Het vaste team heeft het bedrijf verder uitgebouwd tot een toonaangevende en internationaal gerespecteerde onderneming. Met inmiddels 50 medewerkers en 145.000 onderdelen op voorraad is Automotive Ronald Morien met recht een wereldspeler. Dagelijks ontvangen ze goede reacties op de geleverde service. “Vanochtend nog hebben we een positieve review gekregen van een klant uit Ierland”, steekt Rudolf de Beer van wal. “Dit soort reviews zijn van groot belang om klanten in het buitenland het vertrouwen te geven dat we onze belofte nakomen en snel een kwalitatief goed onderdeel leveren. Een klant uit Denemarken heeft vanochtend na een rit van meer dan 800 kilometer zijn auto bij ons afgeleverd voor een motorrevisie.” Het zijn slechts twee voorbeelden die aangeven dat het bedrijf internationaal goed op de kaart staat en dat klanten het bedrijf weten te vinden voor onderdelen en revisie.
Van sloop naar demontage en reparatie
Ruim een kwart eeuw geleden kwamen klanten op het bedrijf om onderdelen van sloopauto’s te kopen. Inmiddels vindt de verkoop vrijwel volledig online plaats aan klanten over de hele wereld. “Al onze onderdelen staan online”, vervolgt Rudolf. “Als we een demontageauto binnenkrijgen, worden alle onderdelen – van klein tot groot – vakkundig gedemonteerd en professioneel gefotografeerd. We hebben geïnvesteerd in een 360 gradencamera die elk onderdeel van alle kanten zeer precies op beeld vastlegt. Klanten kunnen hierdoor heel precies zien of het onderdeel de juiste aansluiting heeft en in hun auto past. We willen de klant maximaal ontzorgen. Als iemand er zelf niet uitkomt, vergelijken we de chassisnummers met elkaar en zoeken we voor de klant uit of een onderdeel past.”
We hebben geïnvesteerd in een 360 gradencamera die elk onderdeel van alle kanten zeer precies op beeld vastlegt. Klanten kunnen hierdoor heel precies zien of het onderdeel de juiste aansluiting heeft en in hun auto past
Klantbeleving staat voorop
Uit alles blijkt dat de ‘klantbeleving’ voorop staat. “We gebruiken mooie verpakkingsmaterialen. Klanten krijgen een onderdeel niet in een standaard doos, maar ontvangen een nette verpakking met onze bedrijfsnaam erop. Al onze communicatie met de klant, of dat nu via de mail of via de telefoon is, is verzorgd. We maken het mensen bovendien zo makkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door online betaalopties aan te bieden. Daarnaast hebben we een flexibel retourbeleid. Niet goed, is geld terug. Aanvullend bieden we twaalf maanden garantie met aanvullend inbouw- en uitbouwgarantie. Als een onderdeel ondanks alle zorg en aandacht onverhoopt niet blijkt te passen betalen wij het uurloon uit. Kortom: we doen er alles aan om de klant volledig te ontzorgen en het vertrouwen te bieden dat zijn probleem door ons wordt opgelost.”
Het belang van vakmensen
Bij Morien werken mensen die passie hebben voor hun vak. Het bedrijf erkent het belang van vakkundige medewerkers en investeert hierin. “Het is vooral van belang om medewerkers aan het bedrijf te binden. Dit doen we door trainingen aan te bieden en te stimuleren om te leren. Op die manier kunnen mensen doorgroeien naar andere functies. Ook de werkomstandigheden zijn belangrijk, daarom organiseren we bedrijfslunches en personeelsfeesten. Het belangrijkste is aandacht voor de mensen: niet alleen waardering voor het werk, maar ook kennis van het thuisfront. Waar nodig bieden we persoonlijke begeleiding. Deze investering betaalt zich altijd uit. We zien bovendien dat onze mensen veel meer kunnen dan auto’s demonteren en repareren. Neem onze nieuwe werkruimten: deze zijn volledig door onze eigen mensen gebouwd. Natuurlijk zien we ook het belang van nieuwe instroom. Om die reden sponsoren we de lokale autocross en hebben we contacten met regionale opleidingen”, vertelt Rudolf.
Je weet dat er langer vraag is naar de onderdelen van nieuwere auto’s dan naar de onderdelen van oude auto’s die bijna worden afgedankt
‘Belangrijk om groter te denken; er liggen zoveel kansen’
Morien richt zich specifiek op jong gebruikte auto’s. Dit heeft een aantal voordelen: “Je weet dat er langer vraag is naar de onderdelen van nieuwere auto’s dan naar de onderdelen van oude auto’s die bijna worden afgedankt. Bovendien zijn de onderdelen van jonge auto’s minder intensief gebruikt dan die van oude auto’s en – ook niet onbelangrijk – de marges zijn groter.” Om goed te kunnen ondernemen, is het belangrijk om alles van A tot Z goed op de rit te hebben. “Elke ondernemer heeft drie tegenstanders: tijd, ruimte en geld. Je moet de middelen hebben om te investeren, de fysieke ruimte om te kunnen ondernemen en de tijd om te kunnen wachten tot het goede moment. Ik vergelijk het graag met surfen: het is de sport om de omstandigheden goed te benutten en op de top van de golf te surfen om er het maximale uit te halen. Elke golf is anders en er doen zich steeds nieuwe omstandigheden voor. Het is de kunst om hiervan gebruik te maken. In onze branche is het belangrijk om groter te denken: er liggen zoveel kansen!”
Duizend taarten door het hele land laten bezorgen
“De komende vijftien jaar is er nog meer dan genoeg werk op het gebied van revisie. De komende vijf jaar willen we ons aanbod auto-onderdelen laten groeien naar 250.000 stuks”, stelt de ondernemer. Elk onderdeel is volledig geregistreerd, gefotografeerd en herleidbaar. Een tweede leven voor auto-onderdelen is in een circulaire economie steeds belangrijker. Leasemaatschappijen, autodealers en garagebedrijven zijn vaste klanten van Morien. “Ik heb graag vaste verkering met de receptionist van de werkplaats”, grapt Rudolf. “Dat is degene die bepaalt of het onderdeel bij Morien wordt besteld of dat er voor een nieuw onderdeel wordt gekozen. De werkplaatsreceptionist moet erop kunnen vertrouwen dat het gebruikte, originele onderdeel snel wordt geleverd, een hoge kwaliteit heeft en door vakbekwame professionals wordt gedemonteerd. Zakendoen is elkaar iets gunnen en de boodschap voortdurend herhalen om in de picture te blijven staan. We hebben daarom een keer duizend taarten met onze bedrijfsnaam laten bezorgen in werkplaatsen door het hele land. Dit heeft enorm veel positieve respons en goodwill opgeleverd. Het gaat erom zaken vooraf goed door te denken”, besluit Rudolf zijn verhaal.