arn bijeenkomst tiel, fabriek

‘Total Loss’: geslaagde FOCWA netwerkmeeting bij ARN in Tiel

ARN speelt als ketenregisseur een belangrijke rol in optimale autorecycling in Nederland. En het doet meer: waar mogelijk helpt het ook om de ketenpartners op andere punten dichter bij elkaar te brengen. Zoals op 12 maart: toen was de PST-fabriek in Tiel gastheer voor een FOCWA netwerkbijeenkomst met leden en branchegenoten, met het toepasselijke thema ‘Total Loss’.

De thema-avond was onderdeel van een serie van meetings waarbij FOCWA het land in gaat om direct de dialoog aan te gaan met leden en om uit de eerste hand geluiden en wensen vanuit de markt te horen. In Tiel waren, naast circa 25 ondernemers in schadeherstel, ook vertegenwoordigers aanwezig van Stiba (brancheorganisatie voor de voertuigdemontagebedrijven)en het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (Stichting VbV). En gezien het thema ‘Total Loss’ was de Post-Shredder Technology (PST) fabriek een toepasselijk decor.

Rondleiding als eyeopener

Na de ontvangst en een kort welkom vanuit ARN kregen de deelnemers eerst van directeur Hans van de Greef een rondleiding door de fabriek. Dat bleek een eyeopener. De gasten, die als schadeherstellers juist altijd alles doen om voertuigen weer in topconditie terug te brengen, zagen hier met eigen ogen hoe een autoleven dankzij goede samenwerking tegenwoordig eindigt: in een labyrint van scheidingsstraten, waar de laatste fijn geknipte en vermalen reststoffen worden gescheiden, gezuiverd, gesorteerd en afgevoerd voor hergebruik.

In de knel met total loss

Na de rondleiding konden de gasten onder leiding van specialist Job Schaafsma van FOCWA met elkaar in gesprek over de het afhandelingsproces van total loss voertuigen. Daarover bleek veel te doen in de schadesector: onder druk van gestuurde schadestromen en bijbehorende afspraken kunnen veel FOCWA-leden  de werkelijk gemaakte  kosten voor de afhandeling van total loss voertuigen niet in rekening brengen. Ze zien deze voertuigen weliswaar als een businesskans,  maar door de hoge biedingen op total loss voertuigen worden deze met regelmaat aan het hersteltraject onttrokken. Bovendien ervaren veel schadeherstellers het proces als tijdrovend en niet-transparant in de financiële afhandeling.

Technisch of economisch?

Zelfs de definitie van total loss bleek begripsverwarring te geven: terwijl schadeherstellers vooral kijken naar de technische staat, kijken verzekeraars ook naar de economische waarde. Uit de verhalen bleek tevens dat consumenten vaak geen idee hebben welke polisvoorwaarden of eigen risico’s voor hen van toepassing zijn en wie bij total loss eigenaar is van het voertuig: zij zelf, of de verzekeraar. Ook de oplopende kosten van de (brand)veilige stalling van met name elektro-voertuigen zorgden voor bezorgde en soms zelfs verhitte reacties uit de groep.

Onderling begrip

Na afloop klonken vanuit de deelnemers tevreden geluiden. De avond bracht weliswaar geen pasklare antwoorden op de serieuze uitdagingen voor de schadesector, maar gaf de leden een goede gelegenheid om kennis en ervaringen uit te wisselen met elkaar en specialisten van de FOCWA, en om hun licht op te steken bij Stiba en het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Zo droeg deze avond bij aan het onderlinge begrip en de goede samenwerking tussen verschillende partijen in de keten.