Skip to content
Niets mag in de bodem weglekken
Wat gebeurt er met de vloeistoffen in een autowrak?
Wanneer een auto klaar is voor demontage wordt deze eerst ontdaan van alle vloeistoffen, denk aan olie, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof. Een belangrijk aspect in de autorecycling, want zo zorgen we ervoor dat er geen druppel schadelijk weglekt en dat de vloeistoffen grotendeels worden gerecycled tot nieuwe producten.
Venray14

Wanneer een auto klaar is voor demontage wordt deze eerst ontdaan van alle vloeistoffen, denk aan olie, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof. Een belangrijk aspect in de autorecycling, want zo zorgen we ervoor dat er geen druppel schadelijk weglekt en dat de vloeistoffen grotendeels worden gerecycled tot nieuwe producten. Hoe dat precies gaat, ziet u in onderstaande video:

Tekst Jitske van Heeswijk

Fotografie Erik van der Zwet-Slotenmaker

Wanneer een afgedankte auto gedemonteerd wordt, wordt deze bij het autodemontagebedrijf door speciale apparatuur ontdaan van alle vloeistoffen. Elke vloeistof komt in zijn eigen compartiment zodat de vloeistoffen gescheiden blijven en zo door verwerkingsbedrijven per soort opgehaald kunnen worden voor de verdere recycling.

Niets mag in de bodem weglekken

Welke vloeistoffen halen autodemonteurs uit een auto voordat die de shredder in gaat? Concreet gaat het om ruitensproeiervloeistof, koelvloeistof, olie, benzine, diesel, remvloeistof en koudemiddel. Het aftappen dient een direct milieudoel: niets mag in de bodem weglekken. Vervolgens weten verwerkingsbedrijven en raffinaderijen in toenemende mate raad met de vloeistoffen.

Een van de bedrijven die de vloeistoffen inneemt is GS-Recycling. De chauffeurs halen met gecompartimenteerde tankwagens onder andere remvloeistof op bij de demontagebedrijven. Bij inname nemen de chauffeurs monsters van de vloeistoffen, zodat ze het materiaal kunnen controleren op eventuele verontreinigingen.

Van oud naar nieuw

De vloeistoffen gaan vervolgens naar de verwerkingsfabriek in Sonsbeck, net over de grens in Duitsland. Hier wordt de afgewerkte olie verwerkt tot basisolie die gebruikt wordt voor de productie van smeermiddelen. Remvloeistof wordt verwerkt tot DOT 4-remvloeistof en van de opgehaalde afgewerkte koelvloeistof produceert het bedrijf een zuiver glycol, dat de grondstof is voor nieuwe koelvloeistof.

Uiteindelijk krijgt het grootste gedeelte (71%) van de afgetapte vloeistoffen een nieuwe bestemming. Een mooie bijdrage aan de circulaire economie!

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.