Skip to content
Thuis energie bufferen
Net als ARN doet ook energiebedrijf ENGIE onderzoek naar zogenoemde second-use toepassingen voor afgedankte accupacks uit hybride en vol-elektrische auto’s.
ENGIE-e1521798019497

Net als ARN doet ook energiebedrijf ENGIE onderzoek naar zogenoemde second-use toepassingen voor afgedankte accupacks uit hybride en vol-elektrische auto’s. Het Recharge-project is een van de stappen die het bedrijf neemt om aan te haken bij de energietransitie die zich steeds sneller voltrekt.

Tekst Jacco van der Burg

Met bijna 155.000 medewerkers in 70 landen behoort energiereus ENGIE (voorheen GDF Suez) tot ’s werelds grootste bedrijven. ENGIE produceert en levert niet alleen energie, maar bedient ook de zakelijke markt met het plaatsen en onderhouden van technische installaties. Vanuit deze bijzondere marktpositie beraadt het bedrijf zich op een toekomst waarin circulariteit en zuinig omgaan met energie belangrijker dan ooit zullen zijn.

Eerlijk over circulariteit

“Als energieproducent zijn we ons er natuurlijk van bewust dat het winnen en verbranden van bijvoorbeeld aardgas niet circulair is. In tegenstelling tot onze concurrenten spreken we dat ook uit. Wat ons betreft, is het heel eenvoudig: we stoppen ermee zodra dat kan. Tot dat moment blijven we ook traditionele energie leveren. En in de tussentijd zetten we zoveel mogelijk in op duurzaamheid en laten we klanten zien hoe ze energiezuiniger kunnen worden”, vertelt Jacco van der Burg, general manager Smart Mobility & Business Development bij ENGIE Nederland.

Zelf opgewekte energie

Binnen ENGIE wordt in de eerste plaats gekeken naar technische oplossingen die klanten in staat stellen efficiënter om te gaan met hun energiegebruik. Met oog op de toekomst vormt de te verwachten groei in elektrische mobiliteit daarvan een belangrijk onderdeel. “We hebben verstand van elektrische energie, installaties en van mobiliteit. Dat maakte het logisch om te starten met het project Recharge”, vervolgt Van der Burg. “Met dat project onderzoeken we de mogelijkheden om afgedankte accupacks in te zetten in het elektriciteitsnet.”

“Met het accupack van een elektrische auto als buffer kan een gemiddeld huishouden tot wel 70 procent van de zelf opgewekte energie daadwerkelijk zelf gebruiken”

Volgens Van der Brug wekken steeds meer bedrijven en consumenten met zonnepanelen en windmolens zelf energie op, maar kunnen die energie maar voor een klein deel zelf gebruiken. “Met het accupack van een elektrische auto of hybride als buffer kan een gemiddeld huishouden tot wel 70 procent van de zelf opgewekte energie ook daadwerkelijk zelf gebruiken. Op dit moment ligt dat gemiddeld maar op 17 procent. Overigens kijken we met dit project ook naar accupacks die nog gewoon in een dagelijks rijdende auto zitten. Ook die zouden we op termijn kunnen inzetten om piekbelastingen in het elektriciteitsnet te kunnen opvangen.”

Samenwerken en kennis delen

Volgens Jacco van der Burg biedt het gebruik van de accupacks van elektrische auto’s en hybrides meer voordelen dan alleen ontlasting van het elektriciteitsnet: “Op dit moment wordt de elektrische auto nog vooral als een probleem beschouwd. Mensen twijfelen bijvoorbeeld over de actieradius, en denken dat het recyclen van de auto’s problemen zal gaan opleveren. Ook dat soort vraagstukken los je op door de batterijen een tweede leven te geven wanneer de auto wordt gesloopt. Een hybride heeft zo maar 15 kW aan accu’s aan boord, waar een gemiddeld huishouden voldoende heeft aan 3 kW. De capaciteit is dus ruim voldoende.

We hebben in dit project contact gehad met ARN, dat zelf ook onderzoek doet naar second-use toepassingen voor accu’s. Wat ons betreft, is het belangrijk om met oog op de toekomst samen te werken en kennis met elkaar te delen. Je moet niet willen concurreren als je Nederland en de wereld een beetje beter wilt maken.”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.