58,6%
Elke schakel in de keten levert z’n eigen bijdrage aan autorecycling. Eerst stellen de autodemontagebedrijven onder meer de herbruikbare onderdelen veilig. Daarna spelen de laatste schakels hun belangrijke rol: inzamelbedrijven, shredderbedrijven en de PST-fabriek.
Autorecycling wordt gemeten in een percentage van het gewicht. Zo’n percentage drukt uit hoeveel van het gewicht van een auto nuttig wordt toegepast. De demontagebedrijven nemen circa een kwart (24,6 procent) van de prestatie voor hun rekening. Zij halen de herbruikbare onderdelen – motor, versnellingsbak en andere verplichte onderdelen zoals vloeistoffen, banden en accu’s – uit de auto.
Terugwinnen metalen
Wat gebeurt er met wat er van het wrak overblijft? De strijd om het aandeel herbruikbare grondstoffen zo hoog mogelijk te krijgen, begint dan pas goed. Bij de shredderbedrijven is het met name te doen om het terugwinnen van de verschillende metalen uit de auto, die vervolgens – rechtstreeks of via inzamelaars – aan smelterijen worden geleverd. Het gaat hier met name om aluminium, ijzer, koper en andere, exotischere materialen. In deze schakel van de keten gaat het hard: hier wordt zomaar 58,6 procent van de recycling gerealiseerd.
Om dat te bereiken, worden de complete wrakken bij de shredderbedrijven vermalen tot snippers van zeer diverse samenstelling – van ijzer tot verschillende kunststoffen. Het grove, lichte materiaal wordt afgezogen en gescheiden. Een trommelmagneet scheidt alles wat ijzer is van de rest van de materialen.
Hoogwaardig proces
Hoeveel geweld er bij het shredden ook komt kijken, het is een hoogwaardig proces. Specialisten weten precies hoe zij parameters, zoals afzuiging, temperaturen, druk, afmeting van materiaal en de maten van zeven filters moeten instellen voor de beste uitkomst. Dat is: zo zuiver mogelijke materiaalstromen, met een minimum aan vermenging met andere materialen. Koper, aluminium, ijzer en bepaalde kunststoffen komen bij shredders maximaal ‘schoon’ uit de machines.
Sustainable Development Goals
Voor het tweede jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.
De laatste procenten
Na de fase van het shredderen komt de laatste en zeker niet de minste bijdrage van ARN’s eigen PST-fabriek, ook wel ‘nascheidingsfabriek’ genoemd, in Tiel. In deze processtap worden de resten gesplitst in een twintigtal grondstoffen die bruikbaar zijn voor nieuwe producten. Dat gebeurt met de geavanceerde ‘Post Shredder Technologie’ (PST). Met behulp van een groot aantal verfijnde machines en technieken wordt het afval ontleed in verschillende stromen. De allerlaatste mineralen, plastics, vezels en metalen worden uit de materiaalstroom van de shredderbedrijven gezeefd. De bijdrage van deze laatste schakel: 15,2 procent.
800.000 kilo shredderafval
De PST-fabriek verwerkt per week ruim 800.000 kilo shredderafval, waarmee jaarlijks circa 40.000 ton afval wordt gerecycled. Van dat afval wordt meer dan 40 procent verwerkt tot herbruikbaar materiaal. Het materiaal dat niet opnieuw gebruikt kan worden, wordt verbrand met energieterugwinning. Slechts drie procent van het shredderafval komt tegenwoordig nog op de stort terecht.
Europa: minder zware metalen in auto’s
De EU heeft de Europese richtlijnen voor gebruik van zware metalen in auto’s verder aangescherpt. De aanscherpingen hebben vooral betrekking op diverse toepassingen van lood in voertuigen.
Het ziet er naar uit dat de EU lood in de komende jaren verder op de korrel zal nemen. In 2021 besluit ‘Brussel’ of lood in batterijen voor batterijtoepassingen (vooral in loodzuur startaccu’s) nog op de uitzonderingslijst moeten blijven staan. Dit geldt ook voor een aantal legeringen waar lood in aanwezig is.
De EU is al veel langer scherp op zware metalen. Al in 2003 werd het gebruik van lood, kwik, cadmium en ‘zeswaardig’ chroom verboden. Anno 2019 zijn nog lang niet alle zware metalen uit auto’s verdwenen; sommige materialen en onderdelen staan nog steeds op een uitzonderingslijst. Intussen hebben de auto-industrie en haar toeleveranciers alternatieven gevonden voor veel van deze materialen en onderdelen.
ARN juicht het terugdringen van zware metalen uit de te recyclen voertuigen toe, want dat brengt duurzame autorecycling dichterbij. Immers, hoe minder van deze zware metalen in het restmateriaal van oude auto’s aanwezig zijn, hoe hoogwaardiger het materiaal te recyclen is. Ook is het verwijderen van kleine hoeveelheden vervuiling nauwelijks effectief uit te voeren, vanwege de hoge kosten en de kleine hoeveelheden per stof.