De discussie barst los

Experts in dialoog met een actieve en betrokken zaal

De meeste paneldiscussies tijdens congressen en seminars leveren discussies tussen panelleden op. Op Pampus ging dat anders: een actieve zaal toonde zich betrokken bij de korte presentaties van de experts en reageerde enthousiast op stellingen.

Zo vertelde Casper Scheltinga hoe hij met Time Shift energy storage een oplossing biedt voor de groeiende EV-markt. Met zijn bedrijf geeft hij afgedankte EV-batterijen een tweede leven, in de vorm van opslag van duurzame energie. “Energieopslag is één van de essentiële technieken die de transitie naar duurzame energie mogelijk kunnen maken”, vindt Scheltinga. Hij vertelde hoe hij in een hal in Arnhem een energie-opslagsysteem bouwt op basis van autobatterijen. “We gebruiken het 200 kWh systeem op basis van gekoppelde batterijen om energie te laden als dat goedkoop is, en te ontladen als de stroom duurder is.”

Energieopslagsystemen als deze leveren flexibiliteit voor systeemdiensten, bijvoorbeeld bij ‘Primary Control Reserve’, de handel in energie op de Intraday markt (onbalans markt) of als ondersteuning bij duurzame energiebronnen. “Daarnaast is het mogelijk”, zegt Scheltinga, “om de energiesopslagsystemen in te zetten bij elektrisch gedreven processen, voor het verlagen van piekbelasting of voor het uitbreiden van capaciteit van de netaansluiting. De energieopslagsystemen zijn beschikbaar vanaf 50kWh tot 5MWh+.”

Internationale markt batterijpakketten

Sylvia Broekhuis vertelde hoe zij met Autodemontagebedrijf Broekhuis, in vergelijking met andere demontagebedrijven, relatief veel lithium ion accu’s binnenkrijgt. “Wij verkopen de batterijpakketten – uiteraard na demontage volgens ARN-richtlijnen – veelal door voor andere toepassingen. Onze afnemers zitten in allerlei Europese landen – veel van de verkoop verloopt online.”

Op de vraag aan de zaal, via BuzzMaster, of het autodemontagebedrijf er door de opkomst van elektrisch rijden over tien jaar heel anders uitziet, antwoordt 40 procent van de deelnemers met ‘ja’. Dat Broekhuis het op ‘nee’ houdt, heeft alles te maken met de positie die haar bedrijf heeft. “Wij doen mee en we kunnen mee. Ook de opkomst van elektronica in auto’s zou alles veranderen, maar dat viel nogal mee. Mijn stelling: als een fabrikant iets in elkaar kan zetten, kunnen wij het meestal ook weer uit elkaar krijgen.”

Backup voor woonwijken

Toen tijdens de expertsessie tachtig procent in de zaal ‘ja’ antwoordde op de vraag of autobatterijen een uitkomst zijn voor opslag van duurzame energie, kon Arne Kaas dat namens Alliander alleen maar beamen. “Wij hebben dat niet alleen in opdracht van Tom van Nouhuys bewezen op Pampus, wij zijn ook bezig om dat in wijken te laten zien. Met een serie batterijen in een halve zeecontainer kunnen wij wijken ‘off-grid’ laten draaien. Zonder stroom van het net – bijvoorbeeld door storing – kan zo’n grote batterij een dag functioneren”, aldus Kaas, die benadrukt dat het project in dit stadium vooral bedoeld is om kennis en ervaring op te doen.

De zaal vond het een mooie en logische toepassing en wierp onder meer vragen op over de kwaliteit en conditie van batterijen. Daarbij klonk het pleidooi dat fabrikanten informatie over de staat van batterijen (opgeslagen op een chip in de batterij) bij voorkeur zouden moeten delen met de branche van autorecyclers.


Sylvia Broekhuis
Sylvia Broekhuis
Directeur Autodemontagebedrijf Broekhuis

Sylvia Broekhuis is directeur van Autodemontagebedrijf Broekhuis in Albergen. Autobedrijf Broekhuis is een gespecialiseerd bedrijf dat bestaat sinds 1966. In de jaren negentig trad Sylvia Broekhuis toe tot het bedrijf, dat al vanaf 2000 nagenoeg alle auto-onderdelen en schadeauto’s online toont en verkoopt.

Arne Kaas
Arne Kaas
Alliander

Arne Kaas is al jaren werkzaam bij Alliander. Voor Alliander is Kaas, in samenwerking met ARN en DNV GL betrokken geweest bij het project op Pampus waarbij een gebruikte autobatterij is geplaatst om de stroom die wordt opgewekt door zonnepanelen niet direct te hoeven gebruiken.

Casper Scheltinga
Casper Scheltinga
Directeur Time Shift energy storage

Casper Scheltinga is 30 jaar en ondernemer. Met een passie voor duurzame energie, minder CO2 uitstoot en vooral een leefbare wereld voor de toekomstige generatie heeft Casper 1,5 jaar geleden Time Shift energy storage opgericht om een oplossing te bieden voor afgedankte EV batterijen.

Tom van Nouhuys
Tom van Nouhuys
Directeur Forteiland Pampus

Tom van Nouhuys werkt sinds 2011 voor Forteiland Pampus. Hij doorliep de Hotelschool in Den Haag en studeerde vervolgens beleid, communicatie & organisatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Voor zijn komst naar Pampus werkte hij enkele jaren als consultant in het bedrijfsleven.


Batterijen in plaats van generator

De vele mogelijkheden van hergebruik

Thomas van der Sluis
Projectmanager/consultant Renault Nissan Management Support

“Door auto’s te recyclen, kunnen we andere branches verduurzamen”

“Als je een batterij niet meer in een auto kunt gebruiken, dan komen er andere situaties in beeld. Bijvoorbeeld bij producten waar producenten helemaal nog niet nadenken over het hergebruik van een autobatterij. Denk bijvoorbeeld aan garagedeuren en caravans.

Iemand noemde in een brainstorm vandaag de opkomende food trucks, die perfect geholpen zouden zijn als hun elektrische apparaten kunnen draaien op power uit een voormalige autobatterij. Denk ook aan de boot, de camping: er zijn zo veel goede toepassingen denkbaar! Overal waar vroeger een generator voor werd gebruikt, kan ook een autobatterij goed werk doen.”


Waardevolle brainstorm

Inventieve autodemonteurs

Susanne van Berkum
Consultant ARN

“Meer uitwisselen tussen producenten en demontage”

“De brainstormsessie over oplossingen voor de autorecycling was een fantastische ervaring. Het leverde uitstekende ideeën op, soms ook heel praktisch. In de discussiegroep waarin ik meedacht, werd het idee geopperd om producenten en recyclers dichter bij elkaar te brengen. Laat producenten meer informatie delen over de materialen die ze gebruiken – inclusief recyclebaarheid en zelfs de wijze van demontage van onderdelen.

Nu komt het op de inventiviteit en professionaliteit van de autodemonteurs aan. Samenwerking kan processen verbeteren en rendementen vergroten. Met wat goede wil daalt zelfs het percentage onbruikbaar restmateriaal!”


Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

ARN

Postadres
Postbus 190
3620 AD Breukelen

Telefoon/Fax
T +31 (0)346 – 728 220
F +31 (0)346 – 728 221
E – info@arn.nl

Bezoekadres
De Corridor 5
3621 ZA Breukelen

ARN Recycling

Post- en bezoekadres
Biezenwei 3
4004 MB Tiel

T – (0344) 636850
E – info@arn.nl