Olaf de Bruijn is Algemeen directeur van RAI Vereniging. Namens deze organisatie is hij de aangewezen persoon in het bestuur van beide stichtingen. Hij doet dat in de rol van voorzitter. “Terugkijkend kun je vaststellen dat het doel van ARN om een stap uit de keten te zetten en de rol als facilitator op te pakken, is bereikt. De eigendomsoverdracht van de droogleginstallaties aan de autodemontagebedrijven is op een soepele manier tot stand gekomen. Daarnaast zijn de relaties met belangrijke stakeholders verbeterd. De positieve reacties tijdens de jaarlijkse ARN Relatiedag benadrukken dat wat mij betreft.”
In andere opzichten was 2023 een uitdagend jaar. “De verkoop van nieuwe auto’s heeft weliswaar een inhaalslag gemaakt, maar ligt onder het langjarig gemiddelde. Tegelijkertijd zien we een daling in het aantal gerecyclede auto’s. Naar verwachting worden dit jaar 135.000 auto’s via bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven duurzaam gedemonteerd en gerecycled. Dat is een historisch laag aantal. Het is van belang om zoveel mogelijk grip te houden op deze markt, zodat afgedankte auto’s terechtkomen bij erkende bedrijven die voldoen aan KwaliteitsZorg Demontage [KZD].”
De verwachting is dat het aantal autobatterijen dat moet worden gerecycled de komende jaren fors zal stijgen
Batterijrecycling komt los
De verwachting is dat het aantal autobatterijen dat moet worden gerecycled de komende jaren fors zal stijgen. “Gelet op het aantal elektrisch aangedreven voertuigen dat inmiddels op de markt is, verwachten we over drie tot vijf jaar een grote toename van het aantal te recyclen batterijen. ARN heeft ervoor gezorgd dat er een structuur staat om dit mogelijk te maken. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe Batterijportaal. Op dit portaal kunnen garagebedrijven en autodemontagebedrijven hun afgedankte autobatterijen aanmelden voor inzameling en verwerking. De Battery Regulation, de nieuwe Europese regelgeving voor batterijrecycling, geeft richting voor de komende jaren. Dankzij de unieke positie die we met ARN hebben, kunnen we hier – in samenwerking met alle stakeholders – volop uitvoering aan geven.”
Slag maken naar circulair
“In de komende drie tot vijf jaar zullen we opnieuw grote ontwikkelingen zien in het product auto. Dat begint al op de tekentafel bij de eerste schetsen van een nieuw automodel. Autofabrikanten maken keuzes in de materialen die worden toegepast en in de manier waarop onderdelen aan het eind van de levensduur kunnen worden hergebruikt. Ook tijdens het gebruik van de auto zien we belangrijke ontwikkelingen. Zo groeit de acceptatie van hergebruik van originele onderdelen – zeker bij reparatie of herstel van oudere auto’s. Zowel vanuit fabrikanten en onderdelenleveranciers als autodemontagebedrijven is hier volop aandacht voor. Daar zijn geen overheidscampagnes of stevige politieke maatregelen voor nodig. Circulariteit is niet alleen in Nederland, maar in heel Europa een belangrijk thema. Samen zullen we hierin verdere stappen gaan zetten.”
Belang van hoogwaardige autodemontage neemt toe
Dat roept de vraag op hoe deze markt zich de komende jaren gaat ontwikkelen. “Ik zie dat onderdelenleveranciers meer en meer de samenwerking opzoeken met autodemontagebedrijven. Beide partijen kunnen elkaar versterken. Onderdelenleveranciers hebben kennis en kunde van logistieke processen en distributie van onderdelen. De autodemontagebedrijven beschikken over een enorme voorraad van gebruikte originele onderdelen. Samenwerking biedt beide partijen kansen. De markt is op dit moment volop in beweging. We zien nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan die voorheen ondenkbaar waren. Schaalvergroting biedt ook mogelijkheden aan nieuwe partijen die deze markt betreden. Ik verwacht dat het belang van kwalitatief hoogwaardige autodemontage aan belang zal winnen. Dat betekent dat er opnieuw een professionaliseringsslag in deze sector zal plaatsvinden – en dat biedt mogelijkheden voor demontagebedrijven die hierin meegaan.”
ARN zal er de komende jaren nadrukkelijk naar blijven streven om hoogwaardig invulling te geven aan auto- en autobatterijrecycling
Grondstoffenschaarste
De ontwikkelingen worden versterkt doordat de schaarste aan grondstoffen een uitdaging is. “Dat geldt zowel voor de samenstelling van auto’s als voor autobatterijen. Ook vanuit strategische overwegingen is het voor autoproducenten van belang om onafhankelijk te zijn. Geopolitieke vraagstukken spelen hierin ook een rol en autofabrikanten spelen hierop in door cradle to cradle te ondernemen. ARN zal er de komende jaren nadrukkelijk naar blijven streven om hoogwaardig invulling te geven aan auto- en autobatterijrecycling. Tegelijkertijd blijft er aandacht om de CO₂-footprint te verkleinen en de recyclingkosten binnen de perken te houden. Ik verwacht dat ook 2024 wat dat betreft een goed jaar zal worden.”