Skip to content
Ups and downs: 40 jaar De Liede
Verscholen en ingeklemd tussen de A9, N205 en de Ringvaart ligt sinds 1975 vlakbij Schiphol bedrijventerrein De Liede. Op dit terrein voor bedrijven in een […]
ARN

Verscholen en ingeklemd tussen de A9, N205 en de Ringvaart ligt sinds 1975 vlakbij Schiphol bedrijventerrein De Liede. Op dit terrein voor bedrijven in een hogere milieucategorie zijn een vijftigtal autobedrijven gevestigd, waarvan zes bij ARN aangesloten demontagebedrijven. We spraken twee ondernemers van bij ARN aangesloten bedrijven: Peter van Nispen (73) en Sjef Bauer (45).

Tekst Cathelijne van Wingerden

Foto Marco Hofsté

Peter is een bekend gezicht op De Liede. In 1979 vestigt hij zich er met zijn autodemontagebedrijf Van Nispen Recycle. “De jaren 80 waren gouden tijden. De afgedankte auto’s waren niet aan te slepen.” In de loop der jaren heeft Peter het terrein zien veranderen. Van met name sloperijen en bedrijven die merkauto’s voor de export kochten, naar bedrijven die criminele activiteiten bleken uit voeren. Dankzij de gemeente Vijfhuizen en de beheerder van het terrein zijn die problemen opgelost en zijn er nu bedrijven gevestigd die zich netjes aan de regels houden.

40-50 wrakken per week

De vader van Van Nispen had een sloperij en een ijzer- en metaalhandel. Na zes klassen lagere school was het tijd om de kost te gaan verdienen en ging hij ‘wrakken rijden’. “Op een gegeven moment hadden we een contract met de gemeente Amsterdam en sleepten we 40 tot 50 auto’s per week weg. Hier zaten auto’s tussen die in beslag waren genomen door de politie of weg stonden te pieteren op een parkeerplaats. Destijds moest je auto’s dertien weken opslaan om de eigenaar van de auto de kans te geven zich te melden. Als de eigenaar kwam, mocht hij mooi wel eerst de rekening voor de sleepkosten en het stageld betalen!”

‘Ik wil uiteindelijk wél wat verdienen aan een auto’

Vanaf het moment dat de afdeling handhaving van de gemeente Amsterdam het beheer van afgedankte auto’s overneemt, drogen de aantallen snel op. “Auto’s die door handhaving in beslag worden genomen gaan naar parkeerbeheer en worden verkocht aan garagebedrijven of aan grote autodemontagebedrijven in de regio. Die grote jongens bieden zoveel, daar kan en wil ik niet in meegaan. Ik wil uiteindelijk wél wat verdienen aan een auto.” Sinds de ijzerprijs laag is, koopt Van Nispen weinig auto’s op. “Mensen vragen 200 euro voor een wrak, maar daar kom ik al sinds november niet mee uit.” Ook onderdelen verkoopt hij weinig. “Al die vreemde figuren die ik op mijn terrein krijg. Ze kopen een koplamp en nemen de tweede mee.”

Page image

Peter van Nispen van autodemontagebedrijf Van Nispen Recycle

“Mijn banden, olie, koel- en ruitenvloeistof worden kosteloos afgevoerd, dat is mij veel waard!”

Recycling

Al sinds het allereerste begin zit Van Nispen bij ARN. “Mijn banden, olie, koel- en ruitenvloeistof worden kosteloos afgevoerd, dat is mij veel waard!” Wat betreft milieu en recycling is alles in de loop der tijd steeds beter geworden. “Vroeger legden we tien auto’s op hun zij en tapten daar dan de benzine en olie vanaf. Dat gaf me een troep, maar zo deed iedereen dat destijds. Dat kun je je toch niet meer voorstellen?!” De bedrijven op De Liede worden net als alle andere autodemontagebedrijven in Nederland met regelmaat gecontroleerd. Hoewel Van Nispen vindt dat iedereen zich aan de regels moet houden, of je nu aangesloten bent bij ARN of niet, vindt hij het lastig dat de ene controleur A zegt en de volgende B. Als hij daarover een vraag heeft, belt hij Erik van der Zwet-Slotenmaker van ARN. “Bij Erik kan ik veel kwijt. Hij staat altijd voor mij klaar, die korte lijntjes vind ik erg belangrijk.”

Page image

Autobedrijf De Toekomst.

‘Met al die regeltjes wordt het er niet leuker op’

Ook Sjef Bauer van Autobedrijf De Toekomst loopt al heel wat jaren mee op De Liede. “Als vijftienjarige ben ik in het familiebedrijf begonnen als zaterdaghulp.” Inmiddels is hij er directeur. “Het is een unieke plek zo onder de rook van Amsterdam, daarbij is het Europa’s grootste autobedrijventerrein.”

In 30 jaar tijd heeft Bauer veel zien veranderen. “Van simpele sloperijen naar multifunctionele hallen en high tech garagebedrijven waar alles gebeurt wat met auto’s te maken heeft.” Van de autodemontagenbedrijven zijn er zes bij ARN aangesloten. “Vijftien jaar geleden was het hier een zooitje; er werd te veel gedoogd. Sinds er beter gecontroleerd wordt, is de mentaliteit bij de ondernemers van De Liede flink verbeterd. Wel stoort Bauer zich aan de vele wijzigingen vanuit de overheid die vaak met stel en sprong moeten worden doorgevoerd. “Vooruitgang heeft tijd nodig. Je hebt ook te maken met taalbarrières en daarbij: nieuwe regels kosten ondernemers vaak veel geld.”

‘Ik heb mijn moraal en plichtsbesef’

Voor Bauer is het niet lastig om zich aan de regels te houden. “Als je je bedrijfsstructuur op orde hebt, is het geen probleem daarbij heb ik mijn moraal en plichtsbesef.” Lachend voegt hij eraan toe dat de boetes ook niet mals zijn. “Dingen veranderen nu eenmaal. Ik gooide vroeger gerust een leeg blikje uit het raam van mijn auto. Nu neem ik het mee naar huis om apart in te zamelen.” Wel geeft hij aan dat het er allemaal niet leuker op wordt met de vele regeltjes. “Sommige regels belemmeren je bedrijfsvoering. Zo mag ik mijn gastank niet midden op het bedrijventerrein plaatsen, terwijl hij in mijn ogen gevaarlijker staat op de aangewezen plek, omdat daar heftrucks langsrijden. Vandaar dat ik ‘m nu buiten het terrein achter een hek heb staan. Het zou goed zijn als er meer ruimte komt voor overleg; in plaats van het blind opvolgen van de regels. Helemaal omdat fouten vaak niet opzettelijk, maar uit onwetendheid worden gemaakt. Dat was vroeger écht anders: dan dronk je samen een bakje koffie en kwam je tot een oplossing. Nu krijg je een brief en volgt er direct zonder coulance een boete.”

‘Prettig dat ik niet alles zelf hoef uit te zoeken’

Gelukkig is het contact met ARN “hartstikke goed”. Bauer is vooral lovend over de communicatie en informatievoorziening vanuit de organisatie. “Ik vind het heel prettig dat alles wordt voorgekauwd. Met een druk bedrijf en negentien mensen in dienst is het prettig als je zaken als milieuregels niet zelf hoeft uit te zoeken. Daarbij is de ondernemer trots op de mooie recyclingpercentages, die we met alle partijen gezamenlijk halen. “Daar mogen we af en toe best wat trotser op zijn!”

“Met een druk bedrijf en negentien mensen in dienst is het prettig als je zaken als milieuregels niet zelf hoeft uit te zoeken”

Page image

Autobedrijf De Toekomst op bedrijventerrein De Liede.

Erik van der Zwet-Slotenmaker van ARN

Erik van der Zwet-Slotenmaker van ARN

‘Veranderingen zijn van voor onze tijd’

Erik van der Zwet-Slotenmaker van ARN: “De allergrootste veranderingen op De Liede waar Peter en Sjef het over hebben, zijn al van voor het bestaan van ARN. Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar vroeger was het gehele bedrijventerrein bijvoorbeeld nog onverhard. Tussen 1990 en 1993 is het terrein drastisch gesaneerd en voorzien van dikke betonvloeren. Op dit moment wordt er gewerkt aan een uitbreiding in drie fasen. Het noordelijke gedeelte direct aan de A9 – niet bestemd voor autodemontage – is nu in de verkoop. Aansluitend volgen het zuidelijke en westelijke deel. Een nieuwe brede ringweg ontsluit het terrein dat hoogwaardig wordt ingericht.”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.