Auto Rima in Druten (Midden-Nederland) richt zich volledig op gebruikte Volvo-onderdelen. Met 1.600 auto’s, 20.000 onderdelen online en ruim 225.000 onderdelen op voorraad is het bedrijf de grootste leverancier van Volvo-onderdelen ter wereld.
De naam Auto Rima is afkomstig van de twee oprichters van het bedrijf: Rini en Mathieu. Die laatste is nog altijd werkzaam in het bedrijf, dat inmiddels door Remon van Draaijen en zijn rechterhand Rik Heuperman wordt geleid. “80 procent van de Volvo-dealers die gebruikte, originele onderdelen aanbiedt, komt bij Auto Rima voor onderdelen”, vertelt Rik Heuperman. “Onze klantengroep bestaat voor ongeveer de helft uit bedrijven en voor de andere helft uit particulieren. We hebben veruit de meeste onderdelen op voorraad en kunnen die snel en onder goede voorwaarden leveren. Onze demonteurs zorgen ervoor dat we alle auto’s die binnenkomen netjes demonteren. Ons bedrijf is aangesloten bij Stiba en bij ARN en beschikt over de Kwaliteitszorg Autodemontage [KZD], een erkend kwaliteitslabel voor voertuigdemontage.”
’80 procent van de Volvo-dealers die gebruikte, originele onderdelen aanbiedt, komt bij Auto Rima voor onderdelen’

Japan, Dubai en Nieuw-Zeeland
Het bedrijf levert de Volvo-onderdelen over de hele wereld. “Van velgen in Japan, een versnellingsbak in Dubai tot een spiegel in Nieuw-Zeeland. Ook voor ons heeft internet de handel in onderdelen behoorlijk veranderd. Er komen minder mensen aan de balie en de wereld is onze afzetmarkt geworden. Dagelijks gaan er 200 tot 250 postpakketten de deur uit. Tegelijkertijd zijn er nog altijd mensen uit Europa die het ervoor overhebben om meerdere uren te rijden om naar ons bedrijf toe te komen. Vanwege de afwijkende formaten is het versturen van onderdelen behoorlijk prijzig. Zeker wanneer een klant meerdere onderdelen wil hebben, kan het lonen om die zelf bij ons op te halen.”
Volvo als specialisme
Het voordeel van een gespecialiseerd bedrijf dat al meer dan veertig jaar bestaat, is dat er veel kennis en ervaring is opgedaan met auto’s van het merk Volvo. “We kunnen de meeste technische vragen beantwoorden en hebben specifieke kennis van de onderdelen die we verkopen”, zegt Rik. “Er zijn regelmatig monteurs van dealerbedrijven die ons bellen met een technische vraag. Het is natuurlijk prachtig als we hen daarbij kunnen helpen. Deze kennis stelt ons bovendien in staat om specifieke auto’s in te kopen met onderdelen waarvan we weten dat er veel vraag naar is. We kiezen er bewust voor om geen andere merken te doen. Vaak blijkt het toch lastig om onderdelen met eenzelfde onderdeelnummer tussen auto’s van verschillende merken uit te wisselen. We willen zeker weten dat we een goed product afleveren. Uit de reviews van meer dan 8.600 mensen blijkt dat deze aanpak loont. Gemiddeld krijgen we een 9,5.”

Uitgestelde autodemontage
Naast de verkoop van onderdelen is de werkplaats een andere belangrijke pijler van het bedrijf. We geven standaard drie maanden garantie op een onderdeel en twee jaar op revisie-onderdelen zoals versnellingsbakken. In de werkplaats kunnen we garantiezaken netjes afhandelen en regelen we apk-keuringen voor bestaande klanten. Er zijn trouwens ook automodellen die bijna nooit mankementen vertonen. Een van onze klanten rijdt in een Volvo V70 met 2.4 benzinemotor. We zouden een taart krijgen als de auto de 1 miljoen kilometer had bereikt. Inmiddels staat de teller over de 1,2 miljoen kilometer en is het nog altijd geen tijd voor een andere auto. Deze auto bevalt de eigenaar simpelweg te goed en komt voorlopig dus niet in aanmerking voor demontage”, stelt Rik.
Nieuwe kansen
Op de vraag hoe het bedrijf naar de toekomstige ontwikkelingen in de autosector kijkt, geeft Rik aan dat het goed is om naar de korte én de lange termijn te kijken. “Het nieuwe vloeit langzaam over in het bestaande. We kijken altijd goed wat de markt vraagt en spelen hierop in. Over tien jaar worden er geen nieuwe diesels meer verkocht. Tegelijkertijd gaan de huidige dieselauto’s gemiddeld twintig jaar mee en is er de komende jaren dus vraag naar onderdelen voor deze auto’s. Ik heb onlangs de training “Veilige demontage van EV-voertuigen” gevolgd om klaar te zijn voor nieuwe ontwikkelingen, zoals elektrisch aangedreven auto’s. Auto’s zullen nog wel even blijven rijden, zelfs als de economische omstandigheden minder worden. Voor bedrijven zoals dat van ons biedt het juist kansen als mensen beter op hun uitgaven letten,” besluit de ervaren ondernemer.
Een van onze klanten rijdt in een Volvo V70 met 2.4 benzinemotor. We zouden een taart krijgen als de auto de 1 miljoen kilometer had bereikt. Inmiddels staat de teller over de 1,2 miljoen kilometer
