98,4%
Afval bestaat niet, wordt weleens gezegd. Dat geldt zeker voor de recycling van auto’s. Onder aanvoering van ARN slagen ondernemers en partners in autorecycling erin om maar liefst 98,4 procent van het gewicht van autowrakken nuttig toe te passen.
De tijd dat auto’s slechts ‘gesloopt’ werden, ligt ver achter ons. We doen immers zo veel meer: we demonteren en selecteren onderdelen en bieden ze opnieuw aan voor de verkoop. Wat overblijft van een auto na demontage, is slechts voor een deel ‘rest’. We scheiden, we shredden en tot op het kleinste detail vinden we nieuwe mogelijkheden om de afgedankte materialen opnieuw als grondstof in te zetten.
Dat doen we in Nederland zo goed, dat we de wettelijke, Europese norm van 95 procent recyclen en opnieuw nuttig toepassen, royaal halen. Ons doel is hoogwaardige recycling, met een goede balans tussen kosten, recyclingprestatie en CO2-footprint.
Van Amsterdam naar Milaan
Laat de aantallen even op u inwerken. De autorecyclingketen heeft in 2018 216 miljoen kilo aan materialen verantwoord verwerkt, uit 207.239 auto’s. Met het staal van deze auto’s – samen zo’n 162.475 ton – kun je 22 Eiffeltorens bouwen. De banden van deze auto’s – samen 829.000 stuks – wegen bijna evenveel als 1.200 olifanten. Zelfs de afgewerkte olie – ongeveer 1.600.000 liter, dat is even veel vloeistof als in zo’n 211.000 kratten bier – gaat niet verloren.
Wie zijn verantwoordelijk voor deze mooie cijfers? Dat zijn al onze partners in de autorecyclingketen. Het gaat om bijna 300 bedrijven en ondernemers, die elk op eigen wijze bijdragen aan het nuttig toepassen van 98,4 procent van het gewicht van al die 207.000 autowrakken. Het gaat concreet om:
- 225 autodemontagebedrijven
- 7 inzamelbedrijven
- 11 verwerkingsbedrijven
- 41 tussenhandelaren
- 14 shredderbedrijven
- 1 PST-fabriek
Sustainable Development Goals
Voor het tweede jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.
De keten wérkt
Hoe werkt de keten, in grote lijnen? Demontagebedrijven demonteren bruikbare onderdelen voor de verkoop. Ook demonteren zij de wettelijk verplichte materialen voor inzameling en verantwoorde verwerking, zoals vloeistoffen en banden. Gedemonteerde autowrakken worden afgevoerd naar een van de shredderbedrijven. Deze verwerken het grootste deel van de metalen. De laatste stap, de PST-fabriek (Post Shredder Technologie) in Tiel, haalt met 200 machines de bruikbare materialen uit het shredderafval dat na het shredderproces overblijft, zoals restanten kunststoffen, metalen, mineralen en vezels.
Zo levert elke schakel in de keten zijn bijdrage. Het nog verder opschroeven van de kwaliteit van de herbruikbare grondstoffen hangt af van de inzet en professionaliteit van alle recyclingbedrijven. En vooral van de wijze waarop zij op elkaar inspelen en samenwerken. In de ‘queeste’ naar circulair gebruik van materiaal wil ARN de aanjager, de facilitator, zelfs de smeerolie zijn. Met extra aandacht voor een gelijk speelveld voor alle professionele ondernemers in de keten. Malafide praktijken mogen in Nederland geen kans krijgen.
Naast de partners
Zo staat ARN ook graag naast andere ketenpartners, waarbij we alle stakeholders in de autorecycling betrekken bij ontwikkelingen; van fabrikanten en importeurs tot overheden en handhavers.
En hoe gaat het verhaal verder? Natuurlijk gaan wij, in nauwe samenwerking met onze partners, voor een verdere kwaliteitsverhoging van de herbruikbare grondstoffen. Dat doen we met vier beloften aan iedereen die zich bij ons heeft aangesloten: ‘partnerschap in recycling’, ‘een gelijk speelveld’, ‘ontzorgen in afvalverwerking’ en ‘investeren in duurzame autorecycling’. Samen werken we naar verantwoorde en hoogwaardige recycling, in een circulaire economie, waarin afval werkelijk niet meer bestaat!