Skip to content
ARN stelt toekomst PST veilig
“De PST past in onze ambitieuze toekomstplannen”
De handtekeningen zijn gezet: ARN heeft de PST-fabriek in Tiel verkocht aan HKS Metals, een topspeler in recycling. “Wij willen met deze PST-fabriek groeien”, zegt […]
HKS-neemt-PST-van-ARN-over_header

De handtekeningen zijn gezet: ARN heeft de PST-fabriek in Tiel verkocht aan HKS Metals, een topspeler in recycling. “Wij willen met deze PST-fabriek groeien”, zegt HKS-managing director Wout Kusters, die met Olaf de Bruijn (voorzitter Stichting Auto & Recycling, de 100% aandeelhouder van ARN) naar de toekomst kijkt.

Bij geslaagde fusies en overnames is soms sprake van een ‘perfect fit’ en een ‘win-win’ situatie. Dat geldt zeker ook voor de deal rond de PST-fabriek. ARN vond in HKS, dochter van een groot Europees concern, de ideale overnamepartij. De organisatie, sterk in de verwerking van met name oud ijzer en non-ferro materialen, ziet in de fabriek in Tiel de ideale versterking op technologisch gebied en in verwerkingscapaciteit. “De PST-fabriek past in onze organisatie en in onze ambitieuze toekomstplannen”, zegt Wout Kusters namens HKS. “Wij willen graag vooruit en zien daar met de PST volop mogelijkheden voor.”

Post-shredder activiteiten om te voldoen aan overheidseis

De overname is een mijlpaal voor ARN, onderstreept Olaf de Bruijn. “ARN, met stakeholders RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en Stiba, lanceerde de PST-fabriek in 2011 omdat commerciële partijen op dat moment geen interesse hadden om dit voor hun eigen rekening en risico te doen. Wij vonden toen dat ARN de aangewezen partij was om hierin de benodigde stappen te zetten om de scherpe overheidseis van 95 procent recycling van autowrakken te behalen. Een post-shredder activiteit was hiervoor essentieel. Het moet gezegd worden: de technologie was voor een groot deel experimenteel, het was een zoektocht. De PST was en is z’n tijd vooruit.”

Petje op, petje af

De Bruijn benadrukt dat het vanaf het begin duidelijk was dat ARN met de PST-fabriek slechts tijdelijk actief aan het recyclingproces zou deelnemen. Dat ARN zelf actief deelnam aan de keten, betekende ‘dubbele petten’ en de kans op onduidelijkheid. “Nu de fabriek goed presteert – de bijdrage aan het recyclingpercentage is ruim 15 % op het totaal van 98 % – vond ARN in HKS een goede overnamepartner. ARN neemt vanaf nu weer een heldere positie in, als ketenregisseur.”

ARN blijft prestaties monitoren

De overname kent uitdagingen. ARN heeft met HKS nadrukkelijk afspraken gemaakt over hoe de keten in de komende tien jaar de vereiste autorecyclingprestatie kan blijven behalen. “Borging van het systeem met de vereiste bijdrage aan de recyclingprestatie moet intact blijven, dat hebben we goed vastgelegd”, meldt De Bruijn, die onderstreept dat ARN de continuïteit en de prestaties blijft monitoren. Belangrijk is dat er geen voorkeurspositie is voor de shredders van HKS. Andere Nederlandse shredders hebben op non-discriminatoire basis toegang tot de PST-fabriek voor levering van autoshredderresidu.

Ook andere Nederlandse shredders hebben op non-discriminatoire basis toegang tot de PST-fabriek voor levering van autoshredderresidu

Ook houden autodemontagebedrijven de vrijheid om te bepalen aan welk shredderbedrijf ze hun autowrakken leveren. Daarnaast maakt De Bruijn er geen geheim van dat hij verwachtingen heeft van HKS. “Een commerciële partij van dit niveau moet in staat zijn op termijn het recyclingproces nog verder te verduurzamen.”

‘Waarde toevoegen in plaats van met ijzer speculeren’

HKS is dochter van TSR Recycling, onderdeel van Remondis, een grote internationale afvalverwerker. Kusters: “Een concern dat circulair denken centraal stelt en dat – belangrijk – het liefst lange termijn relaties en -partnerschappen aangaat. Onze aanpak is dat wij liever waarde toevoegen dan dat we met ijzer speculeren. Liever herwinnen wij grondstoffen, om ze opnieuw in productieprocessen te laten inzetten. Wij zijn een belangrijke partij in de autorecyclingketen en willen dat kwalitatief verder uitbouwen”, aldus Kusters.

Het mag duidelijk zijn dat HKS als onderdeel van een grote onderneming vanwege de schaalvoordelen in staat is recycling zeer efficiënt aan te pakken, met inzet van hoogtechnologische innovaties. Kusters, trots: “Wij verwerken op jaarbasis zo’n 1,8 miljoen ton aan ijzer en leveren direct aan grote smelters als Tata Steel en ArcelorMittal en andere staal- en koperfabrieken in Europa. Wij zijn in Nederland het grootste shredderbedrijf van onder andere auto’s, wasmachines en alles wat gemeentelijke inzameling oplevert, met vier shredderlocaties in Moerdijk, Amsterdam, Nijmegen en Zwartsluis.”

Het belang van nog zuiverder scheiden neemt toe

Post-shredder activiteiten zijn HKS niet vreemd. “In Amersfoort beschikken wij over een post-shredderfabriek, die met name sterk is in het met geavanceerde technieken scheiden van non-ferro fracties, zoals koper, roestvrijstaal, messing en aluminium. Dat laatste zelfs dermate zuiver dat het rechtstreeks in het aluminiumproductieproces kan worden ingezet voor de fabricage van bijvoorbeeld raamprofielen.” Kusters meldt dat HKS onlangs een miljoeneninvestering heeft gedaan in een methode om bijvoorbeeld roestvrijstaal nog secuurder te scheiden van koper en messing.

Wat brengt de PST voor HKS? “Tiel geeft ons nieuwe mogelijkheden om laag- en hoogwaardige stromen te scheiden, denk aan allerlei soorten kunststoffen en vezels. Het belang van nog zuiverder scheiden neemt toe. In de fabriek in Tiel is kennis samengebracht die wij graag voor al onze stromen inzetten. Het gaat ons om die kennis en kwaliteit én om het volume. Autorecycling is in Nederland goed geregeld met een recyclingprestatie van 98%. Maar voor recycling van andere producten is Tiel een mooie aanvulling, het vult een ‘blind spot’ bij HKS in”, zegt Kusters. Hij tekent daarbij aan dat niet alle reststromen van de HKS-shredders op dit moment volledig worden benut, een deel wordt verbrand of gestort. “De druk om ook met die stromen iets nuttigs te doen, wordt groter. ‘Tiel’ kan in dat opzicht veel voor HKS betekenen.” Dat geldt ook voor Circore, de merknaam van duurzame beschoeiingen, damwanden en stuwen die deel uitmaakt van de overdracht. Bijzonder is dat gebruik wordt gemaakt van gerecycled kunststof uit oude auto’s. De producten van Circore zijn rotvrij en hebben een verwachte technische levensduur van minimaal 50 jaar.

Win-win

De fabriek in Tiel wordt de tiende vestiging van HKS in Nederland. Intussen is sprake van een win-win situatie: niet alleen de beide organisaties hebben voordeel van de overname, ook de circa 45 medewerkers kunnen content zijn met de nieuwe situatie. Kusters: “Wij hebben alle medewerkers hard nodig gezien het werk en de plannen. De PST-medewerkers voelen naar mijn idee goed aan dat HKS heel blij is met de fabriek. Ik heb gezien dat de vergunningen ruimte geven aan onze ambities om in Tiel verder te groeien, bijvoorbeeld door het uitbouwen van de verwerking voor andere stromen dan alleen stromen afkomstig uit autowrakken. De huidige vergunningen vermelden een jaarplafond van 150.000 ton, terwijl ‘Tiel’ op dit moment tegen de 40.000 ton verwerkt. Dat biedt mogelijkheden!”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.