Oktober 2020 is de elektronische begeleidingsbrief (e-bgb) live gegaan. Eind 2021 waren er 94 bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven die actief gebruikmaakten van de e-bgb. Inmiddels (begin mei 2022) zijn dat er 125.Projectleider ARN Willem Nuiten: “Ons streven was eigenlijk 100 bedrijven eind 2021, maar dat hebben we net niet gehaald. Al was het ook niet veel later, januari 2022 waren er 100 bedrijven overgeschakeld op de e-bgb. Ons volgende streefdoel is nu 150, dat hopen we dit jaar te halen. Waar de grootste winst nog te behalen is? Met name bij de door ARN erkende tussenhandelaren. De Nederlandse shreddervestigingen van HKS zijn op een handvol klanten na al over op de e-bgb.
‘Inloggen en duim omhoog’
Ook voor wrakken die naar erkende buitenlandse shredderbedrijven gaan, wordt nog niet met de e-bgb gewerkt. “De e-bgb is rechtsgeldig in Nederland, maar niet voor grensoverschrijdend wrakkentransport. Onlangs zijn we gestart met onderzoek naar de mogelijkheden van een internationale transportbon. Als die er is, kunnen we die mogelijk aan onze digitale e-bgb omgeving toevoegen.” Nuiten legt uit dat de bedrijven die er nog niet mee werken veelal autodemontagebedrijven zijn die minder frequent autowrakken afvoeren of waarvan de autowrakken naar het buitenland gaan. Desondanks is de uitrol van de e-bgb een succes. “Iedereen die ermee werkt, is tevreden en enthousiast!” Voor autodemontagebedrijven die het aanmaken va de transportdocumenten uitbesteden aan het ontvangende shredderbedrijf of tussenhandelaar is het helemaal makkelijk. Inloggen, even de gegevens controleren en de knop ‘duim omhoog’ aanklikken. De informatie wordt vervolgens direct ook met ARN gedeeld. “Dat scheelt het autodemontagebedrijf een hoop administratieve rompslomp!”
100 procent dekking
“Wat het uiteindelijk streven is? Het zou heel fijn zijn als we op een gegeven moment 100 procent dekking hebben met de e-bgb. Door het administratieve proces geheel te digitaliseren heb je veel minder papier nodig, minder postzegels en het scheelt je veel tijd. Daarbij is het natuurlijk eigenlijk niet meer van deze tijd om met papieren transportbonnen te werken.” De projectleider benadrukt dat door de afhandeling elektronisch te laten verlopen er niet alleen veel minder handelingen nodig zijn, maar dat het ook de kans op het maken van fouten verkleint. “Het enige wat je nog hoeft te doen is digitaal de transportbon aanmaken en vervolgens in de online omgeving het gewicht van de wrakken eraan koppelen. Een papieren bon aan de chauffeur meegeven en kopieën opsturen naar ARN hoeft niet meer.”
In deze infographic die we maakten voor het ARN Duurzaamheidsverslag 2021 zie je wat de verschillende stappen zijn rondom de e-bgb. Van Aanmaken, Invullen en Transport tot Ontvangen, Wacht op goedkeuring en Afgerond.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief