1,6%
De recycleprestatie van de keten is in Nederland met 98,4 procent zeer behoorlijk. Verreweg de meeste materialen worden nuttig toegepast: als grondstof in het productieproces of als nuttige toepassing. Het zijn die laatste paar procenten die veel moeite en hoge investeringen vergen, bijvoorbeeld om bruikbare materialen nog secuurder uit het shredderresidu te halen.
De laatste stukjes materiaal
Daar wordt in de PST-fabriek in Tiel elke dag hard aan gewerkt: er wordt voortdurend geïnnoveerd om nog slimmer, preciezer en effectiever te kunnen scheiden. Daarbij gaat het met name om verfijningen van de productielijn, bijvoorbeeld door het toevoegen van extra modules zoals pelleteerlijnen en mineralenvergruizers, waarmee eindfracties efficiënter kunnen worden geproduceerd.
Zo’n vergruizerlijn slaagt erin de grove minerale fractie terug te brengen tot korreltjes van een halve millimeter. Dat maakt het mogelijk om het koper in deze fracties beter terug te winnen. Bonus: wat overblijft na verwijdering van het koper, is weer beter toepasbaar in de wegenbouw.
Sustainable Development Goals
Voor het tweede jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.
Hoogwaardiger toepassingen vinden
Nu is koper een waardevol materiaal, waar veel vraag naar is. Maar wat kunnen we nog met andere materialen in de fracties? De grondstoffentechnologen van ARN werken samen met kennisinstituten en bedrijven om steeds hoogwaardiger toepassingen te vinden voor de eindfractie uit de fabriek. De gedachte daarbij is dat de eindfractie pas afval wordt als je er werkelijk niets nuttigs meer mee kunt doen.
Er wordt op dit terrein nog steeds vooruitgang geboekt, maar het is wel een route die z’n beperkingen kent. Daarom worden ook andere wegen onderzocht, aan de voorkant van het proces: bij het ontwerp en de productie van de auto.
Vraag aan de ontwerper
De eerste vraag die de recyclingbranche aan de ontwerper kan stellen, is om onderdelen te benutten die eenvoudiger kunnen worden vervangen, of uitgenomen en gerepareerd. Zo kun je kwetsbare componenten eenvoudig reviseren: een mooie vorm van retrofitting. Bovendien zou zo’n benadering de economische levensduur van auto’s flink kunnen verlengen.
Dialoog is nodig
Die laatste 1,6 procent aanpakken lukt alleen als er een dialoog op gang komt tussen de recyclebranche en de producent. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe materialen die in luxe auto’s worden toegepast. Zo zijn er interieurdelen uit natuurvezelcomposieten. En er zijn technische componenten – zoals bladveer en luchtfilterbehuizing – die uit kunststofcomposieten zijn gebouwd. De productie van dit soort oplossingen is een prestatie, maar de verwerking aan het eind van de levensduur is op dit moment een geweldige uitdaging.
Het pleidooi dat hier op z’n plaats is: breng de broodnodige dialoog tot stand tussen ontwerpers en producenten aan de ene kant en recyclers aan de andere kant. Samen kunnen zij auto’s beter recyclebaar – en meer circulair – maken.