Twee pitches – tweemaal
circulair in de praktijk

Pitch 1: carbon black uit autobanden

Geert Glimmerveen, CFO van Black Bear Carbon, liet de zaal kennismaken met het fenomeen ‘veerkracht’. Want dat is het goede woord voor de instelling van de medewerkers van zijn organisatie die na een verwoestende brand in Nederweert allemaal besloten te blijven om het bedrijf opnieuw op te bouwen.

Immers: zij geloven in de kracht van hergebruik van herwonnen grondstoffen uit autobanden. Black Bear is koploper in het terugwinnen van het zwart – het carbon black – uit de banden waarvoor onder meer in de industrie een enthousiaste afzetmarkt is gevonden. “Wij gaan door, ook na de brand. We bouwen een nieuwe fabriek met een drie keer zo grote capaciteit, en daar laten wij het niet bij. Onze ambitie”, zo sprak Glimmerveen, “is het bouwen van minimaal twintig fabrieken zoals deze, over de hele wereld!”

Geert Glimmerveen

CFO Black Bear Carbon

Bas Hillerström

CIRCO

Pitch 2: 'new' business door circulair denken

CIRCO levert een bijdrage aan de ontwikkeling van de circulaire economie, met design als motor. Ondernemers en hun medewerkers kunnen tijdens een zogeheten ‘track’ of een ‘class’ uitgebreid kennismaken met de mogelijkheden van circulair ontwerpen en ondernemen – in hun eigen bedrijfstak en business.

“Wij brengen ze op ideeën en verkennen samen met ondernemers de kansen”, zo pitchte Bas Hillerström zijn organisatie CIRCO tijdens het ARN-event. “We helpen ze bij het zetten van de eerste stappen in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en businessmodellen”. En: “Goed doen voor onze planeet begint met en is gekoppeld aan een goede business case. Wij helpen je om jouw business circulair te maken. Als je bij ons een sessie doet, kom je thuis met een circulaire propositie en een road map”, aldus Hillerström, die eraan toevoegde dat de overheid het CIRCO-aanbod flink financieel ondersteunt, waardoor de deelnamekosten voor bedrijven beperkt blijven.

Reactie van een deelnemer:

“Misschien kan CIRCO ons naar het volgende niveau helpen”

Frank Arendsen
Eigenaar Harrie Arendsen Volvo dealerorganisatie

Nieuwe ideeën opdoen om (nog meer) circulair te gaan ondernemen. Met die gedachte hield menige bezoeker aan de ARN Relatiedag even stil bij de buitenstand van CIRCO. Onder hen was ook Frank Arendsen, eigenaar van de Harrie Arendsen Volvo dealerorganisatie. Waarom stak Frank zijn licht op bij Hillerström?

“Het gedachtengoed van circulair denken is ons zeker niet vreemd. Maar als retailer produceren wij niet zelf, zoals een fabrikant dat doet. Wij verkopen wat ze in Zweden bedenken en bouwen. Wij als dealer proberen op alle vlakken zo verantwoordelijk mogelijk te denken en te werken en toch gaat het bij ons om een product dat bijdraagt aan milieuvervuiling. Wat kunnen we nog meer doen om onze footprint te verkleinen? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe ideeën en CIRCO kan ons daarbij helpen. Ik zou graag met een vertegenwoordiger van onze importeur aan zo’n driedaagse CIRCO-workshop willen meedoen. Wij moeten het immers in Nederland samen rooien. Ik heb wel ideeën, misschien kan CIRCO ons naar het volgende niveau helpen. Dat doen we dan vooral om het echt beter te doen, maar daarnaast om onze branding te ondersteunen. Wij dragen onze inspanningen ook graag uit naar onze klanten. Ik weet dat zij daar gevoelig voor zijn.”