Circulaire economie tot leven brengen

Van schroot naar een nieuwe auto

De toekomst van onze planeet en zijn hulpbronnen is belangrijker dan ooit. Terwijl technologie en wetenschap zich razendsnel ontwikkelen, is het essentieel dat de industrie niet alleen deze ontwikkelingen bijhoudt, maar ze ook actief toepast. We spraken met Christian Blackert, COO van TSR Resource GmbH & Co. KG, over TSR40, een innovatief product dat dat de staalindustrie fundamenteel verandert.

Industriƫle fabriek met treinrails en bouwkranen

ā€œIn 2019 begonnen we aan een ambitieuze reis: een revolutie teweegbrengen in de recyclingindustrie, de vlakstaalsector ondersteunen en tegelijkertijd voldoen aan de milieueisen van de Europese Green Deal. Nu industrieĆ«n wereldwijd verplicht zijn om de CO2-uitstoot te verminderen richten wij ons op het ontwikkelen van oplossingen waarmee de staalindustrie al vandaag CO2-neutraler kan produceren,ā€ zegt Christian. ā€œDeze visie leidde tot de ontwikkeling van TSR40, een revolutionair product dat niet alleen geschikt is voor de auto-industrie, maar ook voor andere industrieĆ«n die hoogwaardige staalsoorten gebruiken. TSR40 ondersteunt hen bij de transitie naar een duurzamere toekomst.ā€

Industrieel transportband stort materiaal op hoop buiten.

De traditionele productie van vlakstaal is voor 80-85% afhankelijk van nieuwe grondstoffen, waarbij schroot voornamelijk wordt gebruikt voor koeling. De CO2-doelstellingen van de Green Deal vereisen echter een verschuiving naar de productie van vlamboogovens, waardoor de vraag naar schone schrootmaterialen van hoge kwaliteit toeneemt. Dit is met name cruciaal voor de auto-industrie, waar de zuiverheid van staal essentieel is. Tramp-elementen zoals koper moeten tot een minimum worden beperkt, omdat zelfs een kleine overmaat het staal ongeschikt kan maken voor hoogwaardige toepassingen.

TSR heeft daarom TSR40 ontwikkeld, een pure, hoogwaardige gerecyclede grondstof die afkomstig is van afgedankte consumptiegoederen. Dit nieuwe product voldoet aan de eisen voor de productie van vlak staal, terwijl het de CO2-voetafdruk van de staalproductie vermindert en energie en natuurlijke hulpbronnen bespaart.

Door autowrakken als grondstof te gebruiken kunnen we hoogwaardige materialen vervaardigen voor de productie van nieuwe auto’s

Gevolgen voor de autorecyclingsector

Wanneer we afgedankte autoā€™s binnen Europa houden, kunnen we hun waarde benutten als grondstof voor hoogwaardige gerecyclede staalproducten zoals TSR40. Deze beleidsverschuiving sluit aan bij de doelstellingen van de circulaire economie van de EU en voorkomt bovendien dat waardevolle materialen zoals koper verloren gaan in recyclingprocessen van lage kwaliteit. Christian Blackert licht toe: “Vergeleken met het standaard shredderproces, waarbij een gemiddeld kopergehalte van 0,35-0,4% verloren gaat, brengen onze innovatieve recyclingmethoden dit terug tot minder dan 0,1%. Deze doorbraak maakt het mogelijk om een aanzienlijk extra volume koper terug te winnen via hoogwaardige recycling. Door het kopergehalte in TSR40 te verlagen tot minder dan 0,08%, kunnen we deze essentiĆ«le grondstof, die onmisbaar is voor moderne technologieĆ«n, hergebruiken en een aanzienlijke bijdrage leveren aan een duurzamer gebruik van hulpbronnen.ā€

Aluminiumstukken en auto-onderdelen, TSR40 logo zichtbaar.

Een nieuwe standaard in gerecycled staal

TSR40 stelt een nieuwe norm voor gerecyclede materialen en biedt een uiterst zuiver pre-product dat nieuwe grondstoffen kan vervangen bij de productie van staal zonder in te leveren op sterkte, duurzaamheid of kwaliteit. Het is afkomstig van afgedankte consumptiebronnen en voldoet aan de strenge specificaties die vereist zijn voor vlakke staaltoepassingen. Geavanceerde kwaliteitscontrolemaatregelen, waaronder systemen voor doorlopende controle, zorgen voor een consistente zuiverheid en betrouwbaarheid, wat een belangrijke innovatie is binnen de recyclingindustrie.

ā€œDankzij ons gepatenteerde productieproces kunnen wij de grenswaarden voor talrijke secundaire elementen tot op twee decimalen nauwkeurig naleven. Dit betekent niet alleen een aanzienlijk voordeel voor de staalindustrie, maar maakt ook een veel hoger recyclingpercentage mogelijk bij de productie van kwaliteitsstaal met producten op basis van post-consumer materialenā€, vertelt Christian.

De duurzaamheidsvoordelen van TSR40 verminderen de noodzaak om natuurlijke hulpbronnen te ontginnen, besparen CO2 en energie en verminderen de afhankelijkheid van kwetsbare toeleveringsketens. Zo ontstaat een veerkrachtig en milieuvriendelijk alternatief voor primaire grondstoffen in de staalindustrie.

Bovendien maakt TSR40 een ā€˜car-to-carā€™-economie mogelijk. ā€œDoor autowrakken als grondstof te gebruiken kunnen we hoogwaardige materialen produceren voor de productie van nieuwe auto’s. Dit sluit de kringloop van autorecycling en bespaart niet alleen natuurlijke hulpbronnen, maar vermindert ook Europaā€™s afhankelijkheid van import van grondstoffen?. Bovendien benutten we bestaande binnenlandse hulpbronnen voor een duurzamere toekomst.ā€

De transitie naar TSR40 is al in volle gang. Samenwerkingen met marktleiders zoals voestalpine AG en AUDI AG hebben de levensvatbaarheid ervan aangetoond. Zo is TSR40 nu een van de standaardmaterialen voor de productie van de dakdelen van Audiā€™s nieuwe Q6 Sportback e-tron. Deze toepassingen in de praktijk benadrukken de potentie van TSR40 als steunpilaar voor de productie van CO2-gereduceerd staal.

Bij veranderingen horen meestal sceptische geluiden, maar TSR40 heeft tot nu toe alleen maar? positieve feedback gekregen uit de industrie. Het integreert naadloos in bestaande productielijnen en heeft zijn betrouwbaarheid al bewezen in hoogwaardige toepassingen in de auto-industrie. Hierdoor is TSR40 een praktisch, duurzaam en efficiƫnt alternatief voor traditionele materialen en bewijst het zijn waarde in de praktijk.

Een duurzame toekomstvisie

De ontwikkeling van TSR40 is meer dan een technologische doorbraak: het weerspiegelt een toewijding aan duurzaamheid en efficiĆ«nt gebruik van hulpbronnen. Door autowrakken te verwerken tot hoogwaardig gerecyclede grondstoffen bevordert TSR de circulaire auto-economie en draagt het bij aan een breder behoud van hulpbronnen. Naast TSR40 recyclet TSR ook aluminium en koper met dezelfde hoogwaardige eigenschappen, waardoor een allesomvattende benadering van hergebruik van materialen wordt gegarandeerd. Christian Blackert concludeert: ā€œSamen kunnen we de uitdagingen op het gebied van afgedankte autoā€™s omzetten in kansen voor innovatie en zo de weg vrijmaken voor een schonere en groenere toekomst in de staal-, auto- en bredere recyclingindustrieĆ«n.ā€

TSR40 is nu een van de standaardmaterialen die worden gebruikt voor de dakdelen van Audiā€™s nieuwe Q6 Sportback e-tron

ARN AWARD

TSR Group GmbH & Co. KG. is gespecialiseerd in de verwerking van ferro- en non-ferrometalen en voorziet industrieƫn van uiterst zuivere gerecyclede materialen. In Nederland speelt haar dochteronderneming HKS Metals een sleutelrol in metaalrecycling, door bij te dragen aan een circulaire economie door metaalschroot in te zamelen en te verwerken.

In oktober 2024 won de TSR40 de ARN Award, een erkenning voor een uitmuntende bijdrage aan hoogwaardige recycling van autoā€™s en/of autobatterijen. De prijs werd in ontvangst genomen door Wout Kusters, directeur van HKS Metals, die het belang van deze innovatie voor de vermindering van de CO2-uitstoot en de verduurzaming van de staalproductie benadrukte.

Met de ARN Award als bewijs van zijn impact, baant TSR40 de weg voor een duurzamere en meer circulaire staalindustrie.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccuā€™s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in