Als de brancherichtlijn voor veilige opslag van batterijen gepubliceerd is, zal deze drie maanden daarna gefaseerd van kracht worden. ARN-expert Hector Timmers legde in twee sessie het in groten getale toegestroomde publiek uit dat de richtlijn is bedoeld om de risico’s van de opslag van lithium-houdende batterijen te beheersen. De richtlijn is daarmee niet alleen voor autodemontage- en autodealerbedrijven relevant, maar voor alle ondernemers die producten met lithiumbatterijen verkopen of verwerken.
De richtlijn is bedoeld om de risico’s van de opslag van lithium-houdende batterijen te beheersen
Vraag en antwoorden PGS 37-2
- Worden er speciale eisen aan de vloeren gesteld in de PGS 37?
Nee, hier worden verder geen eisen aan gesteld.
- Om welke reden zou een zeecontainer niet mogen?
Inzet van een zeecontainer kan het beste eerst aan het bevoegde gezag voorgelegd worden, omdat de zeecontainer niet vermeld staat in de PGS 37-2.
- Wat is de definitie van opslag? Vallen hier ook voertuigen met batterij onder?
Voor voertuigen met een ingebouwde batterij zijn er aparte regels (denk aan een showroom), die ook vermeld staan in de PGS 37.
In de PGS 37-2 is een beslisboom opgenomen om te bepalen wanneer de situatie onder de PGS valt. Over het algemeen geldt: wanneer de batterij niet in gebruik is, valt de batterij onder de PGS. Dit geldt ook voor voertuigen met een batterij.
- Binnen 7 dagen inzamelen wordt dat wetgeving?
Voor kritische batterijen gaat gelden dat ze binnen 7 werkdagen ingezameld moeten worden.
- Wat is de bedoeling van een ingangscontrole- op batterijen?
De bedoeling van de ingangscontrole is op de status van een binnengekomen batterij te bepalen en om continu te weten hoeveel batterijen er zich in opslag bevinden.
- Zijn de richtlijnen besproken met de verzekeraars?
De verzekeringsbranche heeft zitting genomen in de Werkgroep die de PGS 37-regels heeft samengesteld.
- In hoeverre zijn deze geldig voor België?
PGS 37 is niet geldig in België.
- Krijg je een keuze wel of niet mee te doen? (m.a.w. moet je al investeren in opslag als je nog niet weet of je voluit op batterij-auto’s gaat inzetten)?
Als je geen voertuigen met lithium batterijen meer aanneemt, val je als bedrijf niet onder de PGS 37 grens van 333 kg.
Als je selectief voertuigen met lithium batterijen wil aannemen, val je wel binnen de PGS 37-grens en moet je de lithium batterijen apart opslaan:
Als dit op het buiten terrein kan, idealiter op 15 meter afstand van andere gebouwen, dan kunnen de investeringen beperkt blijven, in overleg met het bevoegde gezag.
- Moet je bij 333kg al melden bij Bevoegd Gezag?
Je hoeft geen melding te doen aan het Bevoegde Gezag, maar bij het maken van plannen hoe je lithium batterijen apart wil opslaan, is het verstandig om de plannen voor te leggen aan het Bevoegde Gezag.
- Moet de opslag gemarkeerd worden?
Nee, maar de opslag moet ontoegankelijk zijn voor onbevoegden.
- Wanneer gaat deze regelgeving in?
PGS 37 gaat in zodra de publicatie is geweest: Dit wordt in oktober 2023 verwacht.
- Voor instabiele batterijen een aparte opslag van stabiele batterijen?
Ja, een instabiele lithium batterij moet apart opgeslagen worden van de overige lithium batterijen.
- Valt een zeecontainer onder het bouwbesluit?
Op deze vraag weten we helaas het antwoord niet.
- Zijn er ervaringen uitgedeeld met de verzekeraars? Hoe denken zij hierover? Moet er een aanvullende verzekering komen of valt het onder de polis?
Verzekeraars zijn betrokken geweest bij het opstellen van de PGS 37-regels. Daarom is te verwachten dat men de PGS 37 regels opneemt in de verzekeringspolis.
- Bij buitenopslag de 15 meter aanhoudend, hoe zit dat met perceelgrens?
De 15 meter geldt voor de begrenzing van de locatie, een ander bouwwerk dat tot de locatie behoort of andere brandbare objecten
- Staat PGS 37 los van loodaccu’s?
Ja, loodaccu’s vallen buiten de PGS 37.
- Valt een schadevoertuig ook onder de opslagverplichting?
Voor batterijen ingebouwd in voertuigen zijn er aparte regels in de PGS 37, denk bijvoorbeeld aan showrooms
In de PGS 37-2 is een beslisboom opgenomen om te bepalen wanneer de situatie onder de PGS valt. Over het algemeen geldt: wanneer de batterij niet in gebruik is, valt de batterij onder de PGS. Dit geldt ook voor voertuigen met een batterij.
- Zijn er eisen aan registratie (papier of digitaal)?
Nee, de registratie is vormvrij.
- Wat kosten losse boxen voor batterijopslag?
De kosten voor accuboxen voor kritische batterijen zijn veel hoger dan de kosten voor batterijboxen voor stabiele batterijen.
Hoe groter de box, hoe hoger de kosten uitvallen: voor grote formaten is de kostprijs van een batterijbox in ieder geval ver boven de €10.000.
Opmerking vanuit de zaal;
- Vergeet niet dat dit metaalbranden zijn. Pas daar je blusmiddelen op aan!
Geschikte brandblusmiddelen worden in de PGS 37 beschreven in de onderdelen M56 en M57.
Presentatie PGS 37-2
Bekijk de presentatie over de brancherichtlijn voor veilige opslag batterijen hier.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief