandstof, rem-, ruiten- en koelvloeistof opgezogen. Zo zorgen we ervoor dat er geen druppel van een van deze vloeistoffen weglekt en dat het overgrote deel van de vloeistoffen wordt gerecycled tot nieuwe producten. Om overal goed bij te kunnen, worden ook de wielen verwijderd. Banden die nog goed zijn worden verkocht. De overige banden worden gerecycled. Niet alleen het rubber, maar ook het staal en nylon krijgt zo een tweede leven. Als alle vloeistoffen met behulp van de installatie zijn afgezogen verwijdert een vakbekwame autodemonteur alle onderdelen die geschikt zijn voor een tweede leven. Van het complete motorblok tot een zijspiegel en van een portier tot een koplamp. Deze onderdelen worden veelal gefotografeerd, op een verkoopwebsite geplaatst en tot het moment dat ze worden verkocht opgeslagen in een magazijn. Kijk er niet vreemd van op als een portier van uw oude auto een tweede leven krijgt in een auto in België, Denemarken of misschien zelfs wel in Spanje!

Een boodschappentas vol
Pas als alle onderdelen van waarde gedemonteerd zijn, wordt het autowrak afgevoerd naar een shredderbedrijf. Daar wordt het fijngemalen en worden alle metaalfracties, zoals ijzer, koper en aluminium, teruggewonnen voor de metaalverwerkende industrie. Het shredderresidu dat overblijft, wordt afgevoerd naar de PST-fabriek in Tiel, waar de verschillende fracties als mineralen, kunststoffen, vezels en metaalrestanten verder van elkaar worden gescheiden. Tot er uiteindelijk een boodschappentas aan materiaal overblijft dat (nog) niet gerecycled kan worden. Of het mogelijk is om een auto in de toekomst voor 100% te kunnen recyclen is nu nog niet te zeggen, maar lijkt onwaarschijnlijk. De komende jaren is het met name, onder meer door de veranderende samenstelling van auto’s, de uitdaging om de recyclingprestatie van ruim 98% te behouden. Bij ARN doen we er samen met al onze partners in de sector alles aan om dat te bewerkstelligen. Want autorecycling doen we samen.