Van oude grondstoffen naar nieuwe toepassingen
Autorecycling wordt nog effectiever naarmate de teruggewonnen materialen daadwerkelijk worden ingezet als grondstof voor hoogwaardige nieuwe producten. ARN bood ook in 2019 het platform waar herwonnen grondstoffen en nieuwe toepassingen elkaar vinden. Dat is de rol van ARN: regisseur zijn van autorecycling, maar waar mogelijk ook aanjager van vernieuwing.
Van al het metaal, het kunststof en het rubber dat in afgedankte auto’s is verwerkt, is tegenwoordig maar een zeer beperkt deel reststof, of afval. Steeds vaker staan whizzkids en nuchtere denkers op die een nieuwe toepassing bedenken voor een reststof die ooit op een vuilstort of – recenter – in asfalt werd verwerkt.
Ondernemers bij elkaar brengen
ARN zag het ook in 2019 als zijn taak om materiaalstromen uit de autorecyclingketen en innovatieve ondernemers bij elkaar te brengen. Om ontwikkelaars aan te haken op materialen die voortkomen uit ontmanteling door autodemontagebedrijven, de processen van shredderbedrijven en de PST-fabriek in Tiel. “ARN neemt die taak uiterst serieus, want elk geslaagd initiatief brengt hoogwaardig hergebruik potentieel dichterbij”, zegt Hedde Rijkes, directeur Autorecycling bij ARN.
Interessante initiatieven
Zo kwamen interessante initiatieven in Nederland tot stand, met of zonder directe tussenkomst van ARN. Denk aan de terugwinning van lood uit gelaagd autoglas door Leadax. En het terugwinnen van (edel)metalen uit printplaten door Circular Industries, revisie en reparatie van auto-elektronica door ACtronics en het herwinnen van olie en black carbon door Pyro One. Het zijn mooie voorbeelden van innovatieve technologieën die in 2019 in de doorbraak maakten naar de praktijk of daar niet ver vanaf zitten.
Ontwikkelingen herkennen
Het herkennen van goede ontwikkelingen als deze en het makelaar zijn in contacten ziet ARN als een kerntaak. Zo komen startups in contact met materiaalleveranciers. En zo kan ARN bemiddelen waar een innovatieve toepassing een pilotpartner in industrie of wetenschap nodig heeft. Hedde Rijkes: “Kijk naar ACtronics, dat succesvol is met revisie en reparatie van auto-elektronica. Het tot stand brengen van samenwerking tussen zo’n partij en autodemontagebedrijven is cruciaal voor het uiteindelijke succes. Als ARN zijn wij zeer gebrand op het maken van connecties als deze.”
Sustainable Development Goals
Voor het derde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina
Leadax, het nieuwe lood
Als je met je toepassing de ING Circulair Ondernemenprijs, de Veluwse Innovatie Prijs en de ABN AMRO Innovation Challenge wint, dan heb je duidelijk het goede spoor te pakken. De ontwikkelaars van Leadax zijn er in geslaagd een proces te ontwikkelen om folie dat wordt gebruikt in gelaagd glas (bijvoorbeeld autoruiten en veiligheidsglas) terug te winnen. De folie heeft dezelfde eigenschappen als traditioneel lood qua toepassing, levensduur en verwerking, maar is lichter is in gebruik, goedkoper in aanschaf, niet toxisch én volledig circulair.”
Circular Industries, 24+ CRM’s uit printplaten
‘Critical Raw Materials’ (CRM’s), waaronder edelmetalen, zijn vaak schaars en dat probleem wordt alleen maar nijpender. Veel metaalproducenten richten zich op dit moment alleen op het terugwinnen van een beperkt aantal waardevolle metalen, waaronder goud, zilver, palladium, platina en koper, en doen dit met veel toxische emissies en nieuwe afvalstromen.
Des te belangrijker is het werk van Circular Industries in Amsterdam, dat een proces heeft ontwikkeld om 24 van de 60 verschillende elementen zonder giftige emissies en afvalstromen te recyclen op industriële schaal. De fabriek waar dit moet gebeuren is nog geen realiteit; het project bevindt zich nog in de financieringsfase. De verwachting is dat binnen drie jaar de productie op grote schaal kan beginnen.
ACtronics, hergebruik na revisie en reparatie
Autorecycling wordt interessanter en hoogwaardiger naarmate meer onderdelen kunnen worden hergebruikt. Dat geldt tegenwoordig in het bijzonder voor elektronica nu auto’s steeds meer gaan lijken op rijdende, connected computers. Het bedrijf ACtronics is daar sinds enige tijd een duidelijke koploper in.
De onderneming, die in 2005 startte in Bornerbroek, is gespecialiseerd in revisie-elektronica. Bijna alle 140.000 componenten die het bedrijf per jaar verwerkt kunnen weer werkend worden gemaakt. Ze hebben de ambitie om met revisie-elektronica een vast onderdeel te worden van de mobiliteitsketen. “Het is mooi dat we bij ACtronics zoveel elektronische autocomponenten kunnen terugbrengen in de keten en daarmee écht helpen bij circulair werken en het vermijden van verspilling”, zo laat het bedrijf weten.
Pyrolyse-project Pyro One: hoogwaardige olie en carbon black
Pyrolyse, de technologie om olie en carbon black terug te winnen uit autobanden, wordt al langer in de praktijk gebracht. In een innovatiecentrum in het Botlekgebied wordt de laatste hand gelegd aan wat de initiatiefnemers de eerste, rendabele pyrolyse installatie noemen. De nieuwe Pyro One installatie levert straks olie en carbon black van ongekend hoge zuiverheid.
De herwonnen olie is te gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe kunststoffen te produceren, zonder toepassing van aardolie. Dat geeft per saldo ook een kleinere carbon footprint. De herwonnen carbon black is – op termijn, in een nieuw te starten project – zuiver genoeg om te dienen als ‘actieve kool’, dat wordt toegepast in nieuwe batterijtechnologieën, als geleidingsmiddel voor elektriciteit.
Als de ontwikkeling verder voorspoedig verloopt, kunnen de eerste Pyro One-fabrieken op basis van dit concept al in 2020 worden gebouwd. Als dat moment daar is, wordt vrijwel per direct een flinke CO2-reductie bereikt en wordt de circulaire milieuwaarde van de afgedankte band verhoogd.
ARN is bij een groot aantal projecten voor de recycling van automaterialen betrokken. Denk bijvoorbeeld aan de recycling van banden en glas. U leest er meer over op Green Light, het online magazine van ARN.