Een frisse kijk op toen, nu en straks

Jan Wouters – Directeur Stichting NCAD

En toen was daar Jan Wouters, een begenadigd spreker met de gave om het publiek af en toe flink op het verkeerde been te zetten. De directeur van de Stichting Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie (NCAD) gaf een verfrissende kijk op de geschiedenis van de auto en op innovatie en onderzoek in de automotive sector. Hij trakteerde de deelnemers op een scala aan boeiende feiten en visies – dikwijls met een vette knipoog.

Wouters wervelde door de geschiedenis van de auto, met de vaststelling dat de elektrische auto anno 1914 al behoorlijk voet aan de grond had gekregen. Hij sprak over brandstof en over zieners die in 1973 voorspelden dat de olie in 1985 op zou zijn. Over de toekomst van waterstof als brandstof voor auto’s, aan de hand van KPMG-onderzoek naar ‘global automotive trends’. Wouters voorzag talloze trends van actueel commentaar én een humoristische beschouwing. Zo plaatste hij kanttekeningen bij zelfrijdende auto’s, waarbij hij met name problemen voorziet bij de categorie ‘partial autonomous self driving cars’, waarbij wel een bestuurder nodig is, maar die de rijprestaties niet voortdurend hoeft te monitoren.

Wouters optreden was al ongewoon, bij het eind kreeg hij de zaal helemaal mee met een hilarische auto quiz met prijzen, overigens gewonnen door Jelle van Wensen, Technical Advisor bij Kia Motors Nederland.

Download slideshow >

Jan Wouters
Jan Wouters
Directeur, Stichting Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie (NCAD)

Jan Wouters is directeur van de Stichting Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie (NCAD). Daar houdt hij zich onder meer bezig met het beheren en toegankelijk maken van een van de grootste archieven over Automobieltechnologie en -industrie in Europa. Ook is Wouters Manager Innovation & Internationalisatie bij AutomotiveNL. Wouters is verder researcher, auteur en spreker.


“Slot op de deur van BMS belemmert ontwikkeling”

“Top secret BMS, belangrijk voor veiligheid, belemmert ontwikkeling”

Koen Broess
Innovation consultant DNV GL

Natuurlijk ging het tijdens de ARN relatiedag ook over autobatterijen. Koen Broess, Innovation Consultant bij DNV GL (voormalig KEMA), opperde tijdens een van de sessies dat het Battery Management System (BMS) dat fabrikanten inbouwen te veel fungeert als een slot.

“Natuurlijk is het BMS er voor een deel voor de veiligheid van berijders, monteurs en demontagebedrijven”, erkende Koen volmondig. “De eigenaar van een auto kan niet goed beoordelen hoe goed de batterij nog is.

Wie een gebruikte elektrische auto wil kopen, weet dus niet wat hij precies koopt. Hij kan er niet bij, je kunt de informatie niet uitlezen. Dat slot op de deur hindert niet alleen het ontstaan van een volwassen markt voor gebruikte elektrische auto’s, maar ook re-use: de ontwikkeling van second use toepassingen. Ik snap natuurlijk ook wel dat automotive partijen het BMS ‘top secret’ houden, maar hun werkwijze belemmert de ontwikkeling van een circulaire economie.”

“Wie een gebruikte elektrische auto wil kopen, weet niet wat hij precies koopt”


Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

ARN

Postadres
Postbus 190
3620 AD Breukelen

Telefoon/Fax
T +31 (0)346 – 728 220
F +31 (0)346 – 728 221
E – info@arn.nl

Bezoekadres
De Corridor 5
3621 ZA Breukelen

ARN Recycling

Post- en bezoekadres
Biezenwei 3
4004 MB Tiel

T – (0344) 636850
E – info@arn.nl