Rudi Klein, een Duitse immigrant die eind jaren vijftig in Noord-Amerika aankwam, ging in eerste instantie als slager aan de slag. Al snel realiseerde hij zich dat hij meer kon verdienen met het slopen en verhandelen van Europese auto’s. Daarom richtte hij in 1967 zijn bedrijf Porche Foreign Auto op; met een bewuste spelfout omdat autofabrikant Porsche dreigde hem juridisch te vervolgen. Met de inkomsten uit zijn autosloperij kocht Klein vanaf 1967 tientallen exotische auto’s en zelfs prototypes van Europese komaf. Daarbij maakte hij geen onderscheid tussen auto’s met schade en exemplaren in goede staat. Doordat zijn verzameling niet publiek toegankelijk was, kregen maar heel weinig mensen de wagens van Klein te zien en kreeg de verzameling uiteindelijk bijna mythische proporties.

Vergeten klassiekers
De collectie is lange tijd een goed bewaard geheim geweest. Alleen een aantal andere verzamelaars van liefhebbersauto’s was op de hoogte. Rudi Klein stond bekend om zijn scherpzinnige oog en passie voor zeldzame en unieke auto’s. Hij had een voorliefde voor vergeten klassiekers en unieke juweeltjes zoals de Lamborghini Miura en de iconische Mercedes 300 SL. Auto’s waar, zelfs in afgedankte staat, menig autohart sneller van gaat kloppen. Na het overlijden van Rudi Klein in 2021 bewaarde zijn familie in eerste instantie de verzameling zoals hij die had achtergelaten. De auto’s bleven, blootgesteld aan de brandende zon van Californië, onaangeroerd op het autokerkhof staan. Net als zijn minstens zo unieke verzameling onderdelen, waaronder vele complete motorblokken, wielen en andere veel gezochte auto-onderdelen.

Goed bewaard geheim
Onlangs heeft RM Sotheby’s, een veilingbedrijf voor verzamelaarsauto’s, ‘The Junkyard: the Rudi Klein Collection’ geveild. De veiling gaf een zeldzaam kijkje in de wereld van een wel heel bijzondere verzamelaar en bood mensen de mogelijkheid om op iconische modellen te bieden. Auto’s waarvan velen dachten dat ze al lang verloren waren gegaan of waren vernietigd. Naast de vele auto’s ging ook de collectie auto-onderdelen onder de hamer. De geveilde collectie bracht in totaal 29,6 miljoen dollar op. Niet slecht voor een verzameling afgedankte auto’s, toch?