Maar eerst even terug naar die carrosserie van karton, wat – laten we eerlijk zijn – toch een beetje too good to be true lijkt. De kanttekening is dat het gaat om het koetswerk van de elektrische conceptwagen Oli van het Franse merk, waarvoor onder meer karton is gebruikt in plaats van staal. Het gebruikte karton is overigens niet hetzelfde als dat van een kartonnen doos. Dit karton heeft een bijzondere structuur en is verstevigd met een plastic coating. Daarmee zou het materiaal even sterk moeten zijn als het metaal dat normaal gesproken in de autobouw wordt gebruikt.
Innovaties hebben vaak een lange aanlooptijd
Voordat er auto’s rondrijden met een kartonnen carrosserie zijn we dus wel even verder. De geschiedenis leert dat innovaties op autogebied vaak een lange aanlooptijd hebben, met name omdat er nieuwe productielijnen opgezet moeten worden om innovaties te realiseren.
De geschiedenis leert dat innovaties op autogebied vaak een lange aanlooptijd hebben, met name omdat er nieuwe productielijnen opgezet moeten worden om innovaties te realiseren

Karton zo sterk als staal
Naast karton, dat verwerkt is in het dak en de motorkap, is de Oli zoveel mogelijk opgebouwd uit gerecyclede componenten. Anne Laliron, directeur toekomstige ontwikkelingen bij Citroën, vertelde eerder: “De Oli is meer dan een gewone conceptwagen. De auto is vooral de uitdrukking van een nieuwe levensstijl.” De concept car is speciaal ontworpen om het gebruik van grondstoffen in de toekomst tot een minimum te beperken. Naast het verminderen van het gebruik van staal heeft de auto geen horizontale maar een verticale voorruit, waardoor er minder glas nodig is voor de productie. Daarnaast is de auto een stuk lichter dan traditionele auto’s.
Door te experimenteren met alternatieve materialen wil Citroën zich voorbereiden op een wereld waarin we met alles wat we doen rekening dienen te houden met een schaarste aan grondstoffen.
Meeste winst te behalen met recycling
Ook BMW bereidt zich, net als de meeste andere automerken, voor op een toekomst met een tekort aan grondstoffen. Volgens het Duitse automerk is de meeste winst te behalen bij het recyclen van auto-onderdelen. Voor iedere te produceren auto zijn schaarse grondstoffen nodig, die alleen nog maar schaarser worden. Bovendien blijft de prijs van nieuwe grondstoffen almaar stijgen, waardoor het volgens Joachim Post, verantwoordelijk voor de inkoop bij BMW, ook financieel gezien beter is om gerecycled materiaal te gebruiken.

Speciale recycling- en ontmantelingsfabriek
Het platform voor duurzaam nieuws in het bedrijfsleven Change Inc. ging recentelijk langs bij de autobouwer in München om met eigen ogen te zien hoe BMW zijn traditionele manier van werken heeft omgezet in een veel groener proces. De recycling van auto-onderdelen gebeurt momenteel in een speciale recycling- en ontmantelingsfabriek in München. Hier haalt BMW oude modellen uit elkaar en gebruikt de onderdelen voor nieuwe auto’s. Iedere dag worden er zo’n 40 tot 50 auto’s ontmanteld, wat toch al snel 10.000 auto’s op jaarbasis zijn. De auto’s worden in de fabriek geplet en geshredderd, waarna met een magneet alle materiaalsoorten van elkaar worden gescheiden, zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Op deze manier probeert het Duitse automerk zoveel mogelijk materiaal te recyclen voor de bouw van nieuwe auto’s.
Alles uit een afgedankte auto is van waarde
Volgens Steffen Aumann, hoofd recycling van BMW Group, heeft alles wat ze in de fabriek uit een auto halen waarde. Iets wat wij in de autorecyclingsector natuurlijk als geen ander weten. Momenteel bevat een nieuwe BMW gemiddeld zo’n 30 procent gerecycled materiaal, zoals circulair aluminium. “Dat materiaal kan goed gerecycled worden en daarom is het ideaal om oude wielen om te smelten.” BMW verhoogt voor ieder materiaal de recycledoelstellingen. Zo wil het in 2023 maar liefst 70 procent van het aluminium hergebruiken in nieuwe auto’s.
Duurzaam gebruikt
Naast het gebruik van gerecycled materiaal voor het produceren van auto-onderdelen vragen steeds meer autobezitters bij reparaties om originele, gebruikte onderdelen. Niet verwonderlijk, want gebruikte onderdelen zijn prijs- en milieubewust. Daarbij staat de kwaliteit van gebruikt niet meer ter discussie: autodemontagebedrijven selecteren de onderdelen met zorg én leveren bovendien snel. Daarom kiezen steeds meer garages en particulieren voor gebruikte onderdelen. Zo maken we er samen iets moois van. Ga voor meer informatie naar: duurzaamgebruikt.nl.