Skip to content
Landenreportage Frankrijk
Duurzaam hergebruik bij wet regelen of consumenten intrinsiek motiveren?
In Frankrijk is bij wet geregeld dat garagehouders voor een groot deel van de onderdelen voor auto’s van twee jaar en ouder, bij reparatie ook […]
Duurzaam hergebruik bij wet regelen of consumenten intrinsiek motiveren?

In Frankrijk is bij wet geregeld dat garagehouders voor een groot deel van de onderdelen voor auto’s van twee jaar en ouder, bij reparatie ook een offerte voor hergebruik van originele onderdelen maken. Wat zijn de voordelen van een dergelijke aanpak en zou dit ook in Nederland tot een nog grotere nuttige toepasbaarheid van onderdelen kunnen leiden?

 

Tekst Cathelijne van Wingerden

Foto Marco Hofsté

In Frankrijk mogen circa 1,5 miljoen ‘Véhicules hors d’Usage’ (VHU) geen deel meer uitmaken van het wegverkeer. Deze anderhalf miljoen auto’s vormen een enorm potentieel, want van al deze auto’s kunnen gedemonteerde, originele, gebruikte onderdelen een nieuwe nuttige toepassing krijgen. De Franse overheid verplicht sinds 1 januari 2017 garagebedrijven om offertes uit te brengen op basis van originele, gebruikte onderdelen. Hoewel uit navraag blijkt dat dit niet veel gebeurt en zeker niet gehandhaafd wordt, is de verkoop van originele gebruikte onderdelen wél enorm toegenomen. Voor Green Light spraken we consultant Bob Smit, die er voorstander van is om een dergelijke aanpak ook in Nederland te introduceren.

Verkoop aan garagebedrijven en particulieren

Smit verdiept zich sinds 2017 – onder meer op verzoek van ARN – in de mogelijkheden om via autodemontagebedrijven originele, gebruikte onderdelen te verkopen aan garagebedrijven en particulieren. “Na een carrière van 44 jaar bij Renault ken ik de Franse automarkt goed.” Waar de verkoop van onderdelen in Nederland volgens Smit het best te typeren is als ‘ieder voor zich’ trekken Franse autodemontagebedrijven gezamenlijk op. “Hoewel garagebedrijven voor alle onderdelen die op de lijst ‘gebruikte onderdelen’ staan voor auto’s van twee jaar en ouder ook een offerte op basis van een duurzaam origineel, gebruikt onderdeel moeten uitbrengen, gebeurt dit lang niet altijd. Wel is er dankzij de wetgeving bewustwording gekomen en hebben in gebruikte auto-onderdelen gespecialiseerde bedrijven een infrastructuur opgezet voor de enorme stroom aan gebruikte onderdelen.”

 

“Dankzij de wetgeving is er bewustwording gekomen en hebben in gebruikte auto-onderdelen gespecialiseerde bedrijven een infrastructuur opgezet voor de enorme stroom aan gebruikte onderdelen”

Page image

Bob Smit kent zowel de Franse als Nederlandse automarkt goed.

Enorme boost gebruikte onderdelen

Niet alleen bedrijven in de automotive sector, maar ook verzekeringsmaatschappijen in Frankrijk stimuleren het gebruik van originele, gebruikte onderdelen. Hierdoor heeft de verkoop van originele, gebruikte onderdelen de laatste jaren een enorme boost gekregen. Smit: “Wel 150% meer dan het is geweest!” Met name in het onafhankelijke kanaal voor tweede- en derdehands auto’s die zo’n zeven à acht jaar oud zijn. “Je ziet dat het merkkanaal het nog een beetje van zich afhoudt. Dat heeft enerzijds te maken met fabrieksgaranties op onderdelen voor jonge auto’s en anderzijds met marges.”

Franse pionier op het gebied van autorecycling

Automobile Recycling Indra is een pionier en belangrijke speler op het gebied van het wereldwijd aanbieden van demontageauto’s. In het kader van de circulaire economie heeft Indra in 2013 het platform Précis geïntroduceerd. Dankzij deze software zijn voorraden van originele, gebruikte onderdelen makkelijk online te vinden. Ook heeft de autorecycler, om de recycling en terugwinning van afgedankte voertuigen te promoten, de website goodbye-car.com gelanceerd. Via deze site kunnen eigenaars van auto’s in contact komen met erkende VFV-centra. Het Goodbye car-netwerk garandeert mensen dat hun auto zal worden gerecycled in overeenstemming met de geldende milieunormen.

Centrale database voor Nederland

Sinds begin 2020 is Smit met Stiba in gesprek om de mogelijkheden rond een vergelijkbare centrale database voor de Nederlandse markt te bespreken. “Sinds corona ligt dit project tijdelijk stil. “Nederlandse autodemontagebedrijven zouden hier veel profijt van kunnen hebben.” Toch zijn er – voordat zo’n database er is – eerst een paar uitdagingen te tackelen. “Te beginnen met het koppelen van het juiste onderdeel aan het juiste voertuig.” Hiervoor moet je zoveel mogelijk informatie en data hebben over het onderdeel én het voertuig, zoals uitrustingsniveau en bouwjaar en weten welke alternatieve toepassingen er zijn. Ook moet je de variantverschillen kennen. “Wie een draagarm zoekt voor een bepaald type auto, moet ook de onderdelen te zien krijgen van andere types waar exact dezelfde draagarm inzit. Door kruisverwijzingen wordt bijvoorbeeld in een zoekopdracht voor een Opel Vivaro ook een Renault Traffic meegenomen.” Ook als een database eenmaal staat, zal deze voortdurend up-to-date gehouden moeten worden. “Hoe vaak verandert het nummer van een onderdeel niet?”

Beheersysteem is een voorwaarde

Volgens Smit is de kennis op het gebied van gebruikte onderdelen in ons land te veel versnipperd. “In Nederland zijn er een paar grote bedrijven die het goed voor elkaar hebben. Zeker de ondernemers die gespecialiseerd zijn in één of twee grote merken hebben vaak een eigen systeem waarmee ze hun voorraad beheren, maar landelijk is er nog onvoldoende geregeld.” Een centraal managementpakket is volgens Smit een voorwaarde als je de verkoop van originele, gebruikte onderdelen voor de sector als geheel wilt professionaliseren. “Met een goed beheersysteem, kun je voorraden van demontage-auto’s én onderdelen snel doorplaatsen naar meerdere websites. Door kennis te delen, hoef je niet allemaal het wiel uit te vinden en kan iedereen, zowel garagebedrijven als particulieren, makkelijk een groen onderdeel naar keuze vinden.”

“Naast alle milieuvoordelen is het economische belang natuurlijk ook enorm; veel autodemontagebedrijven verdienen hun geld met de verkoop van gebruikte onderdelen”

Voordelen van hergebruik

De voordelen van originele gebruikte onderdelen zijn legio: het past binnen een circulaire economie, het is tot wel 60 procent goedkoper, het is duurzaam omdat er geen grondstoffen voor nodig zijn en het past binnen de opdracht van alle lidstaten van de Europese Unie om tenminste 95% van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig te hergebruiken. “Naast alle milieuvoordelen is het economische belang natuurlijk ook enorm; veel autodemontagebedrijven verdienen hun geld met de verkoop van gebruikte onderdelen.” Net als alle overige leveranciers zijn autodealers verplicht om onderdelen te leveren zolang er een redelijk aantal exemplaren van het product in omloop is. In de praktijk wordt voor auto’s zo’n tien jaar aangehouden, weet Smit. “Als je bedenkt dat auto’s steeds langer meegaan, kun je je voorstellen dat het belang van originele, gebruikte onderdelen steeds groter wordt.”

Doel: omzet verdrievoudigen

Dat de Fransen het economische belang in gebruikte onderdelen zien, laat de overname van het Portugese Amanhã Global van het e-commerce platform b-parts.com zien door de Franse PSA Groupe (Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall). PSA Aftermarket wil met de overname van deze sectorleider in gebruikte onderdelen de omzet tegen 2023 verdrievoudigen. De combinatie van het platform met het enorme klantenbestand van PSA Aftermarket schept hoge verwachtingen. De Franse autogroep verklaart hier zelf over: “Met de overname van een leidende operator in de circulaire economie kan PSA Aftermarket auto-onderdelen leveren voor alle budgetten en in alle markten.”

Conclusie?

“Frankrijk loopt voorop! Wetgeving zou in Nederland een extra boost aan de verkoop van originele, gebruikte onderdelen kunnen geven, maar daar moeten we niet op wachten. De sector moet zélf overtuigd raken van het enorme economische belang van originele gebruikte onderdelen én van het belang van samenwerken.” Smit geeft nogmaals aan dat hij onder de indruk is van hoe een aantal (grote) Nederlandse autodemontagebedrijven de verkoop van onderdelen aanpakt. Wel benadrukt hij dat als je sector breed impact wil maken, eerst alle neuzen dezelfde kant op moeten staan. “Alleen als je samenwerkt en een landelijk beheersysteem optuigt, ga je het verschil maken. Er liggen zoveel kansen op het gebied van gebruikte onderdelen, laten we die pakken!”

Page image
Stiba campagne Duurzaam Gebruikt

Stiba campagne Duurzaam Gebruikt

Stiba campagne Duurzaam Gebruikt

Gebruikte onderdelen zijn het nieuwe normaal. Daarom komt Stiba in de Week Zonder Afval met de campagne Duurzaam Gebruikt. Met deze campagne gaat de brancheorganisatie zowel garagebedrijven aansporen om vaker originele, gebruikte onderdelen aan te bieden als autobezitters stimuleren om zélf actief bij hun garagehouder om originele, gebruikte onderdelen te vragen. Want gebruikte onderdelen leveren voor iedereen voordeel op: zo zijn ze duurzaam en goedkoper. De originele, gebruikte onderdelen worden met de grootste zorg geselecteerd door Stiba autodemontagebedrijven en snel geleverd. Vrijwel alle onderdelen zijn uit voorraad leverbaar. Om de campagne bij zowel bij garagehouders als consumenten op een leuke manier onder de aandacht te brengen is een zestal animatievideo’s gemaakt waarin je ziet wáárom garagehouders en autobezitters overtuigd zijn. Bekijk de filmpjes hier.

 

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.