IARC 2022

De drie grootste uitdagingen voor de autorecyclingsector bij het recyclen van een elektrische auto

De elektrische auto verschilt in de basis behoorlijk veel van zijn vertrouwde evenknie met brandstofmotor. Zoveel zelfs, dat de autorecyclingsector het wiel opnieuw moet uitvinden. Dat levert uitdagingen op én biedt kansen, klinkt het op het recente internationale autorecyclingcongres (IARC).

#1 Kansen voor hergebruik

In de Verenigde Staten gebruikt men voor reparaties zo’n 20 procent gebruikte onderdelen. In Nederland is dat percentage aanzienlijk kleiner: zo’n 2 procent, maar ook aan deze kant van de oceaan zit de groei er flink in, merkt Martijn Traas van Van der Ven Autorecycling. Traas: “In de Verenigde Staten is het selfserviceconcept heel populair. Drie jaar geleden brachten we dit concept, in de vorm van Venyard, naar Nederland. We hebben wekelijks behoorlijk wat bezoekers dus de vraag is er zeker.” Daarvan komt een groot deel online binnen. Via zeven webshops in zes landen verkoopt Venyard inmiddels onderdelen door heel Europa. De overstap naar de doorverkoop van gebruikte onderdelen had flink wat voeten in de aarde voor Van der Ven. “De onderdelen hadden we natuurlijk wel, maar we konden ze niet verkopen vanwege opslagproblemen en arbeidskosten.” Bovendien bestond er geen software voor, dus die ontwierp Van der Ven zelf. Inmiddels liggen er 100.000 gebruikte onderdelen klaar in de magazijnen van Van der Ven voor een tweede leven. Gebruikte onderdelen hebben veel voordelen: ze zijn goedkoper, ze zijn van vergelijkbare kwaliteit en zijn direct op voorraad leverbaar.

Of en hoe we batterijen kunnen verplaatsen, is vaak nog een vraagstuk. De opslag van heel grote batterijen vraagt eveneens om oplossingen en als we de batterij willen doorverkopen, mist soms de nodige informatie vanuit de fabrikant

#2 Training en routing

De demonteurs bij Van der Ven zijn inmiddels getraind in de demontage van het batterijpakket. Broodnodig, want elektrocutie, kortsluiting en chemische risico’s liggen op de loer. De training is een onmisbare investering nu Traas het aantal binnengekomen hybride en elektrische auto’s ziet toenemen. Hiermee staat Van der Ven voor een andere uitdaging: de routing en opslag van batterijen. “Of en hoe we batterijen kunnen verplaatsen, is vaak nog een vraagstuk. De opslag van heel grote batterijen vraagt eveneens om oplossingen en als we de batterij willen doorverkopen, mist soms de nodige informatie vanuit de fabrikant”, vertelt Traas.

Re-organisatie

In zijn presentatie op IARC klinken uit de mond van Olivier Gaudeau woorden van vergelijkbare strekking. Gaudeau werkt bij de Franse autorecyclinggigant INDRA (een joint venture tussen afvalverwerker Suez en autofabrikant Renault). Gaudeau: “Om een elektrische auto goed te kunnen ontmantelen, is er een nieuwe organisatie van verwerkingscentra nodig. Je moet de locatie herontwerpen; je gaat opnieuw nadenken hoe je dingen opslaat en hoe je omgaat met brandpreventie.” Ook de werkwijze verandert. Je moet volgens Gaudeau als verwerkingscentra goed in kaart krijgen wat de schade voorafgaand aan export en verwerking is. “INDRA werkt altijd met twee inspecteurs die een binnengekomen auto inspecteren. Die extra ogen zijn écht nodig voor de veiligheid. Het zijn immers auto’s onder hoog voltage.”

De opbrengst moet komen van het batterijpakket. Dat is de drijvende kracht. Daarom is de diagnose van zo’n groot belang

Diagnose

Gaudeau noemt de diagnose van batterijen die bij INDRA binnenkomen een grote uitdaging. “Je wilt zo snel en makkelijk mogelijk de gezondheid, de zogenaamde State of Health, van een batterij uitlezen. Voor zo’n goede diagnosetool is de hulp van autofabrikanten onmisbaar.” Hij merkt op dat de status van het batterijpakket bepaalt of verwerking winstgevend is of niet. “Alleen bij hergebruik van de batterij verdien je aan een EV. De transmissie brengt niets op, want die zit er niet in. Evenmin is de elektromotor winstgevend; door zijn betrouwbaarheid is daar geen tweedehands markt voor. Ofwel: de opbrengst moet komen van het batterijpakket. Dat is de drijvende kracht. Daarom is de diagnose van zo’n groot belang.”

INDRA schat in dat batterijen minimaal een State of Health (SOH) van 75% moeten hebben voor hergebruik in een andere EV. Bij een SOH van 65 tot 75% gloort er nog een tweede leven voor het batterijpakket als energieopslag. Bij een SOH van 65% of minder rest recycling. En daarin is de elektrische auto financieel minder aantrekkelijk dan een auto met brandstofmotor. De kostbare katalysator (al snel goed voor 100 euro aan opbrengsten) ontbreekt immers in een EV.

Financieel interessant

Henk Jan Nix van de Europese recyclingorganisatie EGARA sluit zich daarbij aan. Hij maakte tijdens zijn presentatie de waarde van batterijhergebruik voor de aanwezigen inzichtelijk met de ladder van Lansink. “Batterijhergebruik, reparatie, refurbishing en second life is in die volgorde ook financieel gezien het meest interessant en hoeft daarom niet aangemoedigd te worden. Alleen recycling en transport van totaal afgeschreven, of erger: instabiele batterijen, kost geld. Daar is voor het halen van recyclingdoelstellingen regelgeving en financiering gewenst. Voor hergebruik reparatie, refurbishing en second life van batterijen lijkt dat niet nodig.”

#3 Samenwerking in de industrie

Zowel Martijn Traas als Olivier Gaudeau denken dat er nog flinke stappen gezet kunnen worden in de samenwerking binnen de industrie. Traas: “Nu gebruiken de diverse leveranciers van gebruikte auto-onderdelen nog verschillende software. Als we onze systemen in Europa in de toekomst kunnen koppelen, kun je veel makkelijker over de grens verkopen.” Traas ziet verder dat de beste voorraadsystemen uit de VS komen, maar nog niet verkrijgbaar zijn bij ons.

Met zo’n universeel voorraadsysteem en software is de autorecyclingsector er echter nog niet. Die infrastructuur werkt pas echt goed als het beschikt over onderdeleninformatie van OEM’s, auto- onderdelenfabrikanten. Traas: “Je wilt voordat je een onderdeel doorverkoopt, weten hoe het gesteld is met de veiligheid. Geldt er bijvoorbeeld een terugroepactie op een onderdeel?” Die gedetailleerde productinformatie is eveneens van belang bij de ontmanteling, maar ook voor de routing en opslag van onderdelen. Met name van batterijen. Gaudeau noemt de komst van een batterijpaspoort van groot belang. “Zonder samenwerking, tussen verwerkingsindustrie en autofabrikanten, gaat het niet lukken. We hebben elkaar écht nodig.”

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in