Het handelen zat er bij Zijl al vroeg in. “In Beerta, waar ik vandaan kom, zit een oude sloperij. Dit is echt nog zo’n ouderwets autodemontagebedrijf waar ik als kind graag kwam.” Ook zijn vader mocht graag aan auto’s sleutelen, dus van een vreemde heeft hij het niet. Toch ging hij in eerste instantie aan de slag als lasser. Tot hij hoorde dat sloperij Boels ermee wilde stoppen. “Ik ben gaan kijken of het haalbaar was om het bedrijf over te nemen en dat is uiteindelijk gelukt. Autodemontage past echt bij mij: wrakken opkopen en proberen er nog wat aan te verdienen ook.”
Liefhebbersspul
Wat gelijk opvalt als je rondloopt op het terrein van Boels Autodemontage is dat er veel oldtimers staan: Golfjes, oude Mercedessen en een paar Oldsmobilen. Veel van deze auto’s waren ooit van twee broers, die ze dertig jaar lang verzamelden. “Via een handelaar heb ik deze auto’s kunnen kopen. Met een vrachtwagen, dieplader en heftrucks zijn we ze op gaan halen. We zijn ruim een jaar bezig geweest.” De auto’s die nog reden, heeft Zijl direct verkocht en een deel is na demontage naar het shredderbedrijf afgevoerd. Verder is het met name liefhebbersspul waar mensen onderdelen van kopen. “Al met al heeft het heel veel tijd gekost, maar het was een mooi avontuur dat je maar een keer in je leven meemaakt.”
Het kopen van de oldtimers heeft al met al heel veel tijd gekost, maar het was een mooi avontuur dat je maar een keer in je leven meemaakt
Tweede leven in het buitenland
Sowieso komen er geregeld, zowel voor de oldtimers als voor andere oude sloopauto’s mensen op het terrein om een onderdeel zelf van een autowrak te halen. In totaal is het terrein 1.500 hectare groot. “Als we goed vol staan, kunnen er 2.000 autowrakken eenlaags staan. Voor eigen demontage koop ik zelf zo jong mogelijke sloopauto’s. We zijn aangesloten bij de Onderdelenlijn, dus na demontage worden de onderdelen gefotografeerd, genummerd en opgeslagen in het magazijn tot ze worden verkocht.”
Als een van de eerste autodemontagebedrijven is Boels Autodemontage overgegaan op Autonetsysteem 2.0. “Het systeem waar we mee werkten, was verouderd. We kregen de kans om Autosysteem 2.0 mee door te ontwikkelen. Auto-onderdelen worden steeds complexer. Vroeger haalde je een motor uit een auto die vervolgens in veel andere auto’s paste. Dat is vandaag de dag wel anders. Door van elk autowrak onder andere het chassisnummer, het kleurnummer, de kilometerstand, motorcode en versnellingsbakcode in te voeren weet het computersysteem precies welke onderdelen in welke auto’s passen. Niet alleen de verkoop van onderdelen is belangrijk voor Boels Autodemontage, ook de export van auto’s naar het buitenland en de verkoop van autowrakken. “Ik koop schadeauto’s op, die ik doorverkoop. Een busje met een kapotte motor krijgt in landen als Polen en Hongarije nog een tweede leven.”
Auto-onderdelen worden steeds complexer. Vroeger haalde je een motor uit een auto die vervolgens in veel andere auto’s paste. Dat is vandaag de dag wel anders
Alles draait om ervaring
Dat autodemonteurs vakbekwaam zijn, is zeer belangrijk volgens Zijl. “Stel ik heb een BMW 1 serie uit 2016 die gedemonteerd moet worden en daar zit nog een spiegel aan waar drie types van in omloop zijn. Het is dan heel belangrijk dat hij er zonder schade afkomt. Vakbekwame autodemonteurs weten precies hoe je hem er stapje voor stapje afhaalt. Ook als je een deur demonteert, moet er geen deuk in komen.” Hij legt uit dat het vak niet uit een boek te leren is, maar dat je het alleen leert door veel te doen. “Alles draait om ervaring. Jonge jongens die hier komen werken, beginnen met de echt oude sloopauto’s waar geen handel aanzit. Vervolgens mogen ze, als het goed gaat, met steeds jongere wrakken aan de slag.”
Eén belletje verwijderd van een onderdeel
Personeelstekorten kent de ondernemer niet. “Ik heb altijd jongens die hier willen werken. We hebben een heel leuk team en er is hier altijd wat te doen.” Hij vertelt dat de telefoon regelmatig roodgloeiend staat. “De jongens in de werkplaats hebben daar geen last van, maar er loopt hier regelmatig twee à drie man rond om onderdeelvragen te beantwoorden. Waar een garagebedrijf vroeger een medewerker stuurde om een onderdeel er zelf op een sloperij af te halen is het nu een kwestie van één belletje. Wij demonteren jonge auto’s maximaal, dus hebben veel op voorraad liggen. Als er een onderdeel besteld wordt, is het een kwestie van inpakken en meegeven met de koerier en dan heeft een garagebedrijf of particulier het de volgende dag in huis.”
Duurzaam
Op het gebied van duurzaamheid is alles uitstekend voor mekaar. “De afvalstromen zijn goed geregeld via ARN. Het is bij ons net een lopende band. Het wrak komt binnen, dan gaan de banden eraf, verwijderen we de vloeistoffen, die in een container gaan en in een speciale vrachtwagen worden afgevoerd. Als we alle onderdelen, die nog van waarde zijn, eraf hebben gehaald wordt het wrak geplet en afgevoerd naar een shredderbedrijf. Grondstoffen die teruggewonnen worden, kunnen we weer voor nieuwe auto’s gebruiken. Een prachtig systeem toch?!”
Maas in de wet
Waar Zijl zich wel aan stoort, is de zogenaamde wildsloop. “Dit zijn jongens die in eigen beheer autowrakken slopen achter een schuur.” Volgens de ondernemer worden de banden gedumpt en gaan de vloeistoffen in vaatjes. Verre van duurzaam… Omdat deze auto’s bij aankoop op naam worden gezet en vervolgens op exportkenteken zogenaamd naar het buitenland worden geëxporteerd zou volgens Zijl de mogelijkheid om auto’s te exporteren voorbehouden moeten zijn aan erkende bedrijven. “Alleen dan kun je dit aanpakken. Zoals het nu is, is het echt een maas in de wet. Hij legt uit dat de hoge metaalprijzen hier ook debet aan zijn. “Als de ijzerprijs hoog is, wordt er meer gesloopt. Neem een katalysator, die is veel geld waard op het moment. Als erkend autodemontagebedrijf moeten we overal aan voldoen. Zo heb ik net weer een nieuwe investering gedaan om aan de kwalificatie-eisen te blijven voldoen. Laten we er ons samen als sector hard voor maken dat de afvoer van voertuigen in de toekomst volledig is gedekt.”