GEBRUIK VAN ORIGINELE GEBRUIKTE ONDERDELEN BIJ AUTOSCHADEHERSTEL

‘Potentieel enorme CO2-besparing’

A.A.S. Schadeherstel is een coöperatie van 95 zelfstandige autoschadeherstelbedrijven in Nederland. Met ‘Bewust Groen Schadeherstel’ heeft A.A.S. stappen gezet richting duurzaam schadeherstel. Onder dit label streeft de organisatie naar de inzet van duurzamere varianten binnen het schadeherstelproces. Gebruikte onderdelen inzetten, is een belangrijk onderdeel van Bewust Groen Schadeherstel. “Hergebruik van onderdelen is logisch, want waarom zou je iets nieuws produceren dat er al is?”

Nicole Spenkelink is sinds 2009 directeur A.A.S. Schadeherstel. We spreken haar samen met Patrick van Gils, directeur van autodemontagebedrijf Van Gils Automotive in een van de A.A.S.-autoschadeherstelvestigingen van eigenaar Wilfred Herder. “Als coöperatie kun je samen duurzaamheidsinitiatieven ontwikkelen”, zegt Nicole Spenkelink. “Dat kan heel simpel door bijvoorbeeld een donatie aan Kika als de klant kiest voor een leenfiets in plaats van een leenauto. Maar dat kan ook door het opzetten van duurzaamheidsprojecten op landelijke schaal met strategische partners. Zo maken inmiddels heel veel A.A.S.-vestigingen gebruik van lucht drogende lak waardoor we veel energie besparen en daarmee CO2-uitstoot verminderen Gebruik van originele gebruikte onderdelen in plaats van nieuwe onderdelen is ook zo’n stap die we gezamenlijk als coöperatie maken.”

Van Gils Automotive is gespecialiseerd in de verkoop van premium origineel gebruikte onderdelen en A.A.S. is een innovatieve schadeherstelketen. Beide organisaties omarmen de begrippen duurzaamheid en circulaire economie. Patrick van Gils: “Vanuit hier is de samenwerking ontstaan voor reparatie met origineel gebruikte onderdelen. Kenmerkend voor de samenwerking tussen de bedrijven is de praktische aanpak; eerst goed uitdenken en dan gewoon uitvoeren. Ondertussen zijn alle hobbels opgelost en is de samenwerking bewezen goed.”

Nederland werkt toe naar een circulaire economie met volledig hergebruik van bestaande materialen

DEN HAAG 12/10/2023 DSCF5329 ARN-FOREPARK-SCHADEHERSTEL © Marco Hofste

Serieuze CO2-besparing

Volgens Patrick biedt hergebruik van originele onderdelen alle deelnemende partijen voordelen. “Er is een serieuze CO2-besparing te realiseren. Hergebruik staat niet voor niets hoog op de ladder van Lansink, die de voorkeursrangorde aangeeft voor gebruik van materialen. Nederland werkt toe naar een circulaire economie met volledig hergebruik van bestaande materialen. Daarnaast heeft hergebruik ook een belangrijke plek in de nieuwe Europese wetgeving over de recycling van materialen uit afgedankte auto’s. De samenwerking met A.A.S. Schadeherstel laat zien dat er op dit vlak in de praktijk al het nodige gebeurt.” Nicole vult aan: “Over een paar jaar is het volstrekt normaal om bij vervanging van een onderdeel eerst te kijken of een origineel gebruikt onderdeel voorhanden is. De CO2-reductie die dat oplevert is enorm. Zo bespaart de montage van een originele gebruikte motorkap van een middenklasse auto 87% aan CO2- uitstoot.”

DEN HAAG 12/10/2023 DSCF5365 ARN-FOREPARK-SCHADEHERSTEL © Marco Hofste

Nieuwe eisen aan verslaglegging over duurzaamheid

Een belangrijke drijfveer om ook te investeren in duurzaamheid is dat nieuwe regels bedrijven dwingen om hun CO2-uitstoot in kaart te brengen. “Door de CO2-besparing die we bereiken met hergebruik van originele gebruikte onderdelen inzichtelijk te maken voldoen we aan de nieuwe eisen die gaan gelden voor duurzaamheidsverslagen. Bovendien kunnen we hiermee ook invulling geven aan de duurzame opdracht van andere partijen zoals wagenparkbeheerders. We kunnen natuurlijk als coöperatie grotere volumes creëren. En daarbij eventueel ook investeren in de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen van bepaalde voertuigen die kenmerkend zijn voor het wagenpark. Dan snijdt het mes aan twee kanten”, zegt Nicole Spenkelink.

Vraag en aanbod sluit aan

Alle drie de ondernemers benadrukken het belang om gewoon te starten met dit soort initiatieven. “Natuurlijk was het in het begin even zoeken hoe we de vraag naar onderdelen en het beschikbare aanbod het beste op elkaar konden laten aansluiten. Inmiddels is er een geautomatiseerd bestelproces ingericht, zodat de juiste originele gebruikte onderdelen snel en met garantie kunnen worden geleverd aan de schadehersteller. De goede samenwerking is gegroeid naar een nog betere samenwerking”, stelt Wilfred Herder die hier in de praktijk ervaring mee heeft opgedaan.

DEN HAAG 12/10/2023 DSCF5284 ARN-FOREPARK-SCHADEHERSTEL © Marco Hofste

Een belangrijke drijfveer om ook te investeren in duurzaamheid is dat nieuwe regels bedrijven dwingen om hun CO2-uitstoot in kaart te brengen

DEN HAAG 12/10/2023 DSCF5364 ARN-FOREPARK-SCHADEHERSTEL © Marco Hofste

Hergebruik van onderdelen

Zoals altijd draait het uiteindelijk om een tevreden klant. “Bij schadeherstel geldt dat een auto hersteld moet worden door professionals en volgens fabrieksvoorschriften. Dat kan prima door hergebruik van bestaande onderdelen. Dat zijn onderdelen met garantie waarbij de productaansprakelijkheid goed geregeld is. Zeker als het gaat om zogenaamde niet-veiligheid kritische onderdelen zoals een motorkap. Neem als voorbeeld een auto uit 2018. Is het niet vreemd dat we hier een compleet nieuwe deur inzetten als van hetzelfde bouwjaar een autodeur in de juiste kleur op voorraad beschikbaar is?” Nicole Spenkelink besluit: “Sommige klanten moeten misschien nog wennen aan dit idee, maar uiteindelijk zullen we in een circulaire economie met elkaar die kant opgaan. Uiteraard met de juiste voorlichting en met extra garantie. Dan moet het zeker lukken.”

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in