Skip to content
8e aanscherping Europese richtlijn gebruik zware metalen in auto’s
Sinds 1 juli 2003 mogen voertuigen geen lood, kwik, cadmium of zeswaardig chroom meer bevatten. Anno 2018 is nog lang niet alles verdwenen, …
gelijkspeelveld

Sinds 1 juli 2003 mogen voertuigen geen lood, kwik, cadmium of zeswaardig chroom meer bevatten. Anno 2018 is nog lang niet alles verdwenen, maar de auto-industrie en haar toeleveranciers hebben inmiddels een alternatief gevonden voor heel veel materialen en onderdelen waar deze zware metalen nog inzaten.


Bij de publicatie van de Europese richtlijn is tegelijkertijd een lijst van materialen en onderdelen gepubliceerd waarvoor het verbod op de genoemde zware metalen nog niet geldt. Voor deze toepassingen was op dat moment nog geen alternatief voorhanden. Deze lijst wordt regelmatig geëvalueerd en zo nodig bijgewerkt zodra er een alternatief voor de toepassing van het zware metaal beschikbaar is.
Voor ARN is het terugdringen van zware metalen uit de te recyclen voertuigen zeer welkom omdat dit duurzame autorecycling mogelijk maakt. Hoe minder van deze zware metalen in het restmateriaal van oude auto’s aanwezig is, hoe hoogwaardiger het materiaal te recyclen is. Het verwijderen van kleine hoeveelheden vervuiling is zeer kostbaar en vaak ook niet mogelijk vanwege de zeer kleine hoeveelheden (milligrammen per auto).

Achtste herziening
De aanscherpingen hebben betrekking op diverse toepassingen van lood in voertuigen. In 2021 zal bijvoorbeeld opnieuw worden bekeken of lood in batterijen voor batterijtoepassingen (dit gaat voornamelijk om loodzuur startaccu’s) nog op de uitzonderingslijst moeten blijven staan. Dit geldt ook voor een aantal legeringen waar lood in aanwezig is.
Een aantal vrijstellingen voor het verbod op zware metalen zijn in de periode 2015-2016 onderzocht en beoordeeld op technische en wetenschappelijke vooruitgang. Hier gaat veel technisch onderzoek aan vooraf. Allereerst moet het alternatief uitvoerig worden getest. Dan zal via een openbare consultatie een opheffing van de uitzondering moeten worden aangevraagd. De uitkomst van dit onderzoek is verwerkt in de Richtlijn 2017/2096/EU. Nederland moest deze Richtlijn uiterlijk 6 juni 2018 implementeren, wat nu definitief is gebeurd. Inmiddels zijn de Europese koelorganisaties binnen de auto-industrie gestart met de 9e evaluatie, die in 2019 zal plaatsvinden.

Met een gemiddelde levensduur van een auto, die nu 18 jaar bedraagt, duurt het nog een hele tijd voordat de zware metalen ook echt uit de autowrakken zijn verdwenen. Afgelopen jaar is desondanks opnieuw 98,6% van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig toegepast.

Zie voor meer informatie het bericht op de website van RAI Vereniging.

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.