Per toeval werd Klaas Roggen eigenaar van een autodemontagebedrijf. “Mijn vader zat in het onroerend goed en kocht een failliete scheepssloperij op.” De jonge Klaas zag zakelijk gezien direct kansen. “Op dat bedrijf werden scheepswrakken in stukken gezaagd. Die business wilde ik niet voortzetten, maar ik zag wel mogelijkheden voor een autodemontagebedrijf.” Zonder technische opleiding of überhaupt ooit aan een auto te hebben gesleuteld begint hij met flink wat handelsgeest zijn bedrijf.
Japanse en Koreaanse automerken
Om zich te onderscheiden van andere sloperijen richt hij zich direct op de verkoop van onderdelen van Japanse en Koreaanse merken. “Toen wij begonnen, was het moeilijk om onderdelen voor de verkoop te krijgen van jonge auto’s. Via via ben ik in 1993 in Japan terechtgekomen. 22 jaar lang ben ik het land van boven naar beneden doorgereden op zoek naar jonge wrakken.” De autowrakken werden net voor de voorstoelen en bij de raamstijlen doorgezaagd, waarna de voorkant van het wrak in een container werd geladen en verscheept naar Nederland voor de Europese markt. “In die halve wrakken zit 90 procent van de onderdelen die interessant zijn om te verkopen. De deuren, achterbumper en achterlichten werden er los bijgelegd.”
Japanse markt
In 2015 bezocht Roggen voor het laatst Japan. “Er is in de loop der jaren veel veranderd. Vele Japanse merken worden nu in Europa gebouwd. De auto’s die hier geproduceerd worden, verschillen met die voor de Japanse markt, dus op een gegeven moment was het importeren van autowrakken uit Japan zakelijk gezien niet meer interessant. In al die jaren heb ik er veel mensen goed leren kennen. Je kunt wel stellen dat ik in de familie van mijn zakenpartner ben opgenomen. De mensen zijn daar zo correct en vriendelijk! Daar kunnen wij echt iets van leren.”
We concentreren ons volledig op de verkoop via internet

Online wereldwijde verkoop
Hoewel de focus van Japoto Parts nu op de Nederlandse markt ligt, verkopen ze nog steeds alleen onderdelen van Japanse en Koreaanse automerken. “Vrijwel alles wat we opkopen, komt via Achmea. We demonteren zo’n 400 auto’s per jaar en dan met name wrakken van de wat duurdere Japanse en Koreaanse automerken.” De ondernemer heeft elf mensen fulltime in dienst. “Er is werk zat.” Naast een verkoopafdeling is er een demontagehal, een magazijn en een ruimte waar de onderdelen gefotografeerd worden. “We concentreren ons volledig op de verkoop via internet. Onze website is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Pools en sinds kort ook in het Frans. Door met Google Adwords te werken verkopen we onze onderdelen wereldwijd.” Hij vertelt dat ze als een van de weinige bedrijven ook reviews plaatsen op hun website. “Klanten zien op die manier hoe je als bedrijf in elkaar steekt.”
Veilig demonteren van e-voertuigen
Hoewel er bij Japoto Parts al zo’n honderd Toyota Priussen zijn gedemonteerd hebben ze nog maar 1 compleet elektrische auto binnen gehad. Wel hebben twee demonteurs de training ‘Veilig demonteren van e-voertuigen’ van Innovam met succes afgelegd en beschikken ze over een veiligheidsset voor het veilig demonteren van elektrische voertuigen. “Vroeger lag er niets achterin en nu een duur accupakket.” Volgens de ondernemer is dit een van de redenen dat de prijzen voor demontage-auto’s omhooggaan. “Met hybride auto’s hebben we al veel ervaring, dus laat die elektrische wagens maar komen.”

Tweede vestiging op Curaçao
Op het moment van het interview zijn Klaas Roggen en zijn zoon Marinus druk met de laatste voorbereidingen voor het openen van een tweede vestiging op Curaçao. “Mijn zoon gaat deze vestiging runnen. Hij emigreert in september.” Naast het fijne klimaat gaan ze die kant op omdat er vrijwel alleen maar Japanse of Koreaanse auto’s rondrijden en er op het eiland nog geen echte demontagebedrijven zijn. “Onze volledige doelgroep rijdt er rond, daarbij kun je er heel moeilijk aan onderdelen komen. Qua autodemontage ga je echt dertig jaar terug in de tijd. Mijn zoon gaat dat daar naar een hoger niveau tillen.” Vader en zoon blijven op afstand samenwerken. “Zijn bedrijf zal gevoed moeten worden met onderdelen uit Nederland. Marinus is van jongs af aan met het vak opgegroeid. Ik hoop dat hij daar iets moois op kan bouwen.”