Skip to content
Lynk & Co combineert de leaseauto met de deelauto
Lynk & Co: innovatieve kijk óók op autorecycling
‘Mobiliteit voor altijd veranderen’. Dat is de missie van het nieuwe automerk Lynk & Co. Het Zweedse bedrijf biedt auto’s online aan via een zeer […]
381640-side_view-984b33-original-1615382335

‘Mobiliteit voor altijd veranderen’. Dat is de missie van het nieuwe automerk Lynk & Co. Het Zweedse bedrijf biedt auto’s online aan via een zeer flexibel lidmaatschap. Zo innovatief als het kijkt naar autobezit, zo gefocust is het op een duurzame productie én recycling van haar modellen. 

 

Bij Lynk & Co koop je geen auto, maar lease je hem op maandbasis inclusief onderhoud en verzekering.

Een nieuwe auto koop en gebruik je al sinds mensenheugenis op dezelfde manier. Je stapt een showroom binnen, maakt een proefrit en bestelt de auto in jouw favoriete configuratie. De fabriek zet vervolgens de productie in gang en levert de auto soms pas maanden later af. Vervolgens gebruik je de auto gemiddeld vier procent van de tijd. De overige 23,5 uur per etmaal staat hij stil. “Er is weinig flexibiliteit in hoe we auto’s omgaan”, vindt Alexandra Odbjer, duurzaamheidsmanager bij Lynk & Co. “Alles draait om bezit, terwijl de megatrends in de samenleving laten zien dat we naar gebruik van producten en mobiliteit gaan.” De Zweedse nieuwkomer – opgericht door het Chinese Geely en Volvo – gooit het roer 180 graden om. “Bij ons koop je geen auto maar lease je hem, inclusief onderhoud en verzekering. Uniek is dat we dat op maandbasis doen. Heb je alleen een Lynk & Co nodig voor bijvoorbeeld je vakantie, dan kan dat.” En het dealerbedrijf? Een auto van Lynk & Co regel je online. Fysieke locaties zijn er wel, maar dat zijn Lynk & Co-clubs: fraaie ‘lounges’ in Amsterdam, Gotenburg, Antwerpen en Berlijn. Ze bieden plek aan workshops en concerten en je maakt er kennis met lokale merken.

‘Alles draait om bezit, terwijl de megatrends in de samenleving laten zien dat we naar gebruik van producten en mobiliteit gaan’
Page image

Je leent je auto uit aan Lynk & Co-leden die voor een lidmaatschap zonder vaste auto kiezen. De smartphone werkt hierbij als digitale toegangssleutel.

Sharing is caring

De Lynk & Co die voor je deur staat ook beschikbaar voor jouw straat of wijk. Althans, als je dat wenst. Je leent je auto simpel uit aan Lynk & Co-leden die voor een lidmaatschap zonder vaste auto kiezen. De smartphone werkt hierbij als digitale toegangssleutel. Door de auto alleen te delen verdien je een deel van je maandbedrag terug. “Lynk & Co is vernieuwend omdat het de leaseauto met de deelauto combineert”, zegt Odbjer. Ook in andere aspecten is het in 2016 opgerichte automerk innovatief. “Bij ons kies je voor een plug-in hybride uit twee kleuren. Meer opties zijn er niet. En dat hoeft ook niet. Elk model is standaard rijk uitgerust. Door de keuzes te beperken kunnen onze auto’s sneller leveren.”

Page image

Lynk & Co biedt in Europa momenteel één model aan, de Lynk & Co 01.

Lynk & Co 01

Lynk & Co biedt in Europa momenteel één model aan, de Lynk & Co 01, een vijfdeurs SUV en lijkt haar portfolio in de toekomst klein te willen houden. De Belgische CEO van Lynk & Co, Alain Visser, liet in een recent interview al weten dat hij het zich nauwelijks kan voorstellen dat het merk meer dan drie modellen aanbiedt binnen de abonnementsconstructie. Een kleine stadsauto of volledig elektrisch model lijken hem de meest logische aanvulling, maar ‘simplicity’ boven alles. De slogan luidt immers: ‘We make cars. We make communities. We make it simple.’

Page image

Slim materiaalgebruik én hergebruik is van onmetelijk belang voor Lynk & Co.

Dat Lynk & Co zelf de eigenaar blijft van haar auto’s zou het makkelijker moeten maken voor het bedrijf om controle te houden over haar materiaalstromen in de recyclingfase

Recycling van de Lynk & Co

Dat Lynk & Co zelf de eigenaar blijft van haar auto’s zou het makkelijker moeten maken voor het bedrijf om controle te houden over haar materiaalstromen in de recyclingfase. Lynk & Co beaamt dat ze de sleutel in handen heeft tot het sluiten van de cirkel, maar dat het voor ‘closing the loop’ nu nog te vroeg is. Het bedrijf is, in automotive-termen, nog nauwelijks ‘uit de luiers’. Odbjer kan wel kwijt dat slim materiaalgebruik én hergebruik straks van onmetelijk belang is voor Lynk & Co. “Vergeet niet dat andere autofabrikanten veel van hun inkomsten halen uit het onderhoud van hun auto’s, die inkomstenbron hebben wij niet. Ons doel is om de auto’s uit de garage te houden. Onderdelen vervangen we alleen als het écht nodig is en we zetten in op lange levenscycli van onze auto’s. Op die manier willen we zo min mogelijk putten uit materiaalstromen.” Het feit dat de auto’s gedeeld worden, zorgt ervoor dat de productie van nieuwe auto’s laag kan blijven, benadrukt de duurzaamheidsmanager. “De emissies van cradle-to-gate beperken we tot het minimum en ook als de auto’s op de weg zijn, stoten ze gemiddeld weinig uit. De plug-in hybrides rijden tot een afstand van 70 kilometer elektrisch en dus emissievrij.”

Page image

Doordat Lynk & Co zelf de eigenaar blijft van haar auto’s houdt het de controle over haar materiaalstromen in de recyclingfase.

‘We zijn erg geïnteresseerd in het gebruik van gerecyclede materialen en doen daar veel onderzoek naar. Waarbij we niet alleen naar plastics kijken, maar ook naar andere materialen’

Gerecyclede materialen

Bij Lynk & Co is duurzaamheid meer dan een belangrijke bedrijfswaarde, zegt Visser. “Voor ons is het een alomvattende toewijding: van het design van de auto en het bedrijfsmodel tot de bouwmaterialen van onze clubs.” De Lynk & Co 01 is ’s werelds eerste auto voorzien met Econyl-stoelen: een materiaal dat is gemaakt van afvalmateriaal en gerecyclede visnetten. Odbjer benadrukt dat het nog maar het begin is. “We zijn erg geïnteresseerd in het gebruik van gerecyclede materialen en doen daar veel onderzoek naar. Waarbij we niet alleen naar plastics kijken, maar ook naar andere materialen. Voorwaarde voor de toepassing van gerecycled materiaal in onze auto’s is dat we geen compromissen doen als het om kwaliteit gaat, dus niet alles is geschikt.” Het huidige onderzoeks- en ontwikkelingsbudget van Lynk & Co gaat eveneens op aan vernieuwende concepten als modulaire bouw. “De onderdelen van onze auto’s moeten na het einde van het leven goed hergebruikt kunnen worden.”

 

Page image

De auto is voorzien met Econyl-stoelen: een materiaal dat gemaakt is van afvalmateriaal en gerecyclede visnetten.

ARN Beheerplan

De eerste contouren van die filosofie zijn al zichtbaar. Lynk & Co staat niet toe dat haar batterijpakketten snel de recyclingfase bereiken. Een lang leven staat voorop. “We streven eerst naar remanufacturing van het accupakket. Recycling komt pas aan het einde als er echt geen andere uitweg meer is”, zegt Odbjer. Die inzameling en recycling van afgedankte aandrijfbatterijen laat Lynk & Co – net als tientallen andere auto-importeurs – over aan ARN. “We nemen deel aan het ARN Beheerplan. Via een collectief systeem zorgen ze voor de inzameling en recycling van aandrijfbatterijen van de hybrides en straks van de elektrische auto’s.”

Page image

Lynk & Co staat niet toe dat haar batterijpakketten snel de recyclingfase bereiken.

Batterijrecycling

De Li-ion-batterijen die ARN inzamelt, zoals die van Lynk & Co, kunnen twee routes bewandelen. Zijn de batterijpakketen nog in goede staat, dan gloort er een tweede leven. Bedrijven met een zogenaamd ‘end-of-waste-rechtsoordeel’ – dat zijn NPP Power Europe, Time Shift energy storage en EcarACCU – ontfermen zich dan verder over de batterijen. Zij nemen de batterij aan als afval en verwerken het tot een nieuwe stationaire toepassing. Meestal is dat een systeem voor energieopslag.

De tweede route leidt over de grens, naar de batterijverwerker. Die partij ontmantelt die batterij via een nauw omschreven proces. Na het diep-ontladen of een andere manier van neutralisatie, verwijdert de verwerker de behuizing en de bedrading. De batterijmodules- of cellen krijgen een verdere verwerking in de vorm van pyrolyse, shredding, mechanisch scheiden of hydrometallurgie. Momenteel wordt zo al zeker 70 procent van het gewicht van de batterij teruggewonnen, maar als gevolg van innovaties liggen percentages van 90 procent materiaalhergebruik in het verschiet.

 

Page image

Lynk & Co is actief in zeven Europese landen, waaronder Nederland.

Over Lynk & Co

Lynk & Co is actief in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Met 25.000 clubleden, 1.700 leden met een auto voor de deur en nog een flink aantal op de wachtlijst slaat het nieuwe mobiliteitsconcept aan, vooral in stedelijk gebied. Alexandra Odbjer: “Een auto leasen op maandbasis die je dan ook weer uitleent als deelauto is compleet nieuw, maar uit de respons blijkt dat men er ook in Nederland meer dan klaar voor is.” Overigens is het als mensen er echt op staan mogelijk om een Lynk & Co zelf te kopen in plaats van te leasen, maar daar focust het bedrijf niet op.

Page image

Page image

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.