ARN Relatiedag 2022
Connecting the world of
car recycling
Donderdag 6 oktober vond de jaarlijkse ARN Relatiedag 2022 plaats in het prachtige Radio Kootwijk. Het was een inspirerende middag, waar niet alleen kennis werd gedeeld, maar ook volop ruimte was om te netwerken. De rode lijn van de ARN Relatiedag: er verandert veel, maar de toekomst voor auto- en batterijrecycling ziet er positief uit. Verbinding tussen alle betrokkenen in de sector is daarbij volgens ARN-directeur Paul Dietz cruciaal.
Kennismaking Paul Dietz
Onder de bezielende leiding van dagvoorzitter Bas van Werven, autogek en bekend van BNR, werd die verbinding door het hele programma heen gezocht. Aanwezigen – werkzaam bij autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven, brancheorganisaties of de overheid – maakten kennis met Paul Dietz, die sinds een half jaar de scepter zwaait bij ARN. Met een technische achtergrond en jarenlange ervaring bij de RDW past Dietz naadloos in het profiel van ARN. Inmiddels heeft hij dertig autodemontagebedrijven en een shredderbedrijf bezocht. Dietz: “Als echte automan vind ik het een geweldig leuke sector. Bij alle bedrijven die ik heb bezocht, hoor ik over het algemeen positieve verhalen. Iedereen is tevreden en trots op zijn bedrijf – én terecht.” Hij verduidelijkt dat het systeem van autorecycling dat we in Nederland hebben best uniek is. “Er wordt in het buitenland met enige jaloezie naar het Nederlandse systeem gekeken.”
Veranderende rol ARN
Natuurlijk kwam ook de veranderende rol, waarbij ARN minder deel uitmaakt van de keten, ter sprake. Onderdeel daarvan is de overdracht van de droogleginstallaties aan autodemontagebedrijven. “We lopen op schema en zitten midden in het proces van overdracht. In maart/april 2023 verwachten we klaar te zijn.”
Batterijrecycling
Een andere belangrijke ontwikkeling die de sector aangaat is de sterke toename van het aantal (semi-)elektrische auto’s. Vooral de recycling en opslag van afgedankte autobatterijen vragen aandacht. Dietz legt uit dat er in Nederland initiatieven zijn van batterijverwerkers, maar dat er nog geen grote speler tussen zit.
Hij verwacht dat batterijen in de toekomst meer en meer gerecycled zullen worden en minder hergebruikt. Hoe de toekomst van batterijrecycling eruit zal gaan zien, zal grotendeels afhangen van de nieuwe regelgeving vanuit Brussel, die dit najaar verwacht wordt. “Dat wordt echt next level. Autoproducten zullen verplicht worden zoveel mogelijk te hergebruiken. Afvalstoffen van nu worden steeds meer de grondstoffen van de toekomst.”
De nieuwe ELV Regulation zal voor (veel) veranderingen zorgen. “We zullen goed naar de regelgeving moeten kijken en hoe we die kunnen opvolgen.” ARN kijkt daarbij met name naar wat de markt zelf kan en waar zij hulp nodig heeft.