Skip to content
Pure milieuwinst bij ARVO-tech
“Wij melken geen koeien, maar lpg-tanks”
In Waalwijk recyclet ARVO-tech op unieke wijze lpg-tanks en kleine gashouders tot hernieuwbare grondstoffen. Daarnaast krijgen leeggepompte en kaalgestripte lpg-tanks een tweede leven en wordt […]
ARVO-tech-Ton-Aarts_Green-Light_header-1

In Waalwijk recyclet ARVO-tech op unieke wijze lpg-tanks en kleine gashouders tot hernieuwbare grondstoffen. Daarnaast krijgen leeggepompte en kaalgestripte lpg-tanks een tweede leven en wordt het teruggewonnen lpg hergebruikt. Risicovol en lastig? Niet volgens de beproefde methodiek van directeur-eigenaar Ton Aarts.

Tekst Sjaak van Hal

Fotografie Verse Beeldwaren

“Loop eerst maar eens mee door de hal en over het terrein”, zegt Aarts. “Dan krijg je meteen een goed beeld van wat we hier zoal doen.” Het eerste wat opvalt, zijn de uitgebreide veiligheidsmaatregelen waar diverse bordjes en aanduidingen naar verwijzen. Zelfs een mobiele telefoon mag de demontagehal niet in. Geen overbodige luxe volgens Aarts, want gas, zuurstof en een vonk vormen een explosieve combinatie.

Gasdetectiesysteem

Over de lichte gaslucht, eigenlijk een niet brandbare toegevoegde reukstof, die we in de demontagehal waarnemen, hoeven we ons echter geen zorgen te maken, zo verzekert Ton Aarts ons. “Zodra het gasdetectiesysteem hier een waarde meet van boven de tien procent LEL [Lowest Explosion Level], gaat er een alarm af en worden alle installaties – binnen en buiten op het terrein – direct automatisch afgesloten en stilgelegd en verlaat iedereen het pand.” Aarts wijst op de gassensoren van het detectiesysteem die zich in de hal vlak boven de vloer bevinden. Lpg is zwaarder dan lucht en zal zich bij lekkage op de vloer ophopen. “Er is hier nog nooit een ongeluk gebeurd en dat willen we graag zo houden. Daarom staan de nieuw aangevoerde tanks ook apart op het buitenterrein en maken we aan het eind van elke werkdag een inventarisatie van welke tanks zich waar bevinden. Mocht zich onverhoopt toch ooit een calamiteit voordoen, dan kunnen we de hulpdiensten onmiddellijk de juiste gegevens overleggen.”

Ontgassingsproces

Aarts neemt ons mee naar de ontgassingsinstallatie, het hart van zijn bedrijf. “Wij melken hier geen koeien, maar lpg-tanks”, zegt hij lachend. De pompende en puffende installatie waarop diverse lpg-tanks zijn aangesloten, heeft inderdaad wel iets weg van een melkcarrousel op een melkveebedrijf. Het dansende, vloeibare lpg in de kijkglazen versterkt die associatie nog eens. “Dit is fase 1 van het ontgassingsproces”, legt Aarts uit. “Na het verwijderen van de leidingen en appendages brengen we zelfontworpen snelkoppelingen aan op de tank. Voor het leegpompen worden de lpg-tanks eerst aangesloten op een aardingskabel tegen het gevaar van een statische vonk. Hierna worden de tanks via de snelkoppelingen aan de ene kant onder druk gezet, waardoor aan de andere kant het vloeibare lpg uit de tank stroomt. Via een ondergronds leidingstelsel gaat het gas eerst naar een 8.000-liter-sludgetank om te worden gereinigd en daarna slaan we het schone lpg ondergronds op in een 40.000-litertank.”

Explosief

Met het doorpompen van het lpg uit de tanks in fase 1 ben je er nog niet, vertelt Aarts. “Zodra het vloeibare gas uit de tanks is verwijderd, zuigen we die nog drie kwartier af. En dan nog kun je niet beginnen met het verder demonteren, want in elke tank blijft een zekere hoeveelheid dampgas achter. Als daar zuurstof bijkomt, ontstaat een zeer explosief mengsel. Je kunt dus niet voorzichtig genoeg zijn.”

Hoe het restgas in de tanks wordt teruggebracht tot veilige proporties, laat Aarts zien bij fase 2 van de ontgassingsinstallatie. Daar worden de tanks ‘nagespoeld’ met gecomprimeerde lucht. Het gas-luchtmengsel uit de tanks wordt naar buiten afgevoerd en afgefakkeld. De waakvlam van deze affakkelinstallatie brandt op de teruggewonnen lpg uit de 40.000-litertank. Aarts: “Er blijft altijd nog een heel kleine hoeveelheid dampgas achter in een doorgespoelde tank, maar na fase 2 zit die onder de 10 procent LEL en kan de tank veilig worden gedemonteerd.”

“ARN is onze grootste opdrachtgever en verzorgt het transport, wij doen de hele logistiek”

De medewerkers van ARVO-tech halen de pompen en inhoudsmeters uit de tanks en sorteren de materialen: ferro en non-ferro. Zuiver messing van de appendages gaat apart en ‘vuil messing’, van de pompen en inhoudsmeters die naderhand door een ander recyclingbedrijf worden verwerkt, belanden in een andere bak. De ontmantelde stalen tanks worden op het buitenterrein opgeslagen in dezelfde stalen kooien waarmee ARN ze laat aanvoeren naar Waalwijk.

Pure milieuwinst

Voor de recycling van de lpg-tanks werkt ARVO-tech nauw samen met ARN. Aarts: “Zij zijn een grote en belangrijke opdrachtgever. Wij verzorgen de hele keten van recycling en logistiek van het lpg. De kosten worden betaald uit de pot verwijderingsbijdragen die ARN beheert.” Volgens Aarts zijn de milieuvoordelen van het recyclen van lpg-tanks en andere gashouders groot. “Het mes snijdt aan meerdere kanten. Van de tanks en onderdelen die worden verschroot, wordt bijna 100 procent hergebruikt. Daarnaast zijn er de lpg-tanks die we terugleveren aan autodemontagebedrijven. Deze tanks worden voorzien van een retourlabel en een blauwe verfstip om ze goed zichtbaar apart op te slaan. Alle te recyclen metalen gaan naar een vaste opkoper en er is vrijwel geen restafval: minder dan één procent.

“Met het teruggewonnen lpg verwarmen we onze panden en de rest leveren we terug aan de handel”

Ook het teruggewonnen lpg is pure milieuwinst. Met dit gas verwarmen we onze panden en de rest leveren we terug aan de handel als brandstof voor auto’s, heftrucks en andere toepassingen. Hierdoor is ons bedrijf al jarenlang van het aardgas af. Je kunt dus spreken van bijna volledige recycling.” 

Gasman

Het is geen toeval dat Ton Aarts zich heeft gespecialiseerd in het recyclen van lpg-tanks en gashouders. Met zijn technische achtergrond van automonteur en later werkplaatschef kwam hij via zijn schoonfamilie in de gasbranche terecht. Onder de naam ARVO-tech begon hij in 1998 zijn eigen bedrijf in Moergestel, met het ontwikkelen en installeren van gasleiding- en appendagesystemen, onder meer voor gasvoorzieningen op campings. Via via werd Aarts er in 2002 op gewezen dat Essent van zijn gasrecyclingbedrijf Veracom B.V. in Waalwijk af wilde. Als de gasman die hij inmiddels geworden was, leek dit hem een mooie aanvulling op zijn activiteiten.

Vandaag de dag staat er een gecombineerd bedrijf aan de Duikerweg in Waalwijk. Een recyclingbedrijf voor gastanks en -houders en een bedrijf dat maatwerkoplossingen bedenkt en bouwt voor alle mogelijke gastoepassingen. ARVO-tech recyclet op jaarbasis circa 5.000 lpg-tanks, goed voor 5 procent van de recyclingomzet, tegen 95 procent in kleine gashouders en gasflessen. In de beginjaren, de piekjaren in lpg, was dit precies andersom. Aarts: “Je moet de ontwikkelingen in de markt altijd zien voor te blijven, dus bedenken we ook steeds nieuwe activiteiten. Zoals die glimmende rvs-tanks daar; die leveren we aan autobedrijven voor de opslag van teruggewonnen koudemiddel uit airco-installaties. Ook dat is een milieuvriendelijke toepassing op basis van recycling.”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.