Gerecyclede materialen

Afgedankte auto’s in 2018 voor 98,4% nuttig toegepast

De grondstoffen die we nodig hebben voor onze consumptiegoederen zijn niet onbeperkt beschikbaar. Steeds meer mensen en bedrijven benutten de mogelijkheden van hergebruik van materialen. Hiermee voorkomen we de uitputting van de plaats waarvan wij als mens volledig afhankelijk zijn: onze aarde.

Hergebruik van materialen: van bumper tot straatnaambord
De gerecyclede materialen vinden hun weg in tal van nieuwe toepassingen. GS-recycling uit Amsterdam produceert bijvoorbeeld nieuwe producten van de vloeistoffen die zij innemen, zoals basisolie voor de productie van smeermiddelen en van afgewerkte

koelvloeistof produceren ze een zuiver glycol voor onder andere de productie van nieuwe koelvloeistof. Het plastic uit de PST-fabriek in Tiel vindt onder andere een nieuwe bestemming in Renault bumpers en de mineralen uit afgedankte auto's vindt u bijvoorbeeld terug in straatnaamborden.

Kantbeschoeiing en damwanden: de mogelijkheden zijn eindeloos
De PST-fabriek van ARN levert hernieuwde grondstoffen aan Duvano, een productiebedrijf gespecialiseerd in het vervaardigen van kunststof producten. De fabriek verwerkt het kunststofrestmateriaal van afgedankte auto’s tot nieuwe grondstoffen. Met deze grondstoffen is het mogelijk om onder andere planken, palen en balken voor kantbeschoeiing en damwanden te maken.

Bij toepassing van een kunststof kantbeschoeiing wordt per kilometer 22.000 kg CO2 en de houtkap van 25 bomen vermeden. Deze kunststof kantbeschoeiing gaat naar verwachting 40 jaar mee.

De kunststofprofielen zijn door de grote verscheidenheid in afmetingen en lengtes op vele manieren toepasbaar in o.a. utiliteitsbouw, tuininrichting, campings, scheepvaart en agrarische sector.

Circore

Beschoeiingen, damwanden en stuwen. Deze kunststofproducten van Circore zijn duurzaam en circulair. Dat wil zeggen: ze gaan zeker vijftig jaar mee en de grondstoffen zijn altijd opnieuw te gebruiken. Het meest bijzondere is dat de kunststof afkomstig is van oude auto’s, waarvan het gewicht voor meer dan 95% wordt gerecycled.

Toegevoegde
waarde

• Kunststof rot niet en gaat dus langer mee dan hout. Hout moet elke 10 tot 15 jaar vervangen worden.
• Levensduur > 40 jaar dus lagere vervangingskosten dan hout.
• Kunststof werkt niet, mes/groef verbinding bij hout kan kromtrekken.
• Product kan op maat gemaakt worden (geen snijverlies dus lagere kosten).
• Investering over de gehele levensduur (aanschaf, onderhoud en vervanging) lager dan de houten varianten.
• Toepassing recyclaatmateriaal is duurzaam en beter voor het milieu. Per kilometer kantbeschoeiing wordt een emissie van 22.000 kg CO2 en de kap van 25 bomen vermeden.