Workshop batterijen

Als de inzameling van batterijen niet goed gaat, loopt de verwerking in de soep

In de plenaire zaal gaf Janet Kes van ARN de workshop batterijen, samen met side kicks Susanne van Berkum van TNO en Hector Timmers van ARN.

Batterijverordening

Janet Kes vertelt dat er veel aan de hand is op het gebied van veiligheid en wetgeving. “De batterijverordening is afgelopen augustus 2023 gepubliceerd en wordt nu vertaald in Nederlandse regelgeving. De verordening wordt naar verwachting dit jaar gepubliceerd.” Dit betekent dat er voor nieuwe batterijen een bepaald percentage gerecyclede materialen gebruikt moeten worden afkomstig uit afgedankte batterijen. “Dit geeft invulling aan de circulaire economie.” Janet Kes waarschuwt aanwezigen dat als je iets aan een batterij gaat doen na demontage je first recycler wordt en daarmee een verplichting krijgt om te rapporteren aan de overheid.

Verwerking van batterijen

Op dit moment zamelt ARN met name batterijmodules in. “We verwachten dat er de komende jaren een veelvoud aan batterijpakketten en batterijmodules op ons af gaat komen.” Al deze batterijen zullen uiteindelijk gerecycled moeten worden. Susanne van Berkum was vanuit TNO aanwezig om meer te vertellen over de verwerking van afgedankte batterijen. Zo vertelde zij dat de batterijrecycling keten te verdelen is in vier stappen: inzamelen en beoordelen van een batterijpakket, ontladen en ontmantelen, mechanische verwerking en chemische verwerking.

Susanne van Berkum: “Inzameling en sortering is in Nederland heel goed georganiseerd dankzij ARN en Stichting Open. Die sortering is heel belangrijk, als die niet goed gaat, kan de chemische verwerking aan het eind van de keten in de soep lopen.” De overige stappen vinden op dit moment niet in Nederland plaats, maar zijn nodig om uiteindelijk metalen terug te kunnen winnen.

PGS37-2 wordt wetgeving

Hector Timmers van ARN kon de deelnemers aan de breakout sessie batterijen meer vertellen over de richtlijn PGS37-2. Hector Timmers: “Het is zeker dat de richtlijn PGS37-2 verankerd zal worden in het Besluit Activiteiten Leefomgeving, wat een verzamelbesluit zal worden. Dit gaat alleen nog wel even duren; het staat nu gepland voor eind 2025. In de tussenliggende periode kan PGS37-2 als wettelijke verplichting al wel via nieuwe of gewijzigde vergunningverlening voorgeschreven worden door omgevingsdiensten.

Het goede nieuws is dat er voor die tijd een inhoudelijke internetconsultatie komt, waar we kunnen aankaarten wat in onze ogen niet haalbaar is, zoals bijvoorbeeld de eisen die gesteld worden als je inpandig batterijen wilt opslaan.” Hij legt uit dat een zeecontainer ook als een bouwwerk wordt gezien dus dat voor opslag in zeecontainers dezelfde regels gelden als voor inpandige opslag. Hector raadt eenieder die bouwplannen heeft aan vooraf contact op te nemen met de omgevingsdienst. Daarnaast benadrukt hij dat een voorwaarde om met ARN samen te kunnen werken is dat je voldoet aan wet- en regelgeving.

Hoe onduidelijk de richtlijn op dit moment voor velen ook is. Na flink wat vragen uit de zaal sloot Janet Kes af met deze woorden: “Er zijn veel ontwikkelingen in de markt en er gaat erg veel op ons afkomen. Daar moeten we ons op voorbereiden. Hoe zorgen we ervoor dat die batterijen veilig en goed opgeslagen worden? Samenwerking in de keten is het credo.”

Bekijk de presentatie van de workshop batterijen hier:

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in