In oktober bleek dat de inspanningen en vernieuwingen bij Autodemontagebedrijf Van Boxtel niet ongezien zijn gebleven. Piet van Boxtel mocht tijdens de ARN Relatiedag de ARN Innovation Award ontvangen van de voorzitter van Stichting Auto Recycling, Olaf de Bruijn. Hij kreeg de award mede voor het door hem ontwikkelde dompelbad. Een uniek middel waarmee de veilige opslag en omgang met beschadigde elektrisch en hybride auto’s wordt ondersteund. Sinds begin december prijkt er een tweede, 10,5 meter lang lager dompelbad op het terrein van het autodemontagebedrijf, direct naast het diepere bad.
Mocht er brand uitbreken in de lage container wordt er automatisch geblust met speciaal bluswater uit het hoge dompelbad
Voorbereiden op de toekomst
Piet van Boxtel heeft inmiddels al heel wat elektrische auto’s, veelal met brandschade, gedemonteerd. En dat terwijl hij, zoals je misschien zou verwachten, er niet speciaal achteraan zit. Afgedankte elektrische voertuigen brengen immers niet alleen meer uitdaging, maar ook specifieke risico’s met zich mee. En zeker als een auto veel brandschade heeft, levert die meestal niet veel meer op. “Laatst hadden we een auto waarbij tijdens het demonteren van het beschadigde batterijpakket, dat al in brand had gestaan, toch weer opnieuw in de brand vloog. Dat is niet altijd te voorkomen, hoe voorzichtig we ook zijn.”
Bij alles wat we doen, staat veiligheid voorop. We willen ’s avonds allemaal graag weer heel naar huis
‘Elke auto is anders’
Omdat brandgevaar bij elektrische auto’s – die dan in veel gevallen betrokken zijn geweest bij een ongeval – altijd op de loer ligt, worden hybride en elektrische auto’s bij Van Boxtel in de werkplaats op de hefbrug gedemonteerd. Daaronder staat een heftruck klaar om, mocht dat nodig zijn, het voertuig direct naar buiten te verplaatsen. “We hebben een vaste plek voor de demontage van hybride en elektrische voertuigen vlak bij de garagedeur naar buiten, waar ook de dompelbaden staan, en natuurlijk gebruiken we voor de demontage geschikte gereedschappen zoals de startset van Würth. Daarnaast hebben al onze medewerkers de opleiding ‘Veilige demontage van e-voertuigen’ gevolgd bij Innovam en hebben we inmiddels al zoveel ervaring opgedaan dat we voor elk merk en type weten waarop we moeten letten. Als je het batterijpakket eruit haalt, moet je heel voorzichtig handelen en bij beschadigde batterijpakketten zorgen dat de contacten van de cellen niet tegen elkaar komen; anders ontstaat er kortsluiting en mogelijk brand. Bij alles wat we doen, staat veiligheid voorop. We willen ’s avonds allemaal graag weer heel naar huis!”
Een dompelbad voor iedereen
Hoewel het diepe dompelbad – dat 1,80 meter hoog is en altijd vol met bluswater staat – naar wens functioneert, was er behoefte aan een lager bad. Dat bad is zo’n 85 centimeter hoog en staat in principe droog. Van Boxtel slaat er met name batterijpakketten in op. Het geheel wordt afgedekt met een groot zeil. Behalve voor gebruikte batterijen wordt de nieuwe lage container ook gebruikt voor auto’s die de medewerkers van Van Boxtel niet helemaal vertrouwen. Mocht er brand uitbreken in het lage dompelbad dan wordt er automatisch geblust met speciaal bluswater uit het hoge dompelbad en wordt zo tegelijk voorkomen dat de brand overslaat naar de rest van het bedrijf. “Als er een elektrische auto in die bak staat, kun je ’s avonds met een gerust hart weg.”
Doordat een brandauto in de nieuwe container maar tot 85 centimeter onder water staat, blijven er nog onderdelen bruikbaar voor de verkoop
Bovenste deel blijft intact
Begin volgend jaar komt er nog een derde – wederom laag en droog – dompelbad bij, waar twee auto’s achter elkaar in kunnen. De drie containers komen op een vloeistofvrije vloer te staan. Ook komt er een betonnen muur; wanneer er dan toch onverhoopt brand ontstaat, kan die niet overslaan naar de rest van het bedrijf. En er komt een extra hefbrug zodat elektrische auto’s eventueel ook buiten gedemonteerd kunnen worden. Alleen auto’s of batterijen die al in brand staan, gaan meteen het hoge dompelbad in. Alle andere batterijen en auto’s gaan in de lage container. Doordat het water dat bij brand via het hoge bad de lage container inloopt alleen de onderkant van de auto onder water zet, blijft het bovenste deel van het voertuig intact. “De batterij is in veel gevallen onder de auto gemonteerd en zit daardoor veelal 40 centimeter van de grond, dus 85 centimeter bluswater is in de meeste gevallen diep genoeg. Daarbij werkt de lage bak ook fijner dan die hoge, omdat we er beter bij kunnen. En, niet onbelangrijk: de bovenkant van de auto blijft droog. Zo vallen er ook nog wat onderdelen te verkopen van een afgedankte hybride of elektrische wagen. Als een auto helemaal onder water heeft gestaan kun je er niets meer mee.”
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief