Autoproducenten en -importeurs zijn in Nederland verplicht om de aandrijfbatterijen die aan het einde van hun levensduur zijn gekomen weer terug te nemen. ARN heeft daar een collectief systeem voor opgericht: het ARN Beheerplan. Daarmee neemt het de productenverantwoordelijkheid uit handen van autoproducenten en -importeurs. Ruim 70% van de importeurs van voertuigen met een batterij die op de Nederlandse markt worden gebracht doet mee aan het collectieve systeem van ARN.
Ruim 70% van de importeurs die voertuigen met een batterij op de Nederlandse markt brengen, doet mee aan het collectieve systeem van ARN.
263.373 kg aan autobatterijen
In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Veelal gaat het niet om het complete batterijpakket, maar om modules die deel uitmaken van een batterijpakket. In totaal zijn 741 complete batterijpakketten ingezameld en voor recycling aangeboden en 5.535 modules.
Als een compleet batterijpakket of een module wordt aangeboden wordt eerst gekeken of deze transportzeker is. Als dit niet het geval is, wordt uit veiligheidsoverwegingen gebruik gemaakt van speciale ADR-goedgekeurde verpakkingen. In 2023 was slechts 7,3% van de aangemelde batterijen transportonzeker.
Recycling of second use
Eenmaal ingezameld zijn er voor afgedankte batterijen twee routes: recycling en second use. Batterijen die in aanmerking komen voor second use worden onder meer gebruikt voor stationaire energieopslag. Batterijen die geen tweede leven kunnen krijgen, gaan naar een batterijrecyclingbedrijf in Europa. Op dit moment hebben we in Nederland nog geen batterijrecyclingbedrijf. Wel zijn er verschillende Nederlandse ondernemers bezig met het ontwikkelen van initiatieven om onder meer autobatterijen in eigen land te gaan recyclen. Maar die initiatieven staan veelal nog in de kinderschoenen.
Recyclingprestatie van 63,6%
In Europa hebben we voor lithium-ion batterijen een recyclingverplichting van 50% van het gewicht afgesproken. Met een recyclingprestatie van 63,6% zitten we daar in Nederland ruim boven. Dit betekent dat voor 63,6% van het gewicht van afgedankte aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s een nuttige toepassing wordt behaald. Voorgaande jaren lag dit percentage rond de 75%. Dit heeft er onder meer mee te maken dat er in 2023 minder autobatterijen in aanmerking kwamen voor second use. Dat klinkt misschien minder goed, maar schijn bedriegt. Zo worden lithium-ion autobatterijen vaker gerepareerd in plaats van volledig vervangen. Alleen de slecht functionerende modules in de batterij worden dan vervangen. De levensduur van het batterijpakket wordt hiermee verlengd. Wat dus uiteindelijk duurzamer is.
Meer over autobatterijrecycling vindt u op onze website en in het ARN Duurzaamheidsverslag 2023.
Bekijk ook de video om te zien hoe een batterijpakket gedemonteerd wordt uit een elektrische auto die bij een ongeval betrokken is geweest.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief