31/01/2014

2BCycled: gezamenlijk onderzoek naar een tweede leven voor accu’s uit elektrische auto’s

2BCycled: gezamenlijk onderzoek naar een tweede leven voor accu’s uit elektrische auto’s

Kan een accu van een hybride of elektrische auto na gebruik nog worden ingezet in het Nederlandse elektriciteitsnet, bijvoorbeeld voor de opslag van duurzaam opgewekte energie? Met het project 2BCycled proberen ARN, DNV GL (voormalig KEMA), Hogeschool van Arnhem & Nijmegen, Technische Universiteit Eindhoven en netbeheerder Liander op die vraag een antwoord te vinden. Als onderdeel van het project werden onlangs twee Volkswagen Golfs, omgebouwd naar elektrische aandrijving, vakkundig gedemonteerd.


In het ARN-onderzoekscentrum naast de PST-fabriek in Tiel is het ’s ochtends vroeg een drukte van belang. Op de brug staat een op het oog doodgewone Volkswagen Golf variant. Maar deze Volkswagen Golf is niet gewoon; in plaats van een verbrandingsmotor heeft de auto een elektromotor onder de motorkap, op de plek van de benzinetank en in de bagageruimte huizen vier accupacks. Deze zes jaar oude omgebouwde Golf is een van de twee exemplaren die vandaag ontdaan zullen worden van hun Lithium-ion (Li-ion) accu’s. Daarna zal één van de twee auto’s deel gaan uitmaken van de trainingen die ARN organiseert rond de demontage van elektrische en hybride auto’s. Het tweede exemplaar wordt ter beschikking gesteld aan de Hoge School van Arnhem en Nijmegen – kortweg HAN – waar deze voor studiedoeleinden zal worden gebruikt.

Andere toepassingen

De demontage vindt plaats in het kader van 2BCycled, een gezamenlijk project dat ARN, DNV GL, HAN, TUE en netbeheerder Liander uitvoeren. Het is een vervolg op het SafeBAT-project dat ARN en DNV Kema in 2011 uitvoerden. Doel van het project: onderzoeken of accu’s uit hybride of volledig elektrisch aangedreven auto’s na gebruik een tweede leven kunnen krijgen. “Als de actieradius met 20-30% is afgenomen worden de accu’s voor deze mobiele toepassing afgedankt. Voor andere (stationaire) toepassingen zijn er wellicht nog wel mogelijkheden om deze accu’s te gebruiken. Dan kun je denken aan huishoudens waar de accu kan worden gebruikt om duurzaam opgewekte energie in op te slaan”, aldus Jos Blom, ‎Innovatie en Strategie Consultant van Liander. “Ook zijn toepassingen mogelijk in buitengebieden waar geen elektriciteitsnet is, ter ondersteuning van een dieselgenerator in combinatie met zonnecellen. Het is voor ons als netbeheerder belangrijk om dit met oog op de veranderende klantvraag nu alvast te onderzoeken.”

Veiligheid en restcapaciteit

Het onderzoeken van de restcapaciteit van de accupacks is een taak voor de energie expertsvan projectpartner DNV GL. De auto’s waaruit de accu’s afkomstig zijn, legden in zes jaar tijd respectievelijk 25.000 en 90.000 km af. “We weten dat accu’s uit een hybride of elektrische auto langer meegaan dan we denken. We gaan nu tests uitvoeren om te kijken hoeveel van de oorspronkelijke capaciteit er nog in de accu’s aanwezig is. Daarbij kijken we ook naar het aspect veiligheid. Alle cellen in de accu moeten goed reageren op laden en ontladen, anders is gebruik in een woonomgeving zeker niet mogelijk”, stelt Jurgen Timpert, Consultant New Energy Technologies bij DNV GL.

Juridische haalbaarheid

Voor ARN kleven er aan 2BCycled nog meer aspecten dan alleen onderzoeken welke second-life toepassingen er zijn voor gebruikte High Voltage accu’s. Afgezien van de technische haalbaarheid moet bijvoorbeeld ook worden onderzocht in hoeverre het hergebruik van deze accupacks juridisch mogelijk is. Zo vallen de accupacks sinds 2008 onder het Besluit Beheer batterijen en accu’s, dat niet voorziet in demontage en hergebruik. “Officieel wordt een accupack na deregistratie van de auto aangemerkt als afval dat moet worden gerecycled”, aldus Hector Timmers, projectleider van 2BCycled binnen ARN. “Afgezien daarvan zullen we ook moeten kijken naar de verantwoordelijkheid van de fabrikanten; hoe verandert die wanneer een product ergens anders voor wordt gebruikt dan waarvoor het gemaakt is. Feit blijft echter dat het zonde is om Li-ion accu’s te recyclen als ze nog prima dienst kunnen doen in een andere, minder veeleisende toepassing. Dat maakt het buitengewoon interessant om te zien of het mogelijk is om de levensduur van deze accu’s te verlengen of misschien zelfs wel te verdubbelen.”


 Gerelateerde artikelen

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

ARN

Postadres
Postbus 190
3620 AD Breukelen

Telefoon/Fax
T +31 (0)346 – 728 220
F +31 (0)346 – 728 221
E – info@arn.nl

Bezoekadres
De Corridor 5
3621 ZA Breukelen

ARN Recycling

Post- en bezoekadres
Biezenwei 3
4004 MB Tiel

T – (0344) 636850
E – info@arn.nl