9,4 miljoen auto’s op de Nederlandse wegen

Wagenpark in Nederland blijft groeien

Er zijn in 2023 op de Nederlandse wegen ruim 180 duizend personenauto’s bij gekomen, waardoor het nationale wagenpark eind december bestond uit 9,4 miljoen auto’s. Het totaal aantal voertuigen heeft ook gevolgen voor de autorecyclingketen in Nederland. Immers, al deze auto’s zullen op een dag hoogwaardig gerecycled moeten worden.

Het wagenpark groeide in 2023 sneller dan in voorgaande jaren, toen er gemiddeld 100 duizend auto’s per jaar bijkwamen. Dit blijkt uit cijfers van RDC. Voor 2024 verwachten Bovag en RAI Vereniging dat er in totaal 360 duizend nieuwe auto’s op kenteken worden gezet.

Het wagenpark groeide in 2023 sneller dan in voorgaande jaren, toen er gemiddeld 100 duizend auto’s per jaar bijkwamen

Minder auto’s voor demontage

De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt was eind 2023 19 jaar en 7 maanden. Een stijging met twee maanden ten opzichte van 2022. En een stijging van maar liefst 3,4 jaar ten opzichte van 2010, toen er een gemiddelde leeftijd van 16,3 jaar werd genoteerd. Omdat auto’s langer meegaan worden er de laatste jaren steeds minder auto’s afgemeld voor demontage. Hierdoor lag het aantal bij demontagebedrijven aangeboden sloopauto’s vorig jaar op een historisch laag niveau; waar er in 2020 bijna 226.000 auto’s werden gedemonteerd, waren dat er in 2023 in totaal 159.262.

Gemiddelde leeftijd van auto’s

In 2022 bedroeg de gemiddelde leeftijd van een personenauto in Nederland 11,7 jaar. Waar personenauto’s in België gemiddeld 9,8 jaar, in Duitsland 10 jaar, in Frankrijk 10,8 jaar en in het Verenigd Koninkrijk 10,3 jaar worden. Luxemburg heeft de jongste auto’s van Europa; daar worden ze gemiddeld 7,9 jaar. De gemiddelde leeftijd van personenauto’s in Nederland ligt nog wel onder het EU-gemiddelde. De gemiddelde leeftijd van een personenauto in de Europese Unie lag in 2022 namelijk op 12,3 jaar. Met name in Zuid- en Oost-Europese landen is een personenauto gemiddeld ouder. Zo waren auto’s in 2022 in landen als Tsjechië 15,9 jaar, in Estland 16,6 jaar en in Griekenland 17,3 jaar.*

Elektrische auto’s

Hoewel er steeds meer hybride en elektrische auto’s rondrijden op de Nederlandse wegen worden er – mede dankzij die lange levensduur van het Nederlandse wagenpark – nog relatief weinig auto’s met een vorm van elektrische aandrijving afgemeld voor demontage.

In de eerste helft van 2024 zijn er in totaal 401 auto’s met elektromotor afgemeld voor demontage. Naast auto’s die aan het einde van hun levensduur zijn gekomen gaat het ook om auto’s die betrokken zijn geweest bij een ongeval. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s dat afgedankt wordt voor demontage de komende jaren verder zal toenemen.

5 wagenparkfeitjes en -weetjes

  • Het meest voorkomende bouwjaar is 2019 (met ruim 550 duizend auto’s).
  • Volkswagen is met ruim 1,1 miljoen personenauto’s het vaakst vertegenwoordigd.
  • Toyota volgt op de tweede plek met bijna 675 duizend voertuigen.
  • 247 duizend elektrische auto’s met een accupakket stonden er mei 2024 geregistreerd.
  • De Tesla Model 3 is met een kleine 50.000 exemplaren de meest voorkomende elektrische auto in Nederland.


Meer wagenparkfeitjes en -weetjes vindt u in de databank op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

*Bron: RAI Vereniging

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in