KZD is algemeen erkend als het kwaliteitslabel voor de voertuigdemontagebranche. Het label is noodzakelijk om de VbV-erkenning te verkrijgen die noodzakelijk is om op demontagevoertuigen te kunnen bieden. De nieuwe norm is gemoderniseerd, vereenvoudigd en geüpdatet voor de demontage van elektrisch aangedreven voertuigen. Ook is er meer aandacht voor een gelijk speelveld in de branche. Stefan Cabri, algemeen secretaris van Stiba: “Dit is belangrijk voor de branche; er is veel oneerlijke concurrentie.”
Waar de oude norm drie niveaus kent, heeft de nieuwe norm er twee: KZD en KZDPlus. Naast een aantal wettelijke en specifieke eisen voor KZD heeft de KZDPlus-normering een aantal aanvullingen. Zo kunnen demontagebedrijven die onderdelen verkopen met het verhoogde niveau van KZDPlus aantonen dat zij een betrouwbaar adres zijn om gecontroleerde herleidbare gebruikte onderdelen met garantie te kopen. Vanaf 1 januari 2023 kunnen bedrijven zich certificeren volgens de nieuwe KZD-norm.
“De nieuwe KZD-norm is belangrijk voor de branche: er is veel oneerlijke concurrentie”
Nieuw erkenningsstelsel
Willem Rijnberg, Divisiemanager Toezicht en Beoordeling bij RDW, vertelde in Radio Kootwijk over het erkenningsstelsel dat voor het eerst grondig zal worden herzien. “Het huidige stelsel heeft 25 jaar goed gewerkt, maar is ook erg star.”
Samen met RAI Vereniging, BOVAG en Stiba heeft de RDW nagedacht hoe het nieuwe erkenningsstelsel eruit zou moeten komen te zien. Dit voorstel ligt nu bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Als het doorgevoerd wordt, zal je straks als bedrijf een basiserkenning moeten aanvragen. Als je aan de eisen en voorwaarden voldoet, verkrijg je deze RDW-basiserkenning. Vervolgens kun je specifieke erkenningen aanvragen, zoals APK.” Een gevolg hiervan is dat ORAD een zelfstandige erkenning wordt. Ook kunnen malafide partijen op deze manier beter aangepakt worden doordat de RDW hun basisvergunning kan intrekken. Dat draagt bij aan een gelijker speelveld.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief