Als u uw afgedankte auto inlevert bij een autodemontagebedrijf aangesloten bij ARN wordt deze uit het kentekenregister gehaald. Een medewerker van het bedrijf meldt hiervoor uw kenteken af bij de RDW en geeft u een vrijwaringsbewijs mee. De auto wordt meegenomen voor verwerking, waarbij als eerste de wielen ervan af worden gehaald. Als de banden nog geschikt zijn om te verkopen gaan ze het magazijn in en anders gaan ze in de bandencontainer. Als de container vol is, worden de banden opgehaald om bij een gespecialiseerd recyclingbedrijf (Granuband of Lintire) verwerkt te worden.
Als u uw afgedankte auto inlevert bij een autodemontagebedrijf aangesloten bij ARN wordt deze uit het kentekenregister gehaald
Aftappen vloeistoffen
De volgende stap in het proces is het aftappen van de vloeistoffen. Hiervoor hebben de meeste autodemontagebedrijven aangesloten bij ARN een zogenaamde droogleginstallatie. Deze installatie zuigt de vloeistoffen die nog aanwezig zijn in een autowrak op, waarna ze in gescheiden compartimenten bewaard worden tot ze kunnen worden overgepompt in een tankwagen van GS Recyling of Renewi en worden afgevoerd naar speciale recyclingbedrijven. Bij de vloeistoffen moet u denken aan brandstof, ruitensproeiervloeistof, remolie en koelvloeistof. Ook de batterijen aanwezig in de auto worden gedemonteerd. In het geval van een hybride of elektrische afgedankte auto wordt het batterijpakket gedemonteerd door iemand die de training Veilige demontage van e-voertuigen heeft gevolgd en de juiste beschermingsmiddelen gebruikt. De batterij (of in veel gevallen de batterijmodule) krijgt een tweede leven of wordt gerecycled
Hergebruik onderdelen
Vervolgens worden alle onderdelen die nog herbruikbaar zijn – van een antenne tot een zijspiegel en alles wat nog goed is – gedemonteerd, gefotografeerd en op de website van het autodemontagebedrijf of een andere verkoopsite geplaatst om verkocht te worden. Naast garagebedrijven komen ook veel particulieren op deze manier aan origineel gebruikte onderdelen voor hun auto’s. Gebruikte onderdelen zijn in veel gevallen van dezelfde kwaliteit als originele onderdelen, dus waarom zou je een nieuw portier plaatsen in een gebruikte auto als je ook een origineel exemplaar kunt krijgen dat vaak goedkoper is en zeker duurzamer?
Shredderbedrijf
Nadat alle bruikbare delen zijn gedemonteerd gaat het wrak voor verdere verwerking naar een shredderbedrijf. Daar wordt het restant van een afgedankte auto vermalen, waarna de metalen zoveel als mogelijk worden gescheiden van andere grondstoffen. Deze metalen, zoals ijzer, koper en aluminium, worden teruggewonnen voor de metaalverwerkende industrie. Het restmateriaal (autoshredderresidu) gaat voor verdere scheiding naar de post shredder technology (PST)-fabriek in Tiel.
Post Shredder Technologie
In de fabriek in Tiel wordt gebruikt gemaakt van geavanceerde post shredder technologie. Het shredderresidu wordt in de PST-fabriek met behulp van uiteenlopende mechanische scheidingstechnieken gescheiden tot verwerkbare materialen, waarbij er zoveel mogelijk metalen en kunststoffen worden teruggewonnen. Het verwerken van het autoshredderresidu is cruciaal om de wettelijke recyclingdoelstelling van ten minste 95% van het gewicht van auto’s te kunnen realiseren. In 2022 en 2023 wisten we samen met al onze ketenpartners een recyclingpercentage van maar liefst 98.7% te behalen.
Inleverpunt ARN
Uw auto is aan het einde van zijn levensduur gekomen – of dat nu door ouderdom of een ongeluk is gebeurd. En dan? Dan levert u hem in bij een erkend autodemontagebedrijf bij u in de buurt. Op onze website arn.nl vindt u snel en makkelijk een bedrijf in uw regio.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief