15%
Er is in 2018 een recordaantal elektrische auto’s verkocht. Cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC laten zien dat in dat jaar maar liefst 24.024 nieuwe elektrische personenauto’s (waterstof en batterij elektrisch) zijn geregistreerd. Dat is een stijging van 200 procent ten opzichte van 2017 (7.964). Voor 2019 verwachten BOVAG en RAI Vereniging in totaal 28.000 nieuw registraties. Volgens een conservatief scenario van BOVAG is zelfs 15% van alle in 2025 nieuw verkochte personenauto’s een ‘full EV’.
Het mag duidelijk zijn dat met name elektrisch rijden enorm in de lift zit. Van alle nieuwe auto’s die op de Nederlandse wegen rijden is 5,4 procent nu volledig elektrisch. Tel dat op bij de elektrische auto’s die er al waren, dan komt het aantal op 48.767 per einde jaar 2018. Een ruime verdubbeling ten opzichte van 2017. Minder spectaculair in aantallen, maar toch in zekere zin veelbelovend, is de groeiende populariteit van auto’s die op waterstof rijden.
Sustainable Development Goals
Voor het tweede jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.
Wees voorbereid
De boodschap voor de autorecyclingsector is helder: over een aantal jaren zal de voorraad elektrische en waterstofauto’s het eind van de economische levensduur bereiken, met een piek in de verwerking tot gevolg – wees voorbereid!
Tal van initiatieven sorteren al voor op het moment dat elektrisch rijden mainstream gaat worden. Zo bouwden studenten van TU/ecomotive de Noah, een studie voor een elektrische auto met een chassis en body van vlas en biocomposiet. De auto wordt aangedreven door zes lithium-ion batterijen, weegt 350 kg en heeft een range van 240 kilometer. Een ander innovatief en stijlvol initiatief: Voitures extravert voorziet klassieke Porsches van een elektrische aandrijving en trekt daar wereldwijd de aandacht mee.
En kent u de Lightyear One al, de gezinsauto die op zonne-energie rijdt? Het prototype is klaar en gaat nog in 2019 de weg op. Verwachte afzet: 1.000 per jaar. En InMotion bouwt een futuristische racewagen met bijzondere eigenschappen. Hij haalt maar liefst 285 km/u en is binnen zeer korte tijd op te laden.
Recyclingbranche anticipeert
De recyclingbranche heeft intussen al op beperkte schaal ervaring opgedaan met de auto’s van straks. Het gaat hierbij niet alleen om de deskundige en veilige demontage van aandrijfbatterijen. De nieuwste auto’s beschikken over nieuwe elektronica en hebben soms een andere materiaalsamenstelling. Ook is het aantal bewegende delen in de auto’s veelal beduidend kleiner.
Hoogwaardig recyclen
ARN wil deze nieuwe auto’s met haar ketenpartners op dezelfde hoogwaardige wijze recyclen als bij de huidige voertuigen gebeurt. De uitdaging daarbij is het ‘inlopen’ van de logische achterstand die de branche op de fabrikanten heeft. Bij een gemiddelde economische levensduur van achttien jaar zijn de herbruikbare materialen die de branche voortbrengt logischerwijs ook achttien jaar oud. Het is zaak deze oude materialen zo hoogwaardig mogelijk te recyclen.
Met de verandering van de aandrijflijnen wijzigt ook de materiaalsamenstelling. ARN ontwikkelt met de keten onderzoek en kennis om ook de auto’s van straks maximaal te kunnen recyclen!
De hype die een trend werd – de elektrische auto in 2019
Het afgelopen jaar werd een recordaantal elektrische auto’s verkocht en de verwachting is dat die trend in 2019 verder zal doorzetten. Populaire middensegment auto’s zoals de BMW i3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf worden nog populairder en daar komen nieuwkomers zoals de Hyundai Kona en de Kia e-Niro bij. De modellen uit het hogere segment, zoals de Jaguar I-Pace en Tesla’s Model S en X krijgen ook gezelschap van nieuwe modellen van andere merken die in 2019 worden gelanceerd. Sinds 1 januari 2019 geldt de nieuwe regel dat over de eerste 50.000 euro die een auto kost 4 procent bijtelling voor privégebruik wordt betaald. Over al het meerdere moet 22 procent bijtelling worden afgerekend. Duurdere elektrische auto’s worden daardoor minder aantrekkelijk.